Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Advertisements

Obecná východiska, zdroje ►Mezinárodní soustavy kvalifikací ►Národní soustava kvalifikací pro terciární sféru ►Projekt Q-RAM/ Národní kvalifikační rámec.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
DOSPĚLÍ NA CESTĚ Lucie Myšková Vzdělávací trajektorie
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Komunikační techniky užívané v komunikaci sluchově postižených studentů s vyučujícími na vysoké škole Lenka Doležalová Brno, 2007.
Práce se stresem a zdravý životní styl Michal Šimeček Katedra psychologie FF Univerzity Palackého v Olomouci a Centrum dopravního výzkumu v.v.i. Brno,
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
Sociologický výzkum.
DATUM / PŘEDNÁŠEJÍCÍNÁZEV KONFERENCE – KRÁTCE / MÍSTO KONFERENCE ROZPOZNÁVÁNÍ VÝRAZŮ EMOCÍ VE VZTAHU K CELKOVÉ EMOČNÍ INTELIGENCI Bc. Tereza Sadková Katedrové.
2.-4. května 2005, Moravský Krumlov
Romantické vztahy v adolescenci
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Osobnost – situace – predikce chování
Strachy v období rané adolescence
ICT2 – 3 – 35 HV Prodaná nevěsta
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Bakalářská diplomová práce FSS MU Brno 2007
Teorie vzdělávání dospělých
Sociální psychologie osobnosti
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
OBHAJOBA BAKALÁŘSKÉ DIPLOMOVÉ PRÁCE
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Téma Hypotézy ve výzkumu
ABSOLVENTSKÁ PRÁCE Název absolventské práce
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Osobnostní vlastnosti a výkonová motivace PhDr. Mgr. Štefan Medzihorský Vysoká škola aplikované psychologie Aktuální trendy aplikované psychologie práce.
Masmédia a manipulace: Masmédia a jejich vliv na společnost i osobní životy lidí Jana Kvardová, IV. D Střední škola KNIH, o.p.s. Brno.
Jeden svět na školách: Gruzie Jan Činčera, Jan Skalík, Bohuslav Binka Masarykova univerzita Brno Katedra environmentálních studií Člověk v tísni (CZ, GE)
SVOČ Zdravotně sociální fakulta JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Romské ženy a tabu Autorka: Bc. Denisa Kroupová Školitelka: PhDr. et Bc. Alena.
SELF-CONCEPT OF WOMEN Zuzana Brychtová. OSNOVA Self-concept a jeho užití Hledání obrazu ideální ženy Nalezení obrazu ideální ženy?? Shrnutí a rozdíly.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta HODNOTA A POSTOJ OŠETŘOVATELSTVÍ PRO VEŘEJNOST Prezentace diplomové práce: Vedoucí.
Psychodiagnostické nástroje pro zjišťování odolnosti a reakce na stres PhDr. Simona Hoskovcová, PhD. Katedra psychologie FF UK.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Vizuální interpretace leteckých a družicových snímků u dospívajících Hana Svatoňová, PdF MU Brno 23. mezinárodní geografická konference Brno 2015.
Analýza hypotéčních úvěrů poskytovaných fyzickým osobám v České republice Autor bakalářské práce:Martina Šimková Vedoucí bakalářské práce:Ing. Robert Zeman.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vzdělávání zaměstnanců v UniCredit Bank, a.s. Autor bakalářské práce:
Specifika účtování ve vybraném zemědělském podniku Autor bakalářské práce: David Limberk Vedoucí bakalářské práce: Ing. Kristina Kabourková Oponent bakalářské.
Komunikační chyby řídících pracovníků v Českém statistickém úřadu
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
VŠTE v Českých Budějovicích Bakalářská práce
ŠKODA AUTO VYSOKÁ ŠKOLA, O.P.S.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autor práce:
Vztahová vazba mezi rodiči a jejich dospívajícími dětmi léčenými v Ambulanci dětské a dorostové adiktologie, na Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie PREZENTAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI MANAŽERA VE VYBRANÉM PODNIKU.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Motivace a stimulace zaměstnanců ve vybrané obchodní společnosti
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Martina Jakubcová.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Zpětná vazba zákazníků ve vybrané společnosti
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Problematika návykových látek u žáků středních škol
Zhodnocení finanční situace konkrétního podniku
Metody psychologie.
České Budějovice, červen 2016
Teorie vzdělávání dospělých
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Psychologie adolescentů
Psychologie adolescentů
Analýza vnitropodnikové komunikace ve vybraném podniku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Výzkum hodnot u adolescentů s poruchami chování
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Osobnost (pracovníka či podřízeného) a její vliv na řízení
Student: xxx Vedoucí práce: xxxx Obhajoba: xxx
Transkript prezentace:

Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Vypracovala: Mgr. Jana Horáčková Vedoucí práce: Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. Brno 2006

TÉMA Bakalářská práce je zaměřena na výzkum Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence TÉMA Bakalářská práce je zaměřena na výzkum využívání hudby jako zvládací strategie kontroly emocí vzteku a smutku v období adolescence.

Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence TEORETICKÁ VÝCHODISKA • estetická empatie • strukturální očekávání, ikonické asociace a epizodické asociace • „mood-management theory“ – Zillmann (1988) • „problem of tragedy“ – Mary Beth Oliver (1990): a) sestupné sociální srovnávání („downward social comparison) b) „meta-mood“ • coping zaměřený na emoce (emotion-focused coping) • popis osobnosti v modelu BIG FIVE – zaměření na škálu extraverze a neuroticismu

• smutek, vztek • CÍL VÝZKUMU Cílem výzkumu bylo zjistit, BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence CÍL VÝZKUMU Cílem výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem využívají mladí lidé v období adolescence hudbu ke kontrole konkrétních druhů emocí • smutek, vztek • vyvolaných konkrétními životními situacemi.

Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence VÝZKUMNÝ SOUBOR 240 RESPONDENTŮ 94 CHLAPCŮ 146 DÍVEK věk 16-18 let

METODY • dotazník vytvořený pro účel tohoto výzkumu BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence METODY • dotazník vytvořený pro účel tohoto výzkumu • české verze NEO-osobnostního inventáře založeného na pětifaktorovém modelu osobnosti (tzv. „big five“)

VÝSLEDKY A INTERPRETACE - SMUTEK BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence VÝSLEDKY A INTERPRETACE - SMUTEK Převážná většina adolescentů (91,5%) v minulosti alespoň jednou využila hudbu jako zvládací strategii kontroly smutku.

H1 byla potvrzena. H1: Adolescentní dívky využívají hudbu BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence H1: Adolescentní dívky využívají hudbu jako zvládací strategii kontroly emoce smutku ve větší míře než adolescentní chlapci. H1 byla potvrzena. Dívky mají větší tendenci poslouchat hudbu, když se cítí smutné, než chlapci

Obr. č.2 - Rozdíly mezi chlapci a dívkami ve využívání hudby BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence Obr. č.2 - Rozdíly mezi chlapci a dívkami ve využívání hudby jako zvládací strategie kontroly smutku

H3 nebyla potvrzena. H3: Adolescenti s vyšší mírou neuroticismu BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence H3: Adolescenti s vyšší mírou neuroticismu využívají poslech hudby jako zvládací strategii kontroly emoce smutku ve větší míře než adolescenti s nižší mírou neuroticismu. H3 nebyla potvrzena. Vliv osobnostní charakteristiky neuroticismu na poslech hudby ve chvílích smutku nebyl prokázán.

BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence H5: Adolescenti s nižší mírou extraverze využívají poslech hudby jako zvládací strategii kontroly emoce smutku ve větší míře než adolescenti s vyšší mírou extraverze. H5 nebyla potvrzena. Vliv osobnostní charakteristiky extraverze na poslech hudby ve chvílích smutku nebyl prokázán.

H7 byla potvrzena. H7: Hudba jako „foreground“ aktivita BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence H7: Hudba jako „foreground“ aktivita je jako zvládací strategie kontroly smutku využívána adolescenty ve větší míře než hudba jako „background“ aktivita. H7 byla potvrzena. Ve chvílích smutku představovala hudba aktivitu v popředí (foreground activity) pro 74,5% adolescentů.

H7: Hudba jako „foreground“ aktivita BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence H7: Hudba jako „foreground“ aktivita je jako zvládací strategie kontroly smutku využívána adolescenty ve větší míře než hudba jako „background“ aktivita. Hudba jako aktivita v popředí či hudba jako kulisa

H7 byla potvrzena pouze částečně BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence H9: Jako zvládací strategie kontroly smutku je adolescenty preferována ve větší míře hudba smutná, pomalá a tichá než hudba veselá, rychlá a hlasitá. H7 byla potvrzena pouze částečně Adolescenti ve chvílích, kdy se cítí smutní, mají tendenci preferovat spíše hudbu smutnou, pomalou a hlasitou než veselou, rychlou a tichou.

H7 byla potvrzena pouze částečně BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence H9: Jako zvládací strategie kontroly smutku je adolescenty preferována ve větší míře hudba smutná, pomalá a tichá než hudba veselá, rychlá a hlasitá. H7 byla potvrzena pouze částečně Poslech hudby smutné a pomalé ve chvílích smutku přináší podporu konceptu „problem of tragedy“ (Oliver, 1990)

Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence GRAF SÉMANTICKÉHO DIFERENCIÁLU MODUSU

VÝSLEDKY A INTERPRETACE - VZTEK BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence VÝSLEDKY A INTERPRETACE - VZTEK Hudbu jako zvládací strategii kontroly vzteku v minulosti využilo 151 adolescentů (67,7%).

H2 nebyla potvrzena. H2: Adolescentní dívky využívají hudbu BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence H2: Adolescentní dívky využívají hudbu jako zvládací strategii kontroly emoce vzteku ve větší míře než adolescentní chlapci. H2 nebyla potvrzena. Mezi pohlavími nejsou v poslechu hudby ve vzteku statisticky signifikantní rozdíly.

H4 nebyla potvrzena. H4: Adolescenti s vyšší mírou neuroticismu BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence H4: Adolescenti s vyšší mírou neuroticismu využívají poslech hudby jako zvládací strategii kontroly emoce vzteku ve větší míře než adolescenti s nižší mírou neuroticismu. H4 nebyla potvrzena. Vliv osobnostní charakteristiky neuroticismu na poslech hudby ve chvílích smutku nebyl prokázán.

H6 nebyla potvrzena. H6: Adolescenti s nižší mírou extraverze BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence H6: Adolescenti s nižší mírou extraverze využívají poslech hudby jako zvládací strategii kontroly emoce vzteku ve větší míře než adolescenti s vyšší mírou extraverze. H6 nebyla potvrzena. Vliv osobnostní charakteristiky extraverze na poslech hudby ve chvílích smutku nebyl prokázán.

H8 nebyla potvrzena. H8: Hudba jako „foreground“ aktivita BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence H8: Hudba jako „foreground“ aktivita je jako zvládací strategie kontroly vzteku využívána adolescenty ve větší míře než hudba jako „background“ aktivita. H8 nebyla potvrzena. Necelá polovina respondentů (48,5%) při poslechu hudby v situaci vzteku, nevykonávala žádné činnosti. Pro polovinu respondentů (51,5%) naopak hudba ve chvíli, kdy se cítili naštvaní, představovala aktivitu v pozadí.

H8: Hudba jako „foreground“ aktivita BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence H8: Hudba jako „foreground“ aktivita je jako zvládací strategie kontroly vzteku využívána adolescenty ve větší míře než hudba jako „background“ aktivita. Hudba jako aktivita v popředí či hudba jako kulisa

H10 byla potvrzena. H10: Jako zvládací strategie kontroly BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence H10: Jako zvládací strategie kontroly emoce vzteku je adolescenty preferována ve větší míře hudba veselá, rychlá a hlasitá než hudba smutná, pomalá a tichá. H10 byla potvrzena. Adolescenti ve chvílích vzteku preferují více hudbu veselou, rychlou a hlasitou než hudbu smutnou, pomalou a tichou.

H10 byla potvrzena. H10: Jako zvládací strategie kontroly BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence H10: Jako zvládací strategie kontroly emoce vzteku je adolescenty preferována ve větší míře hudba veselá, rychlá a hlasitá než hudba smutná, pomalá a tichá. H10 byla potvrzena. Tyto výsledky přinesly podporu tzv. „mood management theory“ (Zillmannn, 1988).

Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence GRAF SÉMANTICKÉHO DIFERENCIÁLU MODUSU

Výsledky výzkumu vypovídají o způsobech využití hudby BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence Výsledky výzkumu vypovídají o způsobech využití hudby jako zvládací strategie kontroly smutku a vzteku v adolescenci s ohledem na rozdíly mezi chlapci a dívkami, skupinami adolescentů s nižší a vyšší mírou neuroticismu a dospívajícími s nižší a vyšší mírou extraverze.

Děkuji Vám za pozornost. BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Mgr. Jana Horáčková, Brno Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence Děkuji Vám za pozornost.