VNÍMÁNÍ A POSUZOVÁNÍ DRUHÝCH LIDÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_17.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
sociální percepce Škola:
Vymezení, funkce, zdroje
Přednáška Psychologie I. Povinnost k sobě. Stabilní vůdce = stabilní děti i oddíl Naší životním cílem by měla být práce na své osobnosti Snaha o sebezdokonalování.
Neverbální komunikace
OSOBNOST.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Proces vnímání v komunikaci
Rozdíly mezi osobnostmi
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Interpersonální přitažlivost
Inteligence a výběr partnera:
Volba povolání.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Nákupní chování spotřebitele
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Chyby při vnímání druhých lidí
Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost 
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Psychologické aspekty zdraví
Sociální poznávání (Social Cognition)
Sociální psychologie osobnosti
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Assessment centrum.
Pedagogická psychologie
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Evaluace v mateřských školách
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Standardy pro základní vzdělávání
Socializace Kejřová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie.
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Assessment centrum.
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

VNÍMÁNÍ A POSUZOVÁNÍ DRUHÝCH LIDÍ

Sociální percepce = vnímání lidí a mezilidských vztahů. Je závislé na : životní zkušenosti současné míře informovanosti aktuální motivaci Naučené, kultura, sociální prostředí. Na základě sociální percepce si tvoříme úsudky o psychických stavech (postoje, motivy, emoce) a vlastnostech druhých lidí na základě toho jak se chovají. Je předpokladem pro navázání interpersonálních vztahů.

Sociální percepce Představu o druhých lidech tvoříme na základě: vnímání pozorování uvažování (a třeba i fantazie) určuje naše chování ve vztahu k nim

Jak vnímáme druhé? Jsme připraveni vnímat určitým způsobem. Proces vnímání osob probíhá v určité schematizované formě. Každý máme svou úroveň hodnotící stupnice. Někteří posuzovatelé mají tendenci zařazovat druhé osoby jen do jednoduchých (často simplifikujících a redukujících) kategorií, např. na dobré a zlé, jiní mají mnohem detailnější a širokou škálu svého posuzování a hodnocení. X

Proces vnímání osob 3 fáze CHARAKTEROVÉ VLASTNOSTI, OSOBNÍ PŘEDPOKLADY A SCHOPNOSTI 3. CHARAKTERISTIKY CHOVÁNÍ 2. VZHLED 1.

Rozdíl mezi vnímáním fyzických předmětů a vnímáním osob Mezi osobami jsou větší individuální rozdíly. Osobám jsou snáze připisovány „neviditelné“ charakteristiky. V percepci osob hraje výraznější roli subjektivní interpretace vnímajícího. Dochází k větší interferenci vnímaných informací se zkušenostmi, očekáváním a aktuálními potřebami vnímajícího. Většinou dochází ke vzájemné interakci vnímajícího s vnímaným, která je postupným zdrojem dodatečných informací. Vnímající srovnává vnímanou osobu sám se sebou a může do ní promítat své vlastní tendence.

Implicitní teorie osobnosti = ten, kdo má určitý povahový rys, má také několik dalších, které jsou s ním spojeny. Některé osobnostní rysy považujeme za důležitější než jiné (centrální x okrajové rysy). Při vytváření dojmů si často domýšlíme spoustu věcí, pro něž nemáme důkazy.

Experiment 1946 (Asch) a 1950 (Kelley) inteligentní vřelý x chladný Studentům bylo řečeno, že přijde kantor, který bude mít tyto inteligentní + vřelý nebo inteligentní+chladný Přátelský, společenský Vypočítavý, kariéristický

Jakých chyb a nepřesností se můžeme při hodnocení lidí dopustit? Haló-efekt Chyba pramenící z kontextu, prostředí nebo situace Efekt časové posloupnosti Stereotypizace V sociální percepci se uplatňuje celá řada omylů, předsudků, zjednodušování, které nepodají vždy zcela spolehlivý obraz druhé osoby.

Haló-efekt = chyba hodnocení, při které jediný rys osobnosti působí tak dominantně, že ostatní rysy jsou v pozadí Člověk má tendenci zevšeobecňovat, dělat pod vlivem určitých rysů závěry také o ostatních rysech. Sebevědomí, vysoká inteligence, atraktivita, postižení, barva pleti, výška postavy…

Zajímavosti o haló efektu Pojem odvozen z angl. „halo“ (svatozář) Rysy, které nás nejvíce ovlivňují v posuzování: vzhled (55%), hlas (38%), obsah řečeného (7%) Dobře vypadající osoby jsou považovány za inteligentní, společenské nebo dominantní. Osobě s nepříjemným hlasem máme tendenci přisuzovat záporné povahové vlastnosti. Stává se, že o komplexní pohled člověka ani nemá kvůli různým motivům zájem. Chce si udržet pohodlný bezproblémový anebo idealizovaný pohled.

Tendence přisuzování na základě fyzických znaků Přisuzovat lidem s tmavou pletí nepřátelskost a nedostatek smyslu pro humor. Obličeje s vráskami kolem očí posuzovat jako přátelské. Starší ženy nahlížet jako mateřské. Považovat smějící se obličeje za inteligentní. Považovat ženy s plnými rty za sexuálně a s tenkými rty za asexuálně založené.

Chyba pramenící z kontextu, prostředí nebo situace Lze podřadit pod haló-efekt, ale záleží zde v jaké souvislosti je člověk posuzován a pozorován. Pracovní, maraton

Zajímavosti o posuzování v kontextu V kolektivu často posuzujeme druhé lidi podle lidí, se kterými se setkávají. Máme sklon hodnotit méně příznivě lidi, kteří se setkávají s našimi nepřáteli, a příznivěji ty, kteří se stýkají s našimi přáteli.

Efekt časové posloupnosti „Která informace je důležitější: první nebo poslední?“ První dojem Efekt setrvačnosti Poslední dojem

První dojem Utvoří se za prvních 30 sekund až 4 minuty. Je zpravidla silnější než dojem poslední. Důležitý zvláště v případech, kdy se napřed nenavazují žádné užší kontakty. Na jeho základě hodnotíme člověka i v dalších obdobích a situacích. Využívá se v krátkodobé komunikaci (soudy, média) hůř se mění, zvláště když je negativní

Efekt setrvačnosti = chyba hodnocení, která vyplývá z minulých zkušeností. Člověk má tendenci zachovat si stejný postoj, který si v minulosti vytvořil. Ztracená důvěra se těžko znovu získává. Př. student a index (šprt).

Poslední dojem Vztahuje se k události, která překryje všechny předchozí dojmy. Objeví-li se určitá chyba těsně před hodnocením, je tendence hodnotit člověka celkově záporně. Krátkodobý: př. schůzka Dlouhodobý: př. manželský konflikt Není důležité jak dlouho dojem trval. Př. manželský konflikt.

Stereotypizace = klasifikace lidí podle předem daných kritérií na základě povrchních charakteristik (barva pleti, sexuální orientace… Není totožná s implicitní teorií osobnosti. Stereotypy jsou jakousi zkratkou v našem myšlení vyvinutou během tisíce let vývoje naší mysli, aby nám usnadnila dekódovat a rychle zařadit nějakou informaci. I.t. je pouhým nástrojem, který nám pomáhá dotvořit si obraz o osobnosti na zákl. informací, které víme. K vlastnostem, které známe si doplňujeme vlastnosti, které se obvykle vyskytují pospolu. Při stereotypech nebereme v potaz to, jaký člověk je, ale rovnou ho zařadíme do „šuplíčků“. Jaké znáte stereotypy?

Výzkum 1969 (Karlins, Coffman, Walters) Navázali na výzkum z 30. let, kdy respondenti popsali: černochy jako pověrčivé (84%) → (13%) Němce jako chladné (32%) → (9%) Italy jako muzikální (32%) → (9%) + výzkum „hezkých dětí“ a „feministek“ Panuje všeobecné přesvědčení, že hezké děti nezlobí. + výzkum zlobení hezkých dětí ve školce (pozorovatelé studenti psychologie měli zhodnotit dětskou hru a pak ukázat děti, které zlobili více a méně + porovnáno se záznamem). (in Škobrtal) Goldber, Gotestieger, Abramsom (1975) výzkum feministek, vyfotografovány dívky různých typů, studenti určovali, která je feministka (tvrdé rysy, brýle, drdol) spojování feminismu a agresivní vzhledem. Následně dotazování dívek. Shoda mezi vzhledem a feminismem byla velmi malá. P=0.2

Jiné chyby při hodnocení lidí Golemovský a pygmalionský efekt Iluze jistoty vlastního hodnocení Centrální tendence Logická chyba Chyba ze submisivity Atribuce, Atribuční zkreslení, Atribuce ve výkonových situacích. centrální tendence nazývaná též sériový efekt. Tato chyba spočívá v tom, že při větším množství hledisek hodnocení nebo při větším množství hodnocených osob navíc posuzovaných v krátkém časovém rozmezí se u některých posuzovatelů snižuje rozlišovací schopnost, což vede k nadměrnému používání středních, průměrných hodnot při hodnocení, vyhýbání se krajním hodnotám jak kladným, tak záporným. Zvláštní skupinu chyb tvoří tzv. logická chyba. Jde o tendenci spojovat různá kritéria podle vlastní laické logiky či "soukromé teorie": z úrovně jedné vlastnosti se laicky usuzuje na úroveň druhé vlastnosti, ačkoliv pro to nejsou objektivní důvody. Např. velcí a statní mužové jsou považováni za odvážné, nebojácné, rozhodné a energické. Obézní lidé bývají považováni za málo motoricky obratné. Častá je chyba ze submisivity (podřídivosti). Člověk submisivní snadněji sugestibilně podléhá cizím, zejména autoritativně vysloveným názorům, požadavkům a rozhodnutím, a to bez autonomní vnitřní cenzury či oponentury. Naproti tomu lidé dominantní tak sugestibilní většinou nejsou. Atribuce slouží k vysvětlení příčin chování. Př. jde po ulici otec se synem a otec synovi jednu vlepí (atribuce-je to hulvá nebo syn je spratek). Zkreslení sloužící sobě neboli self-serving bias je tendence vidět a hodnotit sám sebe a své chování v příznivém světle. V pozadí konceptu stojí myšlenka, že vlastní chování posuzujeme shovívavěji než chování druhých, a to hlavně díky základní atribuční chybě. Experimentátoři zjistili, že lidé své úspěchy a neúspěchy vysvětlují různým způsobem. Úspěchy připisují svým schopnostem, dovednostem a snaze, zatímco neúspěchy jsou připisovány vnějším faktorům (například počasí, přílišná náročnost úkolu apod.), tedy faktorům, které člověk nemůže nijak ovlivnit nebo kontrolovat. Relativně běžně si připisujeme zásluhy za úspěch, ale odmítáme osobní zodpovědnost při selhání. Při srovnávání sebe sama s ostatními má většina lidí tendenci hodnotit se lépe než průměr. Příklady: Většina podnikatelů si myslí, že je etičtější než „průměrný podnikatel“. 90% podnikatelů si myslí, že jsou lepší než „průměrný manažer“. Většina lidí si myslí, že je chytřejší než „normální člověk“. Většina řidičů si myslí, že je schopnější a jezdí bezpečněji než „průměrný řidič“. dispoziční atribuce - za příčinu určitého chování jsou považovány osobnostní vlastnosti (dispozice), nikoliv okolnosti. situační atribuce - činy nebo chování jsou zdůvodněny situací nebo okolnostmi, ve kterých se nacházel člověk, který čin vykonal. Výkonové situace – vnitřní příčiny, vnější příčiny

Závěrem… Snažme se nehodnotit ostatní podle prvního dojmu či předsudků. Nebuďme líní a zkusme o druhém zjistit něco víc

Lidská přitažlivost, posuzování druhých při výběru partnera Halo effect document Lidská přitažlivost, posuzování druhých při výběru partnera https://www.youtube.com/watch?v=ZuometYfMTk