Deinstitucionalizace – historický kontext a zajištění pozitivních výsledků pro lidi s postižením. Julie Beadle-Brown.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Sociální služby SOZ.
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zákon o sociálních službách
Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
Personální řízení a jeho úloha v podniku
Dobrovolnická činnost v Domově Sue Ryder Příklad dobré praxe
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Asistivní technologie a asistivní život ATIS workshop , Praha Mgr. Filip Novotný Odbor sociálních služeb a sociální práce Ministerstvo práce.
a jeho využití u klientů po CMP
Jak řešíme zaměstnávání OZP a náhradní plnění u nás Kateřina Grusová Kateřina Grusová Městský úřad Jilemnice Městský úřad Jilemnice.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
CCO JE PARTNERSTVÍ  PARTNERSTVÍ A SOV  PARTNERSTVÍ A BUDOUCNOST Ing. Zdeňka Škarková.
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
Komunitní a otevřená škola
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Podpora procesu transformace pobytových sociálních služeb v MSK Úvodní konference k projektu Sanatoria Klimkovice.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Chudoba jako sociální problém
Domov Trmice Za Humny 580 Gorkého 889
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Proč s aplikací pracovat?. Aplikace Stopy mé Ekoškoly má jednoduché ovládání a snadno prezentovatelné výstupy. Zábavnější práci s analýzou Kvalitní a.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Úprava „Pravidel řízení o přiznání finanční podpory JMK pro rok 2016 v oblasti podpory poskytování soc. služeb„ ODDĚLENÍ EKONOMIKY A KONTROLY
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Definice, základní pojmy
Kritéria sociálních služeb komunitního charakteru a kritéria transformace a deinstitucionalizace Seminář pro žadatele k 49. výzvě v IROP, Praha
Procesní řízení v českých zdravotnických zařízeních Klára Antlová, Michal Tvrzník.
Zkušenosti s transformací sociálních služeb v Maďarsku Miklós Szentkatolnay Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Meath Local Sports Partnership - Committed to the development of sport in Meath Místní sportovní partnerství Meath.
Transformace institucionální péče v péči komunitní Jan Pfeiffer Children`s High Level Group.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Deinstitucionalizace: co naznačuje mezinárodní výzkum?
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Práva dítěte Výchova k občanství
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro osoby se zdravotním postižením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu sociálních.
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Dobrý život v našich obcích – pro všechny Iva Holmerová, Radka Vepřková, Olga Starostová Petr Wija et al. CELLO-ILC-CZ.
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
SDRUŽENÍ NERATOV,o.s.
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

Deinstitucionalizace – historický kontext a zajištění pozitivních výsledků pro lidi s postižením. Julie Beadle-Brown

Přehled  Historický kontext a současná situace  Důsledky deinstitucionalizace  Co víme o rozvoji kvalitních služeb založených na komunitě (a vyhnutí se institucím v komunitě)

HISTORICKÝ KONTEXT 1. část

Místa v institucích na obyvatel USA Wales Anglie Norsko Švédsko Pokles institucionální péče Zdroj: Ericsson a Mansell, 1996

Švédsko Zdroj: Grunewald, Instituce Komunita Výskyt na obyvatel

Spojené státy americké Zdroj: Braddock et al, Instituce Komunita Výskyt na obyvatel

Anglie Zdroj: Mansell, 1997 a Ministerstvo zdravotnictví, Instituce Komunita Výskyt na obyvatel

Co navodilo tuto změnu? Ideologie Skandály Jiné možnosti Náklady

Ideologie  Normalizace  Nárůst počtu přístupů orientovaných na práva  ÚPOZP?  Ideologie sama o sobě nedokáže změnu vysvětlit

Skandály  Veřejné pobouření nad podmínkami v institucích koncem 60. let 20. stol.  Významné v Severní Americe a UK

Jiné možnosti  Nové modely demonstrují dosažitelnou vizi  Nové modely se časem vztahují na víc a víc osob se zdravotním postižením  Jak nabírá na setrvačnosti, rozvíjejí se nová opatření co do financování a managementu

Náklady  Relativní náklady se liší v různých zemích  Rozšířená deinstitucionalizace tam, kde jsou jasné finanční stimuly pro ty, kdo rozhodují  Skandinávie/USA – institucionální náklady jsou nakonec vyšší než náklady na komunitní služby  V UK jsou institucionální náklady nižší, ale motivaci pro komunitní služby zase vytváří extra financování

Mezinárodní perspektiva poslední doby  Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením – článek 19 – právo na život v komunitě, možnost volby, kde a s kým chci žít.  „Included in Society (2004)“  Instituce nabízejí nízkou kvalitu péče  V institucích bylo dosud mnoho lidí!

DECLOC 2007  Přes 1 milion osob se zdravotním postižením v institucích  Potřeba, aby státní a oblastní správa převzala silnou vedoucí roli:  Podpořit nespokojenost se současnou situací  Mít jasnou představu, co je možné, a podělit se o ni s dalšími lidmi  Podpořit rozvoj prvních kroků: ukázat, co je možné a jak toho lze dosáhnout. Je důležité nenechávat lidi s nejtěžším postižením až na konec!  Služby v komunitě nemusejí být dražší než institucionální péče, pokud se bude náležitě počítat s potřebami klientů a kvalitou péče

Porovnání ČR s jinými zeměmi  Několik pozitivních aspektů – dobrou možností jsou osobní rozpočty – politika je obecně podporující.  Program je financován vládou a místní správa započala s více koordinovaným přístupem.  Instituce se zavírají – počet lidí v institucích (alespoň ve starém stylu připomínajícím „vězení“) klesá.  Ne všichni se přesouvají ke službám založeným na komunitě – některé osoby se stěhují do jiných institucí.  Některé oblasti však přestěhovaly lidi s nejtěžším postižením do komunity hned v rámci prvních kroků.

Otázky?

DŮSLEDKY DEINSTITUCIONALIZACE 2. část

Co nám výzkumy říkají o důsledcích deinstitucionalizace?  Obecně pozitivní dopady přesunu z institucionální do komunitní péče  Různorodé výsledky, zvláště u některých skupin  Výzkum ukazuje, že zásadní význam mají postupy používané pečujícím personálem v komunitě

Americké studie deinstitucionalizace Zdroj: Kim, Larson a Lakin (2001) Problémové chování Přizpůsobivé chování Negativní Beze změn Pozitivní

Australské studie deinstitucionalizace Zdroj: Young et al, Spokojenost rodičů Spokojenost klientů Zdraví/úmrtnost Přijetí komunitou Kontakt s rodinou/přáteli Interakce s personálem Zapojení do komunity Problémové chování Přizpůsobivé chování Negativní Beze změn Pozitivní

Poslední studie deinstitucionalizace Zdroj: Kozma, Mansell a Beadle-Brown 2009

Výzkum týkající se velikosti a povahy prostředí  Velikost 1-6 míst vede k lepším výsledkům, ale efekt je krokový spíše než postupný (Tossebro, 1995)  Typ nejlepší je běžné a rozptýlené (Emerson et al.; Janssen et al., 1999; Mansell & Beadle Brown, 2009)  Rozptýlené – malé chráněné bydlení 1-6 (ubytování a podpora) nebo chráněné bydlení 1-3 (oddělené ubytování a podpora)  Skupina – „počet obytných jednotek tvoří komunitu oddělenou od okolní populace“ Obytné areály – jsou svou povahou institucemi Skupinové ubytování – oddělené bydlení na témže místě, tedy slepá ulička Úmyslně vytvořené vesničky – oddělené místo, sdílená zařízení – neplacené sdílení života – silná ideologie (Camphill) některé selhavší pokusy s personálem v OZ Redlands

Proměnlivost ve výsledcích Velké instituce Malé instituce Bydlení Zdroj: Emerson a Hatton 1994

JAK ZAJISTÍME KVALITNÍ SLUŽBY ZALOŽENÉ NA KOMUNITĚ? 3. část

Co předurčuje výsledky pro lidi s duševním postižením  Postupy pečujícího personálu – tj. jestliže personál používá takový styl interakce, který klienty uschopňuje, je zaměřený na to, zapojit klienty do všech aspektů jejich životů – což můžeme nazvat aktivní podporou zaměřenou na osobnost – výsledky jsou lepší, zvláště pro lidi s těžším postižením.  Úroveň schopností – schopnější lidé jsou méně závislí na podpoře personálu, a proto dokážou víc, i když personál není tak kvalifikovaný – klienti s nejtěžším postižením žijí často své životy v izolaci a nečinnosti.

Dosahování kvalitního života v komunitě Vyplývající zjištění  Pouhé přesunutí lidí do menších domů v komunitě je sice nezbytné, ale nikoli dostačující pro vysoce kvalitní služby.  Institucionální postupy se mohou vyskytovat i v malých domovech, dokonce i v chráněném bydlení  Plánování zaměřené na individuální osobnost zlepšuje kvalitu života v některých oblastech, ale v jiných ne, a je obtížné u lidí s komplexními potřebami. Samo o sobě nestačí.  Nejdůležitější ze všeho je způsob, jak personál podporuje lidi, způsobem zaměřeným na osobnost, aby je zapojil do smysluplných aktivit (aktivní podpora).

Zapojení  Provádění konstruktivní činnosti s materiály  Interakce s lidmi – konverzace, sledování a naslouchání, předvádění  Účast ve skupinové aktivitě – hraní fotbalu atd.  Musí být aktivní, ne pasivní  Ideálně by mělo být skutečné a odpovídat věku  Nemusí jít o celý úkol nebo interakci – může být stručné nebo částečné, typu stop- start

Proč je zapojení tak důležité?  „nečinnost škodí tělu i mysli“  zřejmý důkaz přizpůsobení a štěstí  zkušenosti jsou základem rozvoje  životní styl/kvalita života je výsledek – zajišťuje cestu k dosažení sociální inkluze, nezávislosti, volby a kontroly.

Zapojení do smysluplných aktivit a vztahů Několik příkladů zapojení Sekání trávy Koupení časopisu v trafice Vykládání zboží na pás u pokladny v supermarketu Plavání Leštění nábytku Roznášení novin Zamávání/rozmluva se sousedy Povzbuzování týmu

Co znamená nezapojení Příklady nezapojení Pouhé sezení nebo stání Bezcílné potloukání kolem Sezení v autě Nereagování na kontakt Pohupování se, stereotypní činnosti prstů Znepokojení nebo rozčílení se při čekání na personál

Aktivní podpora zaměřená na osobnost  Poskytnout dostatečnou pomoc, abychom lidi uschopnili k tomu, aby se úspěšně účastnili smysluplných aktivit a vztahů (zapojení),  takže lidé získají větší kontrolu nad svými životy, získají více nezávislosti a začnou být více zapojení do své komunity jako její hodnotní členové,  bez ohledu na stupeň duševního postižení nebo přítomnost dodatečných problémů

Lidé potřebují pomoc, aby se mohli zapojit  Ale s dostatečnou pomocí se může každý zúčastnit pestré škály smysluplných aktivit a vztahů a může prožít více naplněný život, s rostoucí nezávislostí, volbou a kontrolou. 4 prvky aktivní podpory:  Každý okamžik v sobě ukrývá nějaký potenciál – reálné aktivity, ne jen ty speciální. Zapojit lidi do všech aspektů jejich životů.  Málo a často – pomalá, klidná, častá podpora  Stupňovaná asistence pro zajištění úspěchu – poskytnout to správné množství pomoci pro konkrétní osobu při konkrétní činnosti v určitou dobu  Maximalizace volby a kontroly – formování kontroly v době zapojení

Jak by mohla vypadat budoucnost?

Video SSmU

Shrnutí: Rozvíjení vysoce kvalitních služeb založených na komunitě  Kvalitu je nutno zapojit do plánování – a ne ji dodatečně hledat.  Kvalita by se měla zaměřovat na výsledky, které se týkají lidských životů, nikoli systémů nebo postupů.  Personál potřebuje výcvik, aby byl schopen uschopnit lidi k tomu, aby prožívali život v komunitě (nejen v ní bydleli).  Lidé, kteří řídí organizace, musejí zajistit správné vedení a motivaci personálu tak, aby podporoval a uschopňoval, nikoli pečoval a ovládal.  Potřebujeme dostatek personálu, ale nemusí být poměr 1:1 – Dobrá podpora nestojí víc než ta chabá – důležité je to, JAK personál pracuje s lidmi, minutu po minutě. Lidé s těžším postižením budou potřebovat víc podpory, ale lidem s lehčím postižením stačí často pouhé svolení!

Otázky?