Poruchy jednotlivých funkcí psychiky PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EFT – na emoce zaměřená terapie
Advertisements

Psychické projevy a stavy
Péče o seniora trpícího depresí
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Myšlení a jeho poruchy prof. MUDr. Eva Češková, CSc.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_13.
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
VYŠETŘOVÁNÍ V PSYCHIATRII
Vymezení, funkce, zdroje
Psychohygiena seniora
Psychopatologie přednáška – 1. velice stručná obecná psychopatologie, 2. behaviorální syndromy Materiál není určen k další distribuci ani k citování,
Emoce (city).
City Pavel Šuranský.
Symptomy duševních poruch sociální šetření
Poruchy osobnosti žáka KPS/0014
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Sociální deviace v SPSP
Pedopsychiatrická propedeutika
Hlavní poruchy myšlení
Deprese Diagnostika a léčba
Teorie motivace Adéla Furiková.
MUDr. Radovan Přikryl, Ph.D. Psychiatrická klinika LF MU, Brno
SCHIZOFRENIE schizein (σχίζειν, "rozštěpit„), fren- (φρήν, φρεν-; "mysl") Anna Křemenáková, V7A.
Vědomí a jeho poruchy (bakalářské a magisterské studium) Česková E
Komunikace s osobou postiženou kognitivní poruchou
PSYCHIATRIE historie, vyšetřovací metody, základy terapie
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Seminář Trauma.
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
SCHIZOFRENIE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Poruchy jednotlivých funkcí psychiky PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
PSYCHOPATOLOGIE Poruchy jednotlivých funkcí psychiky
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Psychické procesy - vnímání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Náročné životní situace
Poruchy jednotlivých funkcí psychiky PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Pozornost a paměť.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Poruchy jednotlivých funkcí psychiky PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. Psychopatologie Poruchy jednotlivých funkcí psychiky PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.

Vnímání (percepce) a jeho poruchy Nepatologické změny vnímání – smyslové klamy, Purkyňovy paobrazy, eidetismus, živá představa, pareidolie (zpodobňování), synestezie. Patické poruchy vnímání Iluze – falešné vjemy vyvolané reálným podnětem, jehož vnímání je zdeformováno, člověk je přesvědčen o pravosti svých vjemů. Dělení dle smyslů – zrakové (Capgrasův fenomén neboli iluze dvojníka), sluchové, čichové, chuťové, hmatové, pohybové, útrobní. Pickovy vize – borcení, posunování, prostupování stěnami.

Vnímání (percepce) a jeho poruchy Pseudoiluze – kritický postoj, uvědomění si klamnosti vjemu. Halucinace – klamné vjemy, které nemají žádnou oporu v realitě, nejzávažnější poruchy vnímání. Halucinace elementární – fotony, akoasmata. Halucinace komplexní – buď jednoho konkrétního smyslu nebo kombinované. zrakové halucinace – mikropsie, makropsie, mikrozoopsie sluchové halucinace – hlasy, halucinace imperativní čichové halucinace

Vnímání (percepce) a jeho poruchy Agnozie – neschopnost poznávat a interpretovat smyslové vjemy, přestože smyslové orgány jsou neporušené, jde o poruchu syntetické činnosti mozkových center. Nejčastěji vlivem léze či úrazu mozku, oblast neurologická. Depersonalizace – porucha citového prožívání při vnímání okolního světa či sebe samého, dominuje pocit odcizení. Autopsychická x somatopsychická x allopsychická (=derealizace). Hodnocení reálnosti zážitku: pocit, že vnímá to, s čím se již dříve setkal (déja vu – dříve viděné, déja entendu – dříve slyšené) pocit, že se se situací ještě nikdy nesetkal, pocity neznámosti a novoty (jamais vu – iluze dosud neviděného, jamais entendu – dosud neslyšeného)

Pozornost (Prosexie) a její poruchy Různé vlastnosti pozornosti – tenacita (vytrvalost), kapacita (rozsah), koncentrace (soustředění se na určitý podnět), iritabilita (jaká síla podnětu je zapotřebí),… Druhy pozornosti: pasivní = spontánní aktivní = záměrná, volní protivolní

Pozornost (Prosexie) a její poruchy Hyperprosexie – zvýšení pozornosti, zejména koncentrace, zaměřenost na konkrétní myšlenku, často spojeno se sebepozorováním. Hypoprosexie – snížení pozornosti, buď ve všech složkách nebo jen v některých. Aprosexie – pozornost je zcela vymizelá, člověk není schopen se na nic soustředit. Paraprosexie – pozornost je zaměřena nesprávným směrem, často spojeno s očekáváním, s velkým duševním napětím,při náhlém podnětu neadekvátní reakce.

Paměť a její poruchy Paměť – uchování informací o podnětu, který již nepůsobí, schopnost organismu uchovat strukturované informace v čase. Složky paměti: vštípení obsahu uchování obsahu vybavení obsahu (reprodukce) – patří sem i znovuvybavení (rekognice), tzn. rozpoznání něčeho již známého Druhy paměti z hlediska doby uchování obsahu: ultrakrátkodobá krátkodobá střednědobá dlouhodobá

Kvantitativní poruchy paměti Deteriorace paměti – celkové oslabení paměti, obvykle organického původu, progredující a ireverzibilní proces, oslabena může být každá složka paměti (nejčastěji vštípivost) či všechny Hypermnézie – zvýšená úroveň paměti, většinou zesílena schopnost vybavení paměťových obsahů na úkor jejich přesnosti. Selektivní hypermnézie. Hypomnézie – snížení paměti, celkové nebo částečné. Amnézie – ztráta paměti na určité časově ohraničené období retrográdní amnézie anterográdní amnézie úplná, totální amnézie ostrůvkovitá amnézie Palimpsest = alkoholické okénko – výpadek paměti vlivem intoxikace

Kvalitativní poruchy paměti Paramnézie – porucha konzervace paměti, zkreslení zapamatovaných obsahů. Vzpomínkový klam – neskutečná událost se jeví být ve vzpomínce skutečnou, nezvratné přesvědčení o správnosti vzpomínky. Druhem vzpomínkového klamu je kryptomnézie – pacient se domnívá, že nejde o vzpomínku, ale o novou originální myšlenku (možnost neúmyslného plagiátorství). Konfabulace – doplňování chybějících vzpomínek údaji vymyšlenými ad hoc. Bájivá lhavost (pseudologia phantastica) – sdělování vybájených zážitků, obvykle dramatické popisy, kde je pacient hlavním hrdinou. Ekmnézie – nesprávná časová lokace vzpomínky, minulost pokládána za současnost apod.

Myšlení a jeho poruchy Kvantitativní poruchy myšlení Bradypsychismus – zpomalené tempo myšlení. Útlum myšlení (=zpomalené myšlení) – bradypsychismus + snížená spontaneita a dynamika myšlení, myšlení je zploštělé, chudé, nepružné, nerozhodné, odpovědí následují po latencích. Myšlenkový záraz (blok) – úplná zástava myšlení, narušení myšlenkových procesů bez zjevné příčiny (je třeba odlišit od poruch pozornosti a řeči). Tachypsychismus – zvýšená rychlost myšlení. Překotné (zrychlené) myšlení – tachypsychismus vystupňován do myšlenkového trysku, řeč nestačí zachycovat myšlenky, vyskytuje se u manických stavů.

Myšlení a jeho poruchy Kvantitativní poruchy myšlení Roztržité myšlení – do myšlení zasahuje nějaký cizí element, problém, pochod (koncentrace na jiné téma, silná emoce). Zabíhavé myšlení – nerozlišuje mezi podstatným a nepodstatným, převážně směřuje k cíli, avšak s množstvím oklik, popisuje správně, ale zeširoka, nedokáže vybrat podstatné od nepodstatného. Nevýpravné myšlení – nepostupuje kupředu, zabývá se stále tímtéž, opakuje stejnou myšlenku, verbálně ji obměňuje. Perseverace (ulpívavé myšlení) – ulpívá na jedné myšlence, stále opakuje jednu větu či pár slov.

Myšlení a jeho poruchy Kvalitativní poruchy myšlení Allogení (podvržené) myšlenky – nemocný považuje myšlenky za vsugerované, implantované, přicházející zvenčí. Autistické (dereistické) myšlení – odkloněné od reality, zaměřené na vnitřní svět pacienta, nereaguje na okolí. Katatymní myšlení – ovládáno emocemi, předsudky, subjektivními, osobními důvody. Plané mudrování = šroubované myšlení, rezonérství. Ovládavá myšlenka – výrazně ovlivňuje plány, názory, jednání, náladu, životní styl… Dominující myšlenka – silně emočně zabarvená, obvykle obava z budoucnosti, nepřiměřené starosti atd. Vztahovačné (paranoidní myšlení)

Myšlení a jeho poruchy Kvalitativní poruchy myšlení Tangenciální myšlení – ne zcela navazující myšlenky, ostatní se v nich těžko orientují. Dyslogické myšlení – nesrozumitelné, defektní, formální logická a gramatická úprava je zachována. Inkoherentní (nesouvislé) myšlení – logický řád myšlenek zcela chybí, řeč je nesouvislá (agramatismus x slovní salát).

Myšlení a jeho poruchy BLUDY Patří mezi kvalitativní poruchy myšlení nevývratné, mylné přesvědčení pacienta, pro něj evidentní, ovlivňuje komplexně myšlení a obvykle se projevuje v jednání, může však blud i zapírat. Doprovázejí psychotická onemocnění. Dle obsahu se dělí na extrapotenční bludy x makromanické bludy x mikromanické bludy x paranoidní bludy. Bludy primární x sekundární Bludy trvalé x tranzitorní Bludy indukované

Bludy Bludy makromanické extrapotenční – přesvědčení o vlastní síle, nadání,schopnostech přesahující jakékoliv hranice megalomanické (velikášské) blud originární blud inventorní blud reformátorský blud religiózní blud kosmický

Bludy Bludy mikromanické blud hypochondrický blud autoakuzační – sebeobviňování blud negační blud insuficienční – přesvědčení o naprosté neschopnosti, sebepodceňování blud obavný blud ruinační

Bludy Paranoidní bludy Chorobná vztahovačnost, pacient indiferentním či dokonce pozitivním podnětům přisuzuje negativní význam vztahující se k jeho osobě, je přesvědčen, že je mu ubližováno, že je mu křivděno, že je pronásledován atd. Mají tendenci se slučovat a vytvářet bludné systémy. Blud perzekuční Blud žárlivosti (emulační)

Inteligence a její poruchy Mentální retardace lehká středně těžká těžká hluboká Syndrom idiot savant – některé schopnosti enormně rozvinuty, jiné na úrovni mentální retardace, obvykle u autismu Demence Pseudodemence Sociální zanedbanost

Řeč a její poruchy Řeč je mluvená, písemná, znaková, vnitřní. Má svou obsahovou a emoční složku, odehrává se v určitém situačním kontextu. Řeč je instrumentální složkou myšlení. Oblíbené slovo – vyplňuje zaváhání, mezeru, může jít o módní výraz či slovní tik Ventilové slovo – slouží k odreagování tenze, výraz napětí, překvapení, zlosti, jde o zaklení, nadávku atd. Koprolalie – užívání sprostých slov Verbigerace – řečová stereotypie, opakování stále stejného slova či věty Slovní salát – slova spolu logicky vůbec nesouvisí, objevuje se u rozpadlého myšlení Neologismy – nově vytvořená slova

Řeč a její poruchy Puerilní řeč – zní jako dětská mluva, agramatismus x paragramatismus Mutismus – úplný útlum řeči, vše je zachováno, pacient je schopen komunikovat gesty, písmem apod. Selektivní mutismus (aphrasia voluntaria) – pouze k některým osobám nebo v konkrétní situaci, nejčastěji u dětí.

Emotivita a její poruchy Podle intenzity a časového průběhu se emoce dělí na: afekty – krátkodobé intenzivní citové reakce, silné a bouřlivé, leč krátce probíhající citový stav (zděšení, hněv, radost…) city – trvalé citové vztahy nálady – protrahované emoční stavy, trvalé, méně intenzivní, provází prožívání a činnosti vášně – intenzivní, silné, dlouhodobé, významně ovlivňují myšlení a činnost člověka

Emotivita a její poruchy Poruchy afektů Patický afekt – velmi prudký afekt následovaný kvalitativní poruchou vědomí, končí vyčerpáním a upadnutím do spánku, bývá na něj amnézie. Může vést k trestnému jednání, pokud je prokázán vede ke zproštění viny. Zvýšená afektivní dráždivost – sklon k patickým afektům. Nezvládnutý afekt – nechá se strhnout k neuváženým činům, je si vědom svého jednání, nedokáže je však plně ovládat, není přítomna porucha vědomí, nenásleduje amnézie. Přesun afektů – změna objektu afektu. Afektivní ztlum – klidné, účelné, rozumné jednání bez afektivního vzrušení v hrozné situaci (živelné katastrofy, válečná vřava, autohavárie atd.), emoční reakce se dostaví opožděně po ustoupení krizové situace často v plné síle.

Emotivita a její poruchy Poruchy afektů Afektivní stupor – v obdobných situacích, může být i ve výjimečně radostných, strnutí, neschopnost pohybu, vymizí řeč, gestika, mimika, „solný sloup“, vědomí i paměť zachováno. Emoční labilita – proměnlivé emoce, vyvolané i slabými podněty, nestabilnost. Emoční inkongruence – emoce vzniknou, ale neodpovídají dané sociální situaci (smích na pohřbu). Afektivní ambivalence – ve stejném okamžiku se vyskytují protikladné emoce. Katatymie – emoce výrazně zkreslují myšlení, jednání, prožívání a hodnocení reality.

Emotivita a její poruchy Fobie Vtíravý strach z konkrétního objektu či situace, strach je chorobný, neodůvodněný, člověk si uvědomuje absurdnost svého strachu, nedokáže jej však překonat. Popsáno několik stovek fóbií. klaustrofobie – strach z malých uzavřených prostor agorafobie – strach z velkých volných prostranství zoofobie xenofobie arachnofobie bacilofobie carcinofobie ….

Emotivita a její poruchy Poruchy nálad Patické nálady mají obvykle silnější intenzitu, dlouhé trvání, jsou těžko odklonitelné, nemají vztah k vnějším podnětům a mají výrazný vliv na celkovou duševní činnost. euforická nálada – spokojená, blažená nálada, vše je přijímáno s uspokojením manická nálada – veselá, radostná, rozjařená nálada spojená se živou motorikou a zvýšenou aktivitou expanzivní nálada – zvýšené sebevědomí a aktivita vede k neustálému zasahování do okolního světa explozivní nálada – dráždivá rezonantní nálada – zlobná, zvýšené sebevědomí, náchylnost k zlostným a nepřátelským reakcím dysforická nálada – mírnější varianta rezonantní nálady

Emotivita a její poruchy Poruchy nálad depresivní nálada – smutek, skleslost, utlumenost, bezútěšnost…reaktivita i sebevědomí sníženo bezradná nálada – neschopnost rozhodnout se apatická nálada – lhostejnost, nedostatek zájmu anxiózní nálada – úzkost, obavy, nejistota z budoucnosti, pocity neurčitého ohrožení, psychomotorická aktivita může být zvýšená i utlumená

Emotivita a její poruchy Poruchy vyšších citů Sociální tupost – snížená schopnost vyznat se ve sociálních vztazích, těžko se navazují kontakty. Asociální city – spojení sociální tuposti se snížením etických citů. Antisociální city – krajní egoismus, výrazná bezcitnost a bezohlednost. Anetičnost – nerozvinutí vyšších citů či jejich zánik, nedostatek soucitu, vřelosti, pochopení, jsou velmi egoističtí, chovají se zcela bezohledně, bez morálních zábran. Přehnané sociální cítění – opak předchozího.

Vůle a její poruchy Vůle – záměrné, cílevědomé úsilí směřující k dosažení vědomě vytčeného cíle (W. Stern). Hypobulie – snížení vůle, vyznačuje se nerozhodností a bezradností. Abulie – úplné vymizení vůle, neschopnost dojít k rozhodnutí, neschopnost cokoli chtít a o cokoli usilovat, neschopnost nějakou činnost zahájit. Hyperbulie – zvýšená, úporná rozhodnost, patologická aktivita, cílevědomost, houževnatost v rozhodování, překotnost, enormní energie, vytrvalost často malá, někdy i dlouhodobá.