Petr Machala. Opravdu vše, co chcete i potřebujete? (rozdělte věci a vysvětlete) CHCI POTŘEBUJI 1.chleba 2.mléko 3.parfém od Armani 4.obraz od Picassa.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
VÝROBA, OBCHOD, SLUŽBY Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Trh a jeho zákonitosti.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
1/2 FUNGOVÁNÍ TRŽNÍ EKONOMIKY EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ.
Agregátní poptávka a nabídka
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Vznik živých organismů – přehled teorií Přírodopis 9 Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: říjen 2012 EU – peníze.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
1/4 FUNGOVÁNÍ TRŽNÍ EKONOMIKY EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ.
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
3. srpna 2013VY_32_INOVACE_100202_Teorie_potreb_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Petr Machala. Co je to úvěr? Kde je možné peníze půjčit? Obchodní zákoník poskytovatelem úvěru může být kdokoli – zákon hovoří pouze o „věřiteli“ název.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Petr Machala. fungování státu, politických systémů, mocenských a vládních institucí vztahy nadřazenosti a podřízenosti politické chování lidí moc a autorita.
VY_62_INOVACE_1_2_03 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Finanční nezávislost.
Petr Machala. Znáte odpověď na otázky? Osobní aktiva jsou: a)oprava vlastního automobilu b)osobní spotřební předměty c)vše co nám přináší příjem d)rekreační.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
PŘÍPRAVA VÝROBY str. 95 Hospodářský proces (opakování): Výroba
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Petr Machala. Anketa: ANO: 53,8% NE: 20,8% NEMÁM PRÁCI: 25,4% Celkem hlasovalo čtenářů. nezamestnanost-je-v-cesku-rekordni.html.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Politická socializace
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Petr Machala. Každá věc má mít svou cenu. Arabské přísloví Cena za 1…… 39 Kč + Cena za 2…… 72 Kč Co zákazník o ceně neví? Je to tak výhodné?
Poznávání listnatých a jehličnatých stromů
Petr Machala. Herbert Spencer zavádí pojem sociální instituce je to společensky schválený způsob dosahování cíle zahrnuje jednání, vztahy Napište definici.
Principy demokracie Petr Machala.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Petr Machala. Kde můžete mít uložené peníze? Kdo vám může poskytnout úvěr? 1.Bankovní účty 2.Podílové fondy 3.ETF (fondy obchodované na burzách) 4.Investiční.
Petr Machala. * podstatný - hospodářský růst = růst HDP * je to celková peněžní hodnota toku statků a služeb vytvořená za 1 rok * v mezinárodním srovnání.
Famiglia di Salieri VOŠ a SPŠ Dopravní Masná 18, Praha 1 VOŠ a SPŠ Dopravní Masná 18, Praha
Petr Machala. K čemu nám slouží pojištění? Napište co nejvíce příkladů. BANKA Haló, pane! Z banky? To Vás svlékly úroky? Myslím, že potřebujete vhodné.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Placení Petr Machala.
Petr Machala. Co je to hodnota? Napište definici. Co považujete za hodnotu? (zdůvodněte)
OXIDY Kyslík patří mezi nejrozšířenější prvky.
Petr Machala. nejdůležitější prostředek uplatňování suverenity státu legální a legitimní způsob jak se podílet na moci Napište co nejvíce důvodů proč.
Savci pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Třídění živočichů Mgr. Hana Patschová duben 2011 VY_52_INOVACE_19.
A) Determinanty poptávky po produktech a službách
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Kyseliny a zásady Měření pH
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
Petr Machala. Co může vyjadřovat tento graf? Míra veřejného dluhu v roce 2011 Máme důvod k radosti?
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Statky a služby Základní ekonomické pojmy Čím uspokojujeme potřeby? Službami a statky. Co je to statek? Hmotná i nehmotná věc sloužící k uspokojení potřeb.
Název školy:Střední škola dopravy, obchodu a služeb Autor: Lenka Komárková Název projektu: Zlepšení podmínek výuky Číslo projektu:CZ /
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti, hospodaření.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Ekonomika – základní pojmy.
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Hospodaření aneb ten dělá to a ten zas tohle… aneb lidské potřeby.
Výrobní činitelé v podniku
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

Petr Machala

Opravdu vše, co chcete i potřebujete? (rozdělte věci a vysvětlete) CHCI POTŘEBUJI 1.chleba 2.mléko 3.parfém od Armani 4.obraz od Picassa 5.židle 6.lednička 7.auto 8.zmrzlina 9.maso 10.Porsche 11.iPad 12.dort 13.dovolená v Tunisku 14.pračka 15.jachta 16.jahody v zimě 17.diamantový prsten 18.oblečení 19.voda 20.sport 21.televize 22.kino 23.kadeřník 24.boty

POTŘEBY * jsou vědomí nedostatku něčeho, co nám usnadní život * k uspokojování potřeb používáme vše, co vytvořila příroda nebo lidé * vše, co používáme, považujeme za užitečné * užitečné předměty - STATKY a) volné statky (vzduch, voda…) b) vzácné statky (ekonomické statky) Co to jsou ekonomické potřeby? Jsou volné statky stále volné?

* k výrobě ekonomických statků potřebujeme:  ekonomickou činnost  zdroje (práce, půda, kapitál – finanční i lidský) – jsou rovněž vzácné

a) Základní ekonomické potřeby b) luxusní ekonomické potřeby c) užitečné činnosti - SLUŽBY Jak rozdělujeme ekonomické potřeby? Abraham Maslow Uveďte příklad potřeb a najděte vztah mezi ekonomickými potřebami a potřebami A. Maslowa?

* vzhledem k vzácnosti nemůžeme mít všechny statky či služby – musíme volit * volbou se vzdáváme určité příležitosti získat jiné hodnoty * hodnoty, kterých jsme se vzdali pro nás znamenají- náklady (obětované) příležitosti Víte jaký je nejtěžší úkol spotřebitele? Dokážete se rozhodnout? Mám 1000,- Kč 1.Půjdu na koncert do opery nebo na večeři s dívkou? 2.Zaplatím školní výlet nebo si koupím novou MP3? 3.Nakoupím jídlo na víkend nebo si koupím nové rifle? 4.Zajdu si na kosmetiku nebo zaplatím u zubaře?

Spotřeba * užívání zdrojů k okamžitému prospěchu * nejdůležitější faktor – cena * zásadně * pracujeme (mzda, plat, platíme daně) → máme potřeby → směňujeme (daně) → spotřebováváme Jak souvisí ekonomické potřeby se spotřebou? Jak souvisí ekonomické potřeby a spotřeba s růstem ekonomiky?

Nabídka * vytváří se pocity nedostatku něčeho (reklama, marketing) * je motivovaná ZISKEM * nižší ceny → vyšší poptávka (křivka poptávky) Jaké faktory rozhodují při spotřebě?

Stát * daňová politika → nižší daně → vyšší spotřeba a naopak * daňová nejistota * stále se měnící pravidla * vytváření atmosféry strachu → lidé šetří na „horší časy“ → ekonomická recese „Prožrali jsme to, proflákali. Zlaté časy v Evropě skončily.“ „Bez tohoto zvýšení daní nejsme schopni dělat konzervativní politiku.“ MIROSLAV KALOUSEK (ministr financí)

Poptávka (lidé) * mám peníze → uspokojuji ekonomické potřeby * podléhám módním trendům * nechám se ovlivnit * jsem netrpělivý – chci vše hned * nemám peníze → mám ekonomickou potřebu → půjčím si (úvěr) Jakou roli zde hrají hodnoty jedince?

SOJKA, Milan. Malá encyklopedie moderní ekonomie. 3. dopl. vyd. Praha: Libri, 1999, 271 s. ISBN [online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: Abraham_Maslow.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/e/e0/Abraham_Maslow.jpg/220px- Abraham_Maslow.jpg [online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: ING.MIROSLAV_KALOUSEK.jpg [online]. [cit ]. Dostupné z: