Komunikace sluchově postižených

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Řeč, jazyk, mluva.
Systém péče o sluchově postižené, jejich výchova a vzdělávání
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Interkulturní a intrakulturní komunikace sluchově postižených studentů středních škol Mgr. Filipcová Věra.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
ZNAK DO ŘEČI.
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Narušená komunikační schopnost
Neverbální komunikace
Komunikace.
Komunikace s dětským pacientem
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
Komunikační dovednosti
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
KOMUNIKACE MEZI LIDMI Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
KOMUNIKACE V..
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Alternativní a augmentativní komunikace
Mgr. Vendula Baboučková
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící. - Posílit integraci neslyšících do světa slyšících - Zlepšit dostupnost a kvalitu sociálních služeb pro neslyšící a.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Alternativní a augmentativní komunikace
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Dítě se sluchovým postižením
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Vývojová dysfázie.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Osoba hluchá je nevzdělavatelná. Aristoteles, 400p.n.l.
Komunikační formy sluchově postižených Odezírání „Slyšení očima je velmi delikátní umění, jímž může bystré a pozorné oko podle pohybu rtů slyšet i to,
Surdopedie Speciální pedagogika osob s narušením sluchu.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Problematika tlumočení znakového jazyka Radka Horáková, podzim 2006.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
VYTVÁŘENÍ INKLUZIVNÍHO KLIMATU S VYUŽITÍM RYTMU. Sociálně inkluzivní projekty – Spálený sušenky a spol.  Hledání společného jazyka v rytmu (2011)  Společný.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Mluvní komponenty v českém znakovém jazyce
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
Komunikační formy sluchově postižených
Znakový jazyk Znakovaná čeština
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Narušená komunikační schopnost
Alternativní augmentativní komunikace
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Komunikace sluchově postižených

Komunikační systémy sluchově postižených Znakový jazyk Prstová abeceda Odezírání

Znakový jazyk Vizuálně-motorický komunikační systém Přirozený a plnohodnotný jazykový systém Složky znakového jazyka: Verbálně nevokální Neverbálně nevokální Neverbálně vokální Manuální a nemanuální faktory

Znakový jazyk Druhy znakových jazyků: „Znaková řeč“ Národní znakový jazyk Znakovaný národní jazyk Gestuno Dětský znakový jazyk

Znakový jazyk Vlastnosti znakového jazyka: Simultánnost Vlastní znaková zásoba Vlastní gramatika Inkorporace Klasifikátory Mimetická deskripce

Znakový jazyk Druhy znaků ve znakovém jazyce: Ukazovací (deiktické) Napodobovací (ikonické) Symbolické (arbitrární)

Znakový jazyk Variantnost znakového jazyka: Komunikační situace (diglosie) Regionální odchylky Sociální odchylky Odchylky dle pohlaví Generační rozdíly

Znakový jazyk Tlumočení znakového jazyka: Simultánní Konsekutivní Fáze tlumočení: Recepce Translace Reprodukce

Prstová abeceda = daktylní abeceda, daktylotika, daktyl Prstová abeceda = vizuálně-motorická komunikační forma (systém), při které se užívá různých poloh a postavení prstů k vyjádření písmen Integrální součást ČZJ a ZČ

Prstová abeceda Přednosti a výhody: Vizuálně-motorická existence Snadno naučitelná a reprodukovatelná Není vázána na další pomůcky Přesně vizualizuje mluvený jazyk

Prstová abeceda Nevýhody: Slova jsou hláskována Je pomalejší než mluvení Pracný rozvoj a posléze záměrné utlumování Odvádí dítě od odezírání

Prstová abeceda Druhy prstových abeced: Jednoruční Dvouruční Smíšená Do dlaně Lormova abeceda

Prstová abeceda Nejčastější použití: Neznámá slova Názvy měst a obcí Geografické názvy Jména a příjmení Slova, která nemají znak Některé nové znaky

Odezírání Odezírání = vizuální percepce Přijímání informací zrakem a chápání jejich obsahu na základě pohybů mluvidel, mimiky, gestikulace, celkového postoje těla a kontextu Prioritní místo v interkulturní komunikaci

Odezírání Kinémy = faciální obrazy hlásek 11 kinémů pro všechny české hlásky 4 kinémy pro samohlásky 7 kinémů pro souhlásky Jiný vizuální obraz izolovaně vyslovovaných hlásek a hlásek spojovaných do celých slov

Odezírání Vnější podmínky odezírání: Intenzita osvětlení Směr osvětlení Konverzační vzdálenost Intenzita potřeby dorozumět se Přiměřená mluvní technika

Odezírání Vnitřní podmínky odezírání: Dosažená úroveň vývoje řeči Emoce a psychický stav Stav zraku Schopnost soustředit se Úroveň schopnosti odezírat Zkušenosti a úroveň sociálních vztahů

Odezírání Stupně odezírání: Primární Lexikální Integrální