„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/ Zkušenosti se zaváděním moderních metod učení v rámci česko-irské spolupráce Věra Mulačová
Struktura příspěvku Charakteristika společného programu a jeho poskytovatelů Irský přístup k tvorbě programu a sylabů předmětů s využitím Learning Outcomes Využití irských zkušeností v českých podmínkách
Irský program na VŠTE Bachelor of Business Studies Honours (BBus) Čtyřletý bakalářský program Institute of Technology Sligo, IrelandPartnerská instituce: Institute of Technology Sligo, Ireland HETACŘídící orgán: The Higher Evaluation and Training Awards Council Dublin (HETAC) Spolupráce od roku VOŠ ČB, na kterou VŠTE navazuje
První etapa ( ) profil astudijní program:Důraz kladen na profil a studijní program: - závazná struktura modulů - kredity podle studijní zátěže - způsob a metody hodnocení studentů MonitoringMonitoring – průběžné zprávy rady kurzu, konzultace a předkládání zkouškových materiálů, analýzy a komparace studijních výsledků
Druhá etapa ( ) Programmatic Review procesem sebeevaluace IT SligoProgrammatic Review – vyšší nároky v souladu s procesem sebeevaluace IT Sligo (learning outcomes) a aplikace odpovídajících metod výuky a hodnocení –Nové uspořádání modulů (learning outcomes) a aplikace odpovídajících metod výuky a hodnocení – Prokázání spolupráce s praxí a zahraničními institucemi –Prokázání rozvoje vyučujících programu, rozvoje materiálních podmínek studia: knihovna, studovna, počítačová podpora
Základní východiska 2005 Národní rámec kvalifikacíNárodní rámec kvalifikací Upravený profil absolventaUpravený profil absolventa modulární uspořádání, ECTC, learning outcomes, metody výukyStudijní program - modulární uspořádání, ECTC, learning outcomes, metody výuky Propracovaný systém hodnocení studentů (Examination Marks & Standards)
Národní rámec kvalifikací
Studijní program kvalifikační rámec → profil absolventa dle požadavků praxe → studijní programVýchodisko koncepce – kvalifikační rámec → profil absolventa dle požadavků praxe → studijní program založený na definovaných výstupech – learning outcomesPropracovaný systém tvorby modulů založený na definovaných výstupech – learning outcomes metody výuky a hodnoceníDůraz na průběžnou práci studentů, aktivitu, projekty, týmovou práci → odlišné metody výuky a hodnocení
Základní souvislosti Kvalifikační rámec Profil absolventa Studijní plán Sylaby
Odvozené souvislosti sylabů Cíl Výstupy Obsah Anotace Výuka Hodnocení Metody Oborové znalosti a dovednosti Obecné způsobilosti Kompetence
Sylaby modulů Závazná struktura formuláře – viz tištěná ukázka Základní části:Základní části: –Základní charakteristiky –Anotace - cíla výstupy z učení –Obsah a dosažení stanovených výstupů –Metody hodnocení studentů –Studijní literatura a studijní pomůcky –Metody výuky
Hodnocení studentů (1) s externími examinátory, hodnotící panelyOdlišná filozofie systému hodnocení – konzultace s externími examinátory, hodnotící panely Examination Marks and Standards“Závazná metodika „Examination Marks and Standards“ Hodnocení průběžné a závěrečnéHodnocení průběžné a závěrečné – proporce dány výstupy z učení, musí být rozpracovány v každém modulu
Hodnocení studentů (2) Zásady: Objektivnost, srovnatelnost, komplexnost, transparentnost, soulad s výstupy modulů, možnost kompenzace Celkové hodnocení studenta kritériem postupu interních a externích hodnotitelůSystém interních a externích hodnotitelů
Přínos irského programu Podmínkou realizace společného programu byla akceptace irského modelu – odlišný přístup Tvorba modulů, přidělení kreditů v souladu s nároky na výstupy z učení, hodnoceníTvorba modulů, přidělení kreditů v souladu s nároky na výstupy z učení, hodnocení Důraz kladen na různorodost metod výuky a hodnocení
Děkuji za pozornost Věra Mulačová,