MICHAL LEHNERT. OSNOVA PŘEDNÁŠKY: 1. Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. 2. Biologické základy R. 3. Členění rychlostních schopností.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink dětí a mládeže
Advertisements

Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Sportovní trénink dětí a mládeže
Senzitivní období Mgr. Václav Kain.
Obratnostní schopnosti
VYTRVALOST Michl Lehnert.
VYTRVALOST Michl Lehnert.
TRÉNINKOVÉ ZATÍŽENÍ Michal Lehnert Michal Botek.
VYTRVALOST Michl Lehnert Michal Botek.
SÍLA Michal Lehnert.
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
TRÉNINK KOORDINAČNÍCH SCHOPNOSTÍ
Silové schopnosti Pohybová schopnost překonávat, udržovat, nebo brzdit odpor svalovou kontrakcí při dynamickém, nebo statickém režimu svalové činnosti.
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
TRÉNINKOVÉ ZATÍŽENÍ Michal Lehnert Osnova přednášky:
Trénink atletických skoků
Taktická příprava Michal Lehnert.
Rychlostní schopnosti
. V učení nacházíme tři současně probíhající procesy:
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
POHYBLIVOST MICHAL LEHNERT.
Kruhový trénink Michal Lehnert.
(soubory vnitřních předpokladů organismu k dané pohybové činnosti)
RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI. Struktura přednášky –Charakteristika rychlostních schopností –Taxonomie rychlostních schopností –Biologické předpoklady –Ontogeneze.
SÍLA Michal Lehnert.
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Sportovní trénink dětí a mládeže
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
VYTRVALOST Michl Lehnert Michal Botek.
Řízení sportovního tréninku
Fyziologické Aspekty Cyklických Sportů
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften)
Rychlostní disciplíny MUDr.Kateřina Kapounková
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften) Integrace vnitřních vlastností organismu, která podmiňuje splnění určité skupiny pohybových.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV Pohybové schopnosti jsou souhrnem integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů.. SPORTOVNÍ TRÉNINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-002.
Lukáš Hochmann. Definice rychlostních schopností Schopnost uskutečnit pohybový akt v co nejkratším čase Schopnost vyvíjet činnost s maximální intenzitou.
Rychlostní a silové schopnosti Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
Vytrvalostní schopnosti (endurance abilities, Ausdauerfähigkeit)
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
POHYBLIVOST Michal Lehnert.
Vytrvalostní a koordinační schopnosti
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Krasobruslení Jméno: Veronika Vrtělová UČO: Obor: RVS/T
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Fyziologie tělesné zátěže
Kondiční příprava ve sportu
SÍLA Michal Lehnert.
VYTRVALOST Michl Lehnert.
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
PERIODIZACE Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

MICHAL LEHNERT

OSNOVA PŘEDNÁŠKY: 1. Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. 2. Biologické základy R. 3. Členění rychlostních schopností – druhy R. 4. Tréninkové aspekty R. 5. Specifika tréninku R u dětí. 6. Diagnostika R.

RYCHLOST Def.: Schopnost zahájit a provést pohybovou činnost bez odporu nebo s malým odporem co nejrychleji.

RYCHLOST „koordinačně-kondiční“ schopnost předpokladem pohybu provedeného vysokou až maximální rychlostí (ve smyslu fyzikálním) různý význam rychlosti (R) ve sportovních odvětvích vysoká genetická podmíněnost a nezávislost druhů R - vzít v úvahu při výběru talentů a v tréninku R ovlivněna ostatními motorickými schopnostmi

BIOLOGICKÉ ZÁKLADY RYCHLOSTI Z anatomicko-fyziologického hlediska je R určena především: Nervovo-svalovou koordinací (rychlost vedení vzruchů, střídání kontrakce a relaxace, intra a intermuskulární koord…) zastoupením rychlých svalových vláken (až 80-90%), jejich délka, počet sarkomer, úhel přichycení na kost…) anaerobním alaktátovým energetickým systémem (zásoba ATP, CP…) hormonálním působením (testosteron, kortizol…) pohyblivostí kloubních spojení antropometrickými ukazateli…

RYCHLOSTA) REAKČNÍ1. JEDNODUCHÁ2. VÝBĚROVÁB) AKČNÍ 1. JEDNOTLIVÉHO POHYBU (ACYKLICKÁ) 2. KOMPLEXNÍHO POHYBOVÉH PROJEVU ČLENĚNÍ RYCHLOSTI

ČLENENÍ RYCHLOSTI A) Rychlost reakční 1. Jednoduchá - 1. Jednoduchá - stanovená reakce na očekávaný nebo neočekávaný podnět.

ČLENENÍ RYCHLOSTI A) Rychlost reakční 2. Výběrová - 2. Výběrová - reakce na rozličné očekávané nebo nečekané podněty (pohyb soupeře, let míče, změna vnějších podmínek apod.), na které sportovec reaguje některou ze zvládnutých a známých pohybových činností. Prodloužena o rozhodování a volbu řešení. Významně ovlivněna anticipací, dovednostmi, zkušenostmi!

ČLENENÍ RYCHLOSTI B) Rychlost akční Podle průběhu pohybové fáze (kinematické struktury) se rozlišují dvě formy: 1. Jednotlivého pohybu (acyklická) - 1. Jednotlivého pohybu (acyklická) - jednorázové provedení pohybu s maximální rychlostí

ČLENENÍ RYCHLOSTI B) Rychlost akční 2. Komplexní 2. Komplexního pohybového projevu (nejčastěji jako R lokomoční) - dvoufázová struktura cyklických pohybových aktů -R frekvenční -R akcelerační -R se změnou směru

METODIKA TRÉNINKU RYCHLOSTI K dlouhodobé strategii rozvoje rychlostních schopností přistupujeme již v dětském věku od 8 do 10 let. Maxima rychlostních schopností se dosahuje (až na některé výjimky) kolem 18 až 21 let. To neznamená, že rychlostní trénink později opomíjíme !!!

METODIKA TRÉNINKU RYCHLOSTI Odpočatý sportovec, prohřáté a uvolněné svalstvo. Maximální úsilí, koncentrace a motivace, zvládnutí techniky (kontrolovaný pohyb). Metoda opakování: doba cvičení do s (herní formou i déle) počet opakování v sérii 3-5 počet opakování v tréninkové jednotce do 15 (20) - při poklesu rychlosti trénink ukončit plný interval zotavení 2-5 (8) min, obvykle aktivní.

METODIKA TRÉNINKU RYCHLOSTI Metoda rezistenční (vnějšího doplňkového odporu): Max. do % hmotnosti Metoda kontrastní Metoda asistenční...

METODIKA TRÉNINKU RYCHLOSTI Variabilita tréninku = prevence vzniku rychlostní bariéry. Zaměřit se na končetiny i trup. U dospělých převažuje specifický rychlostní trénink (pohyby, ve kterých se má dosáhnout co nejvyšší R). Využívat principu (metody) kontrastu, nadmaximální rychlosti. Využívat okamžité zpětné vazby (dosažený čas stanovit co nejpřesněji).

METODIKA TRÉNINKU RYCHLOSTI Frekvenční rychlost nejlépe při rychlosti 95 maxima. Rychlostní vytrvalost volit specifické vzdálenosti. Silový trénink realizovat tak, aby mohla být S využita při rychlostních projevech (specifičnost, trénink rychlé a výbušné S, využívat doplňkových odporů…).

METODIKA TRÉNINKU RYCHLOSTI S rostoucí koordinační náročností rychlostního výkonu se zvyšuje význam tréninku koordinačních schopností. V ročním cyklu 1-3x/týden, v přípravě po období zaměřeném na sílu a vytrvalost, částečně souběžně se silou.

SPECIFIKA TRÉNINKU U DĚTÍ Využít citlivého období rozvoje: cca 8-12 (13) let, u chlapců i déle. Zařazovat široké spektrum cvičení, všechny druhy R.

SPECIFIKA TRÉNINKU U DĚTÍ ( Citlivá obdob (B elej, 2001)

SPECIFIKA TRÉNINKU U DĚTÍ Dbát na technické provedení cvičení a na včasné propojení rychlosti a techniky (když technika v hrubých rysech zvládnuta). Trvání cvičení nejčastěji do 6(8) s. Trénovat v menších objemech, ale častěji. Upřednostňovat soutěžení.

DIAGNOSTIKA RYCHLOSTI Diferencovaný přístup vzhledem k odlišnostem mezi jednotlivými druhy R. Terénní a laboratorní testy. Měří se většinou elektronicky (jinak pozor na chybu měření).

PŘÍKLADY DIAGNOSTIKY RYCHLOSTI Reakční R Reakční R (obvykle jednoduchá reakce) pomocí měřících přístrojů (reaktometrů) orientačně i terénními testy založenými na měření dráhy volně padajícího předmětu, který testovaná osoba zastavuje zachycením.

PŘÍKLADY DIAGNOSTIKY RYCHLOSTI Akcelerační R Akcelerační R obvykle měřena současně s hodnocením rychlostně- silových charakteristik vyhodnocováním parametrů průběhů křivky síla – čas. Frekvenční R Frekvenční R hodnocena tappingem rukou nebo nohou.

Kontrolní otázky 1. Charakterizujte R jako motorickou schopnost a jako faktor sportovních výkonů. 2. Jakými předpoklady je R určena z biologického hlediska?. 3. Jaké druhy R lze rozlišit? 4. Objasněte základní požadavky na efektivní trénink R. 5. Jaká jsou specifika tréninku R u dětí? 6. Jak lze R diagnostikovat?