SKUPINOVÁ PSYCHOTERAPIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

EFT – na emoce zaměřená terapie
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Konflikty a způsoby jejich řešení
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
a jeho využití u klientů po CMP
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Kdo je animátor seniorů? Doc. Ing. Aleš Opatrný,Th.D. Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Rodinné prostředí žáka
Zdravá škola.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Psychologie II Sociální psychologie
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Systemický přístup v SP
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Základy sociální psychologie
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
ARTETERAPIE.
Modely mentální retardace
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Skupinová dynamika.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Kam kráčíš komunito ? Změny terapeutických komunit v měnícím se světě. Bratislava 2008 Dr. Martina Richterová Těmínová.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Násilná osoba aneb co s ní
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

SKUPINOVÁ PSYCHOTERAPIE Irvin D. Yalom (1931) Emeritní profesor psychiatrie na Standfordově univerzitě v USA

Podstata psychoterapie Terapeutická změna je komplexní proces, který se děje skrze vnitřní souhru lidských zážitků, jež Yalom nazývá „terapeutické faktory“:

Dodávání naděje Univerzalita Poskytování informací Altruismus Korektivní rekapitulace primární rodiny Rozvoj socializačních technik Napodobující chování Interpersonální učení Skupinová soudržnost Katarze Existenciální faktory

Hranice mezi jednotlivými faktory je umělá – jednotlivé faktory jsou na sobě závislé a žádný nemůže fungovat samostatně. Podle typu skupiny a individuálních potřeb klientů jsou tyto faktory zastoupeny v různé míře a kombinaci.

1. Dodávání naděje naději dodává jednak terapeut (tím, že je přesvědčen o účinnosti skupinové práce u motivovaného klienta, poukazuje na zlepšení klientů ve skupině atd.) a jednak členové skupiny sami (zejm. ti, kteří jsou ve skupině déle a je u nich patrné zlepšení)

2. Univerzalita ve skupině mají klienti možnost zažít si pocit, že „jsme všichni na jedné lodi“ (vědomí toho, že ostatní si prošli něčím podobným je úlevné a podporuje autentičnost práce skupiny)

3. Poskytování informací 4. Altruismus 5 3. Poskytování informací 4. Altruismus 5. Korektivní rekapitulace primární rodiny skupina umožňuje prožít si rodinné konflikty znovu, ale jinak - korektivně

6. Rozvoj sociálních dovedností v déletrvající skupině se projevuje maladaptivní chování jedince a jiné sociální návyky, které možná i nevědomě uplatňuje ve vztahu k ostatním – skupina v tomto představuje často první možnost získat odpovídající zpětnou vazbu

7. Napodobující chování napodobování chování terapeuta nebo i klienta, který je ve skupině již déle, může mít zejména v úvodní fázi terapie velmi zásadní terapeutický efekt: zjistí, kdo nejsou, což je krokem k tomu, jak zjistit, kdo jsou

8. Interpersonální učení úkolem psychoterapie je naučit klienta vytvářet uspokojivé a nezkreslené interpersonální vztahy vývoj terapeutické skupiny směřuje ke vzniku sociálního mikrosvěta – zmenšené podoby vnitřního světa každého z jejích členů, kteří si prostřednictvím zpětné vazby a vlastního pozorování začnou uvědomovat významné rysy svých vztahů a chování klient si následně začne připouštět osobní odpovědnost: každý je autorem svého vlastního interpersonálního světa a může ho tedy i sám změnit klient se postupně mění tak, že riskuje nové způsoby, jak být s ostatními jakmile je dosaženo změny a nedostaví se obávaná iracionální katastrofa (smrt, výsměch), začne klient toto naučené chování používat i ve vnějším prostředí mimo skupinu rozvine se adaptivní spirála – nejdříve uvnitř skupiny, později i mimo ni

Nedílnou součástí faktoru interpesonálního učení je: Přenos: je to specifická forma zkresleného vnímání vztahu pro většinu klientů je asi nedůležitější vztah k terapeutovi (autorita, rodič,…), výzkumy však ukazují, že mnoho klientů klade větší důraz na propracování vztahů s ostatními členy Náhled: tento pojem se v obecném významu používá jako „pohled dovnitř“ náhled mám, když objevím něco podstatného o sobě – o svém chování, motivaci nebo nevědomí

V procesu skupinové terapie může klient získat náhled ve čtyřech rovinách: interpersonální vystupování – jak mě vidí ostatní celkové interakční vzorce chování motivační náhled – proč dělám s ostatními to, co dělám genetický základ – prozkoumáním osobní minulosti porozumět současným vzorcům chování

9. Skupinová soudržnost soudržnost je pro skupinovou terapii tím, čím je terapeutický vztah pro terapii individuální v atmosféře přijetí a porozumění klienti sami sebe lépe poznají a vyjadřují své emoce soudržnost napomáhá sebepoznání, riskování a konstruktivnímu vyjadřování konfliktu ve skupině – tyto jevy usnadňují úspěšnou terapii

10. Katarze otevřené vyjadřování afektu (jak negativního, tak pozitivního) více pomáhá ve skupině, kde jsou již vytvořeny podpůrné vztahy a lépe je hodnocena spíše později než na začátku skupiny

11. Existenciální faktory tyto faktory se vztahují k existenci – ke konfrontaci se základními fakty našeho života: s naší smrtelností, svobodou a odpovědností za vlastní život, osamělostí ve vztahu k druhým způsobenou tím, jak jsme vrženi do existence, a naším hledáním smyslu života

Srovnání hodnot terapeutických faktorů: rozdíly mezi pohledem klientů a terapeutů terapeuti a klienti mají odlišný pohled na to, které terapeutické faktory jsou důležité – klienti spíše preferují význam vztahu a osobních a lidských charakteristik terapeuta, zatímco terapeuti přisuzují úspěch své technice z toho vyplývá doporučení: naslouchejte klientovi není možné sestavit absolutní pořadí terapeutických faktorů – ve hře je mnoho určujících sil

Terapeutické faktory jsou ovlivňovány: typem skupinové terapie (př. anonymní alkoholici, pacienti s psychózou, depresí, neurotičtí pacienti, klienti s poruchami příjmu potravy…), fází terapie, mimoskupinovými vlivy a individuálními odlišnostmi

HLAVNÍ ÚKOL TERAPEUTA v pozadí všech úvah o technice musí být trvalý a pozitivní vztah mezi terapeutem a klientem (vztah plný zájmu a přijetí, ryzí a empatický) tři zásadní úkoly: vytvoření a udržení skupiny budování kultury skupiny aktivace a reflexe procesu „tady a teď“

1. Vytvoření a udržení skupiny schopnost terapeuta vybrat a připravit členy skupiny významně ovlivňuje osud skupiny nezbytnou podmínkou úspěšné terapie je stabilita skupiny (odchod některého člena je vždy citlivou událostí ve skupině a ovlivňuje její další vývoj; opustí-li klient skupinu na počátku terapie, jde o terapeutovo selhání) prvním úkolem je napomoci vytvořit fyzickou jednotku – soudržnou skupinu (někdy i za cenu, že se odloží práce na naléhavých potřebách jednoho klienta pro dobro ostatních členů)

2. Budování kultury skupiny úkolem terapeuta je utvořit ze skupiny terapeutický sociální systém – musejí vzniknout nepsané zákony určitého chování nebo normy, které budou řídit interakci ve skupině → ty logicky vyplývají z diskuse o terapeutických faktorech skupinový terapeut pracuje mnohem více nepřímo (oproti individuálu), jelikož zdrojem změny je do značné míry skupina a její členové, kteří si navzájem poskytují podporu, univerzalitu, radu, interpersonální učení, altruismus a dodávání naděje každý člen musí cítit, že může mluvit o svých aktuálních pocitech ke skupině, k ostatním členům a k terapeutovi ve skupině je nutno posilovat upřímnost a spontaneitu

Cesty interakcí ve schématické podobě

další vhodné normy: aktivní zapojení do skupiny, neodsuzující přijetí ostatních, velká otevřenost, nespokojenost se současným způsobem chování, touha po sebepoznání a po změně ve skutečnosti účastníci obvykle normy vědomě neformulují – normy jsou tvořeny očekáváním skupiny a chováním terapeuta (terapeut má na vznik norem velký vliv – je to funkce, které se nemůže vyhnout) normy vzniklé na začátku skupiny jsou velmi odolné, terapeut by proto s touto funkcí měl zacházet vědomě a s rozmyslem

Jak se terapeut podílí na vytváření norem? Terapeut může ve skupině zaujmout dvě základní role: může být technickým expertem - užívá množství technik, aby pohnul skupinou směrem, který považuje za příznivý; otevřeně se snaží ovlivnit normy již v úvodní fázi nebo modelovým členem skupiny – terapeut neovlivňuje normy pouze explicitními či implicitními technikami, ale také vlastním příkladem, který vnáší do skupinového chování → klienti se odvažují měnit své chování díky tomu, že vidí své terapeuty chovat se určitým způsobem uvolněně a bez nepříznivých důsledků; terapeut představuje toho, kdo bez předsudků přijímá to, co je na ostatních dobré, stejně jako jejich problematické oblasti; terapeut musí představovat odpovědnost a vhodnou zdrženlivost stejně jako upřímnost

Podmínky účinnosti terapeutické skupiny samostatnost skupiny otevřenost normy vedení skupiny význam skupiny pro její členy členové skupiny jako nástroje pomoci podpora a konfrontace

Samostatnost skupiny je důležité, aby skupina začala přejímat odpovědnost za své vlastní fungování → pokud se tak nestane, vznikne pasivní skupina, jejíž členové jsou závislí na vedoucím, který jim dodává pohyb a směr úkolem terapeuta je postupně naučit členy skupiny posoudit, co obnáší dobré skupinové sezení a přimět je ke sdílení hodnocení → to pak vede členy k přijímání odpovědnosti za to, jak moc pro ně bude skupina přínosná

Otevřenost otevřenost je pro skupinový terapeutický proces nezbytná, ale každý ať volí své tempo otázka velkého tajemství: klienti mohou do terapie přijít s důležitým tajemstvím týkajícím se ústřední záležitosti jejich života – např. nutkavé krádeže v obchodech, utajená závislost, pobyt ve vězení, bulimie, tansvestitismus, incest → přestože si přejí zapojit se do skupiny, nechtějí s ní sdílet své tajemství Yalom těmto klientům v předskupinových rozhovorech říká, že dříve či později se budou muset ostatním s tímto tajemstvím svěřit a zdůrazňuje, že to mohou udělat až budou chtít, ve chvíli, kdy budou ke skupině pociťovat velkou důvěru → pokud se chtějí v terapii někam dostat, musejí se toho nakonec odvážit nikdo by neměl být za svou otevřenost potrestán

Normy vedení skupiny optimální průběh terapie je takový, že skupina není strukturovaná a dění je spontánní → ale takového průběhu se nikdy nedosáhne samovolně: od terapeuta to vyžaduje mnoho aktivního úsilí, kterým kulturu skupiny utváří přirozená tendence nové skupiny je střídavě věnovat každé celé sezení jednomu z klientů některé skupiny dokážou přenášet pozornost z jednoho člena na druhého jen velmi obtížně, protože se nějak naučily, že změna tématu je něco špatného, nezdvořilého či odmítavého klienti mohou mlčet: ale někteří si pak nedovolí ticho přerušit a říci si o čas pro sebe výše jmenované způsoby ohrožují efektivní vývoj skupiny, je tedy třeba s nimi zacházet tak, že na ně zaměříme pozornost a poukážeme na to, že když je skupina vytvořila, může je i změnit

Význam skupiny pro její členy čím důležitější je skupina pro její členy, tím účinnější bude Yalom (na rozdíl od jiných terapeutů) se kladně vyjadřuje k odkrývání terapeutových úvah, o nichž přemýšlí mezi jednotlivými schůzkami stejně tak povzbuzuje klienty, kteří se na skupině zabývají tím, čím je pro ně užitečná, anebo kteří se zmíní o tom, že o ostatních uvažovali i během týdne dobře pracující skupina pokračuje v práci na různých tématech napříč jednotlivými sezeními skupina nabývá pro klienty na významu, když si uvědomí, že je pro ně bohatým zdrojem informací a podpory

Členové skupiny jako nástroje pomoci skupina pracuje nejlépe, když si členové váží cenné pomoci, kterou si navzájem poskytují chování, které tuto normu ohrožuje, by nemělo být umožněno a nemělo by ani zůstat nepovšimnuto

Podpora a konfrontace konflikty se v terapeutické skupině musejí objevit – na druhé straně příliš mnoho konfliktů v začátku skupiny může narušit její vývoj dříve než klienti budou volně vyjadřovat nesouhlas, musejí se cítit dost bezpečně a musí jim na skupině dost záležet, aby snesli nepříjemná sezení

3. Aktivace a reflexe procesu „tady a teď“ účinně využít zaměření na tady a teď vyžaduje dva kroky: zážitek tady a teď a objasnění procesu kombinace těchto kroků dává zážitkové skupině velký potenciál terapeut má v každém z těchto kroků různé úkoly – skupina musí nejdříve vstoupit do prožívání tady a teď, pak musí skupině pomoci, aby porozuměla procesu prožívání tady a teď

první krok, aktivace tady a teď, se stává částí struktury skupinových norem; později v tomto úkolu pomáhají terapeutovi členové skupiny druhý krok je obtížnější – proti komentování procesu stojí mocné překážky sociálních norem a ty musí terapeut překonat úkol komentovat tedy zůstává do značné míry na terapeutovi – skládá se z širokého spektra chování: od zrcadlení jednoduchých vzorců chování přes vzájemné srovnávání různých událostí, kombinování událostí v různých momentech s vzorci chování až po označování negativních důsledků klientova chování a složitější výklady nebo interpretace o významu a motivaci takového chování

Aktivace procesu tady a teď jako klíčová dovednost terapeuta Výzkum, zabývající se tříděním interpretací terapeutů ve skupině, ukázal, že přes 60% interpretací je zaměřeno na tady a teď (na vzorce chování i důsledky chování), zatímco přibližně 20% se týkalo historických příčin a 20% motivace.

TERAPEUT A PŘENOS přenos může být jak účinným terapeutickým nástrojem, tak i párem okovů, který ztěžuje každý pohyb přenos obsahuje postoje k terapeutovi, které podle něj byly „přeneseny“ do současnosti z dřívějších vztahů k důležitým postavám v životě klienta, tyto pocity vůči terapeutovi jsou „chybným spojením“ – novým vydáním starých impulzů

Principy týkající se role přenosu analýza přenosu je pro terapeuta jeho hlavním terapeutickým úkolem vzhledem k tomu, že rozvoj (a vzápětí zpracování) přenosu je rozhodujícím momentem, musí terapeut jeho rozvoji napomáhat tím, že zůstane neprůhledný, aby ho mohl pacient zahalit přenosovými pocity a postoji tak, jako když člověk obleče figurínu podle svého nejdůležitějším typem interakce je ta, která objasňuje určitý aspekt přenosu

Terapeut a přenos přenos v terapeutické skupině probíhá – je stále přítomen a zásadně ovlivňuje povahu průběhu skupiny terapeut, který nepřijme přenos a jeho projevy, nebude mnohdy schopen porozumět plně procesu ve skupině terapeuti, kteří ignorují přenosové jevy, se mohou vážně mýlit ve výkladu určitých výměn a skupinu tak spíše zmást než vést × terapeuti, kteří se zabývají pouze přenosovými aspekty svých vztahů s klienty, mohou ztratit schopnost vztahovat se k nim autenticky jsou klienti, pro něž je práce na přenosovém zkreslení reality nezbytná; jsou také jiní, jejichž zlepšení bude záviset na interpersonálním učení vycházejícím nikoli ze vztahu s terapeutem, ale z práce s ostatními členy skupiny přenosová zkreslení mezi členy skupiny lze zpracovat stejně efektivně jako přenosové reakce na terapeuta, někdy dokonce ještě lépe ne všechny postoje k terapeutovi jsou přenosové: mnoho jich odpovídá realitě, jiné jsou iracionální, ale pramení z jiných zdrojů iracionality, která patří k dynamice skupiny

TERAPEUT A JEHO OTEVŘENOST terapeuti, kteří usilují o větší otevřenost, vycházejí z toho, že terapie je racionální a vysvětlitelný proces – zastávají humanistický postoj, díky kterému se klient v terapii stává rovnocenným partnerem demystifikací terapie lze hodně získat a jen málo ztratit terapeutova otevřenost hraje svou roli při vytváření skupinových norem, ovlivněn je i proces tady a teď a objasňování procesu když se terapeut zbaví své ústřední pozice ve skupině, urychlí rozvoj autonomie a soudržnosti ve skupině

Jaké jsou vaše pocity tady a teď?

Literatura Yalom, I. D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-304-8. Yalom, I. D. Chvála psychoterapie. Praha, Portál, 2003. ISBN 80-7178-761-2. Yalom, I. D. Máma a smysl života. Praha, Portál, 2002. ISBN 80-7178-731-0.