Zařazení, charakteristika a znaky fejetonu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Realistický román.
Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Reportáž žánr, metody, typologie.
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Testy, testové úkoly. Testy, testové úkoly 1. Charakterizujte publicistický styl 2. Které útvary najdeme v novinách? 3. Charakterizujte reportáž 4.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_08
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Sloupek.
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Publicistický styl Znaky a útvary.
NA PÍSKOVIŠTI JSME BÝVALI NEJKREATIVNĚJŠÍ Robert Haas.
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Jan Neruda –
6. FORMÁLNÍ ÚPRAVA ODBORNÝCH TEXTŮ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Poetismus Daniela Mlatečková Michaela V. Vítková 1.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_17_LITERATURA.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Publicistický styl Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.19.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Jan Neruda - dílo.
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
9. ročník Michaela Hantková
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Česká moderna.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
Písemná práce Základní informace.
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
1.
Transkript prezentace:

Zařazení, charakteristika a znaky fejetonu

ZNAKY FEJETONU menší prozaický útvar na hranici stylu publicistického a uměleckého v novinách uveřejňován pod čarou, v dolní části stránky jde o vtipné a překvapivé osobní zamyšlení zpracovává zajímavá drobná aktuální témata každodenního života v novém pohledu nechybí humorný autorův nadhled, zábavný až ironický tón, nadsázka

CÍLEM FEJETONU JE: JAZYKOVÁ STRÁNKA: kritizovat neduhy společnosti, ne však zlomyslně a sarkasticky vyvolat kritikou reakci, odezvu, snahu věc napravit JAZYKOVÁ STRÁNKA: působivý titul využití mnohoznačností jazyka hra se slovy a jejich tvary (hovorová, expresivní i nespisovná slova) nadsázka i přísloví vtipné formulace neobvyklá spojení slov

Typické znaky fejetonu: Kompozice fejetonu je rozmanitá, jeho části řadíme: paralelně do protikladu stupňovacím způsobem Typické znaky fejetonu: aktuálnost osobní zaujetí autora originalita humor, komika rychlý spád (jako anekdota) překvapivý závěr (jako novela)

NEJZNÁMĚJŠÍ TVŮRCI FEJETONŮ: Jan Neruda Karel Čapek Rudolf Křesťan