Postižení hlavního tématu textu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou
Advertisements

Metrické vlastnosti.  Odchylka dvou r ů znob ěž ných p ř ímek je velikost ka ž dého z ostrých nebo pravých úhl ů, které p ř ímky spolu svírají. • (R.
Odhad komunikační situace III.. Pozorně si přečtěte uvedený text: Já možná jenom jedinou věc, která mě ještě napadá nad tímto materiálem, že si pořád.
Interpretace neuměleckého textu Esej II. Pojmenujte užitý útvar českého jazyka Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast:
Interpretace neuměleckého textu Recenze III. Přečtěte si uvedený úryvek a rozhodněte Úvodní báseň ukazuje, že název pro výbor byl vybrán vskutku vhodně:
Interpretace neuměleckého textu Recenze II
Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
VLNĚNÍ V IZOTROPNÍM PROSTŘEDÍ
Interpretace neuměleckého textu Popis pracovního postupu III.
Seminář – Základy programování
Balení pro výrobu miminka nebo batolete v košilce
ORIENTOVANÉ GRAFY V této části se seznámíme s následujícími pojmy:
Dvourozměrné geometrické útvary
Smykové tření, valivé tření a odpor prostředí
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vypracovala: Týnka Malá A – den – Milano Ráno jsme přijeli do Milana prohlédnout si katedrálu Duomo di Milano. Je to jedna z nejznámějších.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 9 Ruce jako šperk Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö (str.1 – 8) Možnosti využití.
Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
JavaScript Podmínky, cykly a pole.
1. Derivace Derivace je míra rychlosti změny funkce.
Posloupnosti a jejich vlastnosti (4.část)
JavaScript Funkce.
FII-4 Elektrické pole Hlavní body Vztah mezi potenciálem a intenzitou Gradient Elektrické siločáry a ekvipotenciální plochy Pohyb.
ZRYCHLENÍ KMITAVÉHO POHYBU.  Vektor zrychlení a 0 rovnoměrného pohybu po kružnici směřuje do středu kružnice a má velikost:  Zrychlení a kmitavého pohybu.
CorelDraw – čárové objekty
Šrafování a odkazy Modul 6.
Během tohoto týden jsme se učili ve skupinách a rozvíjeli tak své komunikační i organizační dovednosti.
Vypracovala D. Riesnerová
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Herní plán Obecné vlastnosti příčky
23. Josef chtěl zjistit, jestli bratři změnili své chování a litují toho, co způsobil.
14.1 Úsečky – porovnávání, přenášení
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zoner Callisto V této prezentaci najdete různé návody a rady jak pracovat s programem Zoner Calisto.
Tvary zemského povrchu
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo : VY_32_ INOVACE_ TEC_495 Ročník: 2. Cukrářská technologie
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa STAROVĚKÝ EGYPT Jak se obrázky týkají dějin starověkého Egypta? Pojmenuj, co.
Vektorové tutoriály Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
EXPERIMENTY – ATMOSFERICKÝ TLAK PdF:FY2MP_DF1 Didaktika fyziky 1 Vypracovala : Bc. Lenka Dobešová.
 Hlavní město je Vídeň  V Rakousku je obyvatel  Rozloha km².
CorelDRAW – vizitka (20). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Tance Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_14_TANCE Téma: HUDEBNÍ NAUKA Číslo projektu:
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Rozhovor se… slečnou Magdalenou Žižkovou Co jsme zjistily o Majdě ? Co ji baví? Jak ji (ne)znáte…..
Moje výpočetní technika Zde vás čekají moje výtvory při hodinách informatiky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_06_SLOHOTVORNI_.
Dvourozměrné geometrické útvary
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Ročník:  2. Vzdělávací obor:  Tělesná výchova Tematický okruh:
Jaroslav Kudr pro OATGM
Poznávej zlomky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Zoner Callisto – křivky
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
2. Jak si snadno vytvořit nový vzor pomocí bloků.
VY_32_INOVACE_10_4_04.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lineární funkce a její vlastnosti
Sachertorte.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
„Já si tě obléknu„ Připravila jsem jednoduchý návod pro šikulky, které si chtějí udělat malou radost. Praktické pouzdro na nůžky zvládnou i začátečnice.
Soustavy lineárních rovnic
Grafy kvadratických funkcí
Grafy kvadratických funkcí
Transkript prezentace:

Postižení hlavního tématu textu

V heslech vyjádřete, o čem se v úryvku vypovídá: Sacherův dort neboli Sacher je originální druh čokoládového dortu s meruňkovou marmeládou a čokoládovou polevou. Tuto koláčovou směs s čokoládou vytvořil v roce 1832 tehdy šestnáctiletý Franz Sacher ve druhém učňovském ročníku na dvoře knížete Metternicha. Metternich dal příkaz šéfkuchaři, aby připravil nějakou specialitu pro výjimečné hosty. Šéfkuchař byl ale právě nemocný, a tak se rozkaz dostal až k Franzovi Sacherovi. A ten vymyslel tento dort. Až jeho syn vylepšil tuto znamenitou pochoutku čokoládovou polevou a meruňkovou marmeládou během svých učňovských let u císařského a královského dvorního cukráře Demela. Od té doby je Sacher jednou z nejznámějších kulinářských specialit Vídně. V roce 1876 Eduard Sacher také založil restauraci a Hotel Sacher.

Je pravdivé tvrzení, že současnou podobu Sacherova dortu vytvořil v roce 1832 Franz Sacher? Podtrhněte tu část textu, která dokazuje vaše tvrzení. Sacherův dort neboli Sacher je originální druh čokoládového dortu s meruňkovou marmeládou a čokoládovou polevou. Tuto koláčovou směs s čokoládou vytvořil v roce 1832 tehdy šestnáctiletý Franz Sacher ve druhém učňovském ročníku na dvoře knížete Metternicha. Metternich dal příkaz šéfkuchaři, aby připravil nějakou specialitu pro výjimečné hosty. Šéfkuchař byl ale právě nemocný, a tak se rozkaz dostal až k Franzovi Sacherovi. A ten vymyslel tento dort. Až jeho syn vylepšil tuto znamenitou pochoutku čokoládovou polevou a meruňkovou marmeládou během svých učňovských let u císařského a královského dvorního cukráře Demela. Od té doby je Sacher jednou z nejznámějších kulinářských specialit Vídně. V roce 1876 Eduard Sacher také založil restauraci a Hotel Sacher.

Vysvětlete užité horizontální členění textu Vysvětlete užité horizontální členění textu. Navrhněte možné funkční vertikální členění textu. Dokažte, je-li aktuální členění textu objektivní, nebo subjektivní. Sacherův dort neboli Sacher je originální druh čokoládového dortu s meruňkovou marmeládou a čokoládovou polevou. Tuto koláčovou směs s čokoládou vytvořil v roce 1832 tehdy šestnáctiletý Franz Sacher ve druhém učňovském ročníku na dvoře knížete Metternicha. Metternich dal příkaz šéfkuchaři, aby připravil nějakou specialitu pro výjimečné hosty. Šéfkuchař byl ale právě nemocný, a tak se rozkaz dostal až k Franzovi Sacherovi. A ten vymyslel tento dort. Až jeho syn vylepšil tuto znamenitou pochoutku čokoládovou polevou a meruňkovou marmeládou během svých učňovských let u císařského a královského dvorního cukráře Demela. Od té doby je Sacher jednou z nejznámějších kulinářských specialit Vídně. V roce 1876 Eduard Sacher také založil restauraci a Hotel Sacher.

Sacherův dort neboli Sacher je originální druh čokoládového dortu s meruňkovou marmeládou a čokoládovou polevou. Tuto koláčovou směs s čokoládou vytvořil v roce 1832 tehdy 16tiletý FRANZ SACHER ve druhém učňovském ročníku na dvoře knížete Metternicha dal příkaz šéfkuchaři připravit nějakou specialitu pro výjimečné hosty šéfkuchař byl právě nemocný rozkaz se dostal až k Franzovi Sacherovi. - vymyslel tento dort - jeho syn vylepšil tuto znamenitou pochoutku čokoládovou polevou a meruňkovou marmeládou během svých učňovských let (u císařského a královského dvorního cukráře Demela) Od té doby je Sacher jednou z nejznámějších kulinářských specialit Vídně. V roce 1876 Eduard Sacher také založil restauraci a Hotel Sacher. Zhodnoťte formální úpravu původního textu z hlediska recepce textu.

V heslech vyjádřete, o čem se v úryvku vypovídá: Möbiův proužek si můžeme snadno vyrobit, stačí vzít list papíru a ustřihnout z něho proužek. Pak se stočí do kruhu, aby se oba konce překrývaly. Jeden z nich otočíme o 180 stupňů a konce slepíme k sobě. Prstenec, který takto vznikl má jenom jednu plochu. To lze snadno ověřit. Když začneme v jeho libovolném místě kreslit čáru, dostaneme se nakonec do počátečního bodu a zjistíme, že čára se táhne jak na straně, která nám připadá vnější, tak i na straně zdánlivě vnitřní. Ve skutečnosti je tomu jinak, proužek má pouze jednu stranu, která je zároveň rubem i lícem a zároveň jedinou hranu. Nejpřekvapivější vlastnost Möbiova proužku se projeví, když ho podélně rozpůlíme. Podle zkušenosti s běžnými prstenci o dvou stranách a dvou hranách (jako je například pruh slepený z papíru, jehož konce jsme neotočili o 180 stupňů) víme, že by měly vzniknout dva kroužky o poloviční šíři, ale s Möbiovým proužkem je to jinak.

Vysvětlete užité horizontální členění textu. Navrhněte možné funkční vertikální členění textu. Dokažte, je-li aktuální členění textu objektivní, nebo subjektivní. Möbiův proužek si můžeme snadno vyrobit, stačí vzít list papíru a ustřihnout z něho proužek. Pak se stočí do kruhu, aby se oba konce překrývaly. Jeden z nich otočíme o 180 stupňů a konce slepíme k sobě. Prstenec, který takto vznikl má jenom jednu plochu. To lze snadno ověřit. Když začneme v jeho libovolném místě kreslit čáru, dostaneme se nakonec do počátečního bodu a zjistíme, že čára se táhne jak na straně, která nám připadá vnější, tak i na straně zdánlivě vnitřní. Ve skutečnosti je tomu jinak, proužek má pouze jednu stranu, která je zároveň rubem i lícem a zároveň jedinou hranu. Nejpřekvapivější vlastnost Möbiova proužku se projeví, když ho podélně rozpůlíme. Podle zkušenosti s běžnými prstenci o dvou stranách a dvou hranách (jako je například pruh slepený z papíru, jehož konce jsme neotočili o 180 stupňů) víme, že by měly vzniknout dva kroužky o poloviční šíři, ale s Möbiovým proužkem je to jinak.

Promyslete, jak by se měnila forma výpovědi, kdyby se změnila jaho forma z monologické na dialogickou. Möbiův proužek si můžeme snadno vyrobit, stačí vzít list papíru a ustřihnout z něho proužek. Pak se stočí do kruhu, aby se oba konce překrývaly. Jeden z nich otočíme o 180 stupňů a konce slepíme k sobě. Prstenec, který takto vznikl má jenom jednu plochu. To lze snadno ověřit. Když začneme v jeho libovolném místě kreslit čáru, dostaneme se nakonec do počátečního bodu a zjistíme, že čára se táhne jak na straně, která nám připadá vnější, tak i na straně zdánlivě vnitřní. Ve skutečnosti je tomu jinak, proužek má pouze jednu stranu, která je zároveň rubem i lícem a zároveň jedinou hranu. Nejpřekvapivější vlastnost Möbiova proužku se projeví, když ho podélně rozpůlíme. Podle zkušenosti s běžnými prstenci o dvou stranách a dvou hranách (jako je například pruh slepený z papíru, jehož konce jsme neotočili o 180 stupňů) víme, že by měly vzniknout dva kroužky o poloviční šíři, ale s Möbiovým proužkem je to jinak.

Laik: A co je divné na tomto proužku? Laik: Jak bych si mohl vyrobit Möbiův proužek? Fyzik: Möbiův proužek si můžeme snadno vyrobit, stačí vzít list papíru a ustřihnout z něho proužek. Pak se stočí do kruhu, aby se oba konce překrývaly. Jeden z nich otočíme o 180 stupňů a konce slepíme k sobě. Laik: A co je divné na tomto proužku? Fyzik: Prstenec, který takto vznikl má jenom jednu plochu. Laik: To není možné! Fyzik: To lze snadno ověřit! Když začneme v jeho libovolném místě kreslit čáru, dostaneme se nakonec do počátečního bodu a zjistíme, že čára se táhne jak na straně, která nám připadá vnější, tak i na straně zdánlivě vnitřní. Laik: A jak je to možné? Fyzik: Ve skutečnosti je tomu jinak, proužek má pouze jednu stranu, která je zároveň rubem i lícem a zároveň jedinou hranu…