DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětČeský jazyk a literatura Tematický okruhLiteratura pro 3.ročník TémaK.Čapek - dramata Označení DUMUVY_32_INOVACE_134 Jméno autoraEva Máchová Datum vytvoření AnotacePrezentace některých autorových dramat, práce s textem.
Karel Čapek Dramatická tvorba
R.U.R. (Rossum’s Universal Robots – Rossumovi Univerzální Roboti, 1920) - vědeckofantastické drama - robot (údajně poradil bratr Josef) - varuje před zneužitím techniky - spása = láska Postavy: továrník Rossum - vyrábí dokonalé roboty, kteří jsou k nerozeznání od lidí roboti - postupně vykonávají stále více práce, lidé postupně degenerují Alquist – vynálezce, jeho jediného nechají roboti naživu Primus a Helena - roboti z poslední série - mají některé lidské vlastnosti - láska (1)
Ukázka: ALQUIST: Jdi, já chci pitvat Helenu. Dělej honem. PRIMUS: Vezmi si mne místo ní; řež do těchhle prsou, ani nevykřiknu, ani nevzdychnu! Vezmi stokrát můj život - ALQUIST: Pomalu, hochu. Ne tak marnotratně. Copak ty nechceš žít? PRIMUS: Bez ní ne. Bez ní nechci, pane. Nesmíš zabít Helenu! Co ti to udělá, vzít mně život? (2)
Bílá nemoc (1937, zhudebněno a zfilmováno) Obsah: s touhou po válce se objevuje strašlivá nemoc, lék - výměnou za mír, vypukne válka Postavy: diktátor Maršál – i on onemocní lékař Galén - nachází lék; je zabit zfanatizovaným davem cestou k Maršálovi (1) Ukázka: DR. GALÉN: Ale vy můžete, pane... Vy můžete udělat všechno! MARŠÁL: Nemohu. Copak vám to mám vysvětlovat jako malému dítěti? Myslíte, že válka nebo mír záleží na mé vůli? Musím se řídit tím, co je v zájmu mého národa. Půjde-li jednou můj národ do války, pak je... má povinnost jej pro boj vychovat. DR. GALÉN: Jenže... kdyby nebylo vás... tak by váš národ do žádné výbojné války nešel, že ano. (3)
Matka (1938) -antifašistické drama Obsah: - hlavní hrdinka matka se snaží zabránit svému synovi, aby narukoval - pochopí, že nepřítel je krutý a že i ostatní matky prožívají ty samé pocity - svolí s jeho odchodem, i když už ve válce zemřel její manžel a ostatní synové (1) Ukázka: MATKA: Já jsem ji nezavinila, Toni. Žádná máma ji nezavinila. My matky, synáčku, jsme nikdy žádnou válku nevedly; my jsme na ni jen doplácely svými dětmi. Ale já už nebudu tak hloupá, abych dala to poslední, co mám. Ať si to kdo chce vyřídí beze mne. Já už nic nedám. Tebe nedám, Toni. (4)
Další dramata: Loupežník - vztah mladé a starší generace Ze života hmyzu – s bratrem Josefem, alegorie Věc Makropulos Věc Makropulos – zhudebnil Leoš Janáček – nesmrtelnost - video: Jak na vás působí hlavní hrdinka dramatu?
Práce s textem: Promyslete, co mají výše uvedené ukázky společného. Jaké situace popisují? Jaká témata si Čapek pro svá dramata vybíral? Mohou být jeho hry ještě aktuální? Doložte příklady.
Seznam literatury a pramenů (1) (2) Sochrová, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce pro střední školy. Fragment. Havlíčkův Brod, 2007, s. 147 (3) Sochrová, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce pro střední školy. Fragment. Havlíčkův Brod, 2007, s. 154 (4) Sochrová, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce pro střední školy. Fragment. Havlíčkův Brod, 2007, s. 156 Video ukázka: Věc Makropulos. [online] [cit ]. Dostupný na WWW: