Základy počítačové grafiky II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MS Malování I. VY_32_INOVACE_57_MS_Malovani_I.
Advertisements

MALUJEME ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, INFORMAČNÍ
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Zoner Foto Studio Bohumil Bareš.
Informační a komunikační technologie 5. – 7. ročník
GIMP 3.L. Odkazy Zdrojů či návodů je na internetu téměř nekonečně, uvádím jen některé, které jsem zahlédl: • cafe.cz/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=53www.gimp.cz.
Grafický editor GIMP (13)
MS Malování II. VY_32_INOVACE_58_MS_Malovani_II.
1. Seznámení 2. Objekty a nástroje
Zpracování a využití informací Autorem materiálu je Mgr. Eva Švarcová ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Vzhled prezentace - šablony
GIMP - úvod. GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje.
GIMP - úvod. GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje.
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
Grafický editor GIMP (13)
Jak na Prezentace? Power Point ZŠ Jiráskova Benešov
TEXTOVÝ EDITOR.
Počítačová grafika – rastrová grafika
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Počítačová grafika.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
Úprava digitálních fotografií Terezie Svobodová. => cesta mezi fotoaparátem a tiskem…
Vkládání kreslených útvarů
Nástroj guma Guma se používá k odstranění barvy z aktivní vrstvy, výběru nebo obrázku. Pokud je Guma použita tam, kde není podporována průhlednost (v kanálu,
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 1.
VY_32_INOVACE_E3-07 KRESLÍME VEKTOROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY VEKTOROVOU.
Malování.
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Digitální fotografie a Adobe Photoshop + grafika na web by šaman.
Barva popředí a pozadí Nastavení barev popředí/pozadí najdeme v Panelu nástrojů. Barvu popředí používáme především při kresleni s nástroji jako Tužka,
Počítačová grafika.
Téma: Úvod do Corelu Photo Paint -11. díl
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR v rámci projektu EU – OP VK, oblast podpory 1.4. Základní škola, Vlašim, Březinská 1702 PROGRAM MALOVÁNÍ Seznámení.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Digitální fotografie 1.část ZS 2009 Pojem digitální fotografie Barevné modely Formáty digitálního obrazu Typy digitálních fotoaparátů Základní úpravy digitální.
Informatika Základní formáty počítačové grafiky Obrázek: Žaneta Lažková 2012.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA ÚPRAVA FOTOGRAFIÍ - RETUŠE ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_10.
GIMP : úpravy fotografií
Rastrová grafika E4.
Základy VY_30_INOVACE_GR_781. CO JE TO GIMP ? Název vychází ze zkratky GNU Image Manipulation Program, což česky znamená GNU program pro úpravu obrázků.
Grafický editor GIMP (5) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
EXCEL – tisk a tvorba grafů Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Zoner Photo Studio – prakticky (10). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Grafický editor GIMP (8) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk  vyvážení barev  napodobení černobílé fotografie Dostupné z Metodického portálu
VY_32_INOVACE_ MOVIE MAKER Příručka pro tvorbu prezentací z obrázků a fotografií.
IrfanView (5). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Corel PHOTO-PAINT Úloha 1 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Informatika 7 – aplikace informačních technologií Autor: Bc. Pavel Šiktanc Tvorba prezentace na iPadu Co se.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Zpracování a využití informací pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_04_Malování-kopírování.
PIXLR ‒ ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (5) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (1) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
Grafický editor GIMP (13)
Grafický editor GIMP (8)
Základní nástroje v Adobe Photoshopu
Základy úpravy digitální fotografie
Převod objektů mezi formáty
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Grafický editor GIMP (5)
Malování - uložení a otevření obrázku
Grafický editor GIMP (5)
Transkript prezentace:

Základy počítačové grafiky II

Malování obrázků Vlastní obrázek si můžeme namalovat např. pomocí programu Malování z Příslušenství Windows

Malování obrázků Namalujete podobný obrázek 2

Získávání fotografií Obrázky v digitální podobě můžeme získat několika způsoby: Kvalitní snímky můžeme zakoupit na CD nebo získat s nějakým programem či časopisem, ty nejlepší si necháme nafotit profesionálním fotografem. Fotobanky: www.fotokatalog.cz, www.fotobanka.cz, www.allphoto.cz Focení obrázků Skenování obrázků Snímání obrazovek

Hledání fotografií na Internetu Obrázky najdeme například přes vyhledávač GOOGLE. Zvolíme odkaz Obrázky a případně klepneme na pokročilé vyhledávání, kde můžeme určit velikost obrázku. Užitečné znalosti: 1. Obrázky na Internetu mají většinou nízké rozlišení (malý počet bodů) a jsou uloženy ve formátu JPG s vysokou kompresí => mají jen omezené využití. 2. Musíme dodržovat autorská práva. 3. Pokud zadáme pojem anglicky (např. místo Žaludek Stomach), dostaneme více dobrých obrázků.

Hledání fotografií na Internetu 3

Autorská práva Obrázky jsou autorská díla a jsou proto chráněny autorským zákonem. Obrázky na webu také podléhají autorským právům a nemůžeme je volně používat (pokud to autor výslovně nedovolí). Pokud jsou na fotografii osoby, musíme mít před fotografováním a zvláště před zveřejněním snímku jejich souhlas. U většiny fotografií je napsán copyright, tj. určení vlastníka autorských práv a podmínky používání obrázků. Pro účely výuky nám autorský zákon povoluje citovat autorská díla celá nebo jejich části. (Ale jen pro účely výuky.) Autorský zákon: http://www.nkp.cz/o_knihovnach/AutZak/Index.htm

Uložení obrázku na disk Postup uložení obrázku na disk: 1. Klepneme na obrázek pravým tlačítkem myši 2. Vybereme Uložit obrázek jako 3. Určíme umístění a název obrázku: nebo 1. Levým tlačítkem označíme obrázek do bloku 2. Stiskneme kombinaci kláves CTRL+C.  3. Kombinací kláves CTRL+V vložíme obrázek na požadované místo 4

Skenování obrázků

                                                                                                                                                                            Odstranění moaré Moaré je závoj přes obrázek, který vzniká tehdy, když skenujeme tištěné předlohy. (Což je téměř vše, kromě lesklých fotografií donesených z minilabu.) Skenery snímají body, tiskárny tisknou také jednotlivé body. Někdy dojde k takové situaci, že vzniknou bílá kolečka kolem nasnímaných bodů a obrázek je znehodnocen.   Odstranění moaré V ovladači skeneru je dnes vždy volba potlačení moaré, většinou se vybírá kvalita tisku a ovladač si pak s body předlohy správně poradí.

Focení digitálním fotoaparátem                                                                                                                                                                             Focení digitálním fotoaparátem Ovládání se téměř neliší od běžného kompaktního fotoaparátu. Fotografie se ukládají na paměťovou kartu (ve formátu JPG) s nastavenou kompresí. Důležité je rozlišení fotoaparátu (2 Mpix stačí, 3 Mpix lépe, 5 Mpix již většinou nevyužijeme), jeho optický ZOOM (stupeň přiblížení) a kvalita kresby (čtěte recenze v časopisech a na webu) + kapacita paměťové karty (64 MB pro začátek stačí, 128 MB a více je lepší).   Fotoaparát se připojí k počítači a (většinou) se objeví jako nový disk (Tento počítač…). Fotografie si nakopírujeme do počítače a  ve fotoaparátu je vymažeme.

                                                                                                                                                                            Snímání obrazovek Obrazovku sejmeme (nakopírujeme) do Schránky klávesou: Print Screen   Pouze aktivní okno sejmeme (nakopírujeme) do Schránky klávesovou kombinací: Alt + Print Screen Po sejmutí obrazovky (navenek se nic nestane) se přepneme do rastrového editoru (i např. do programu Malování) a obrázek ze Schránky vložíme. Poznámka – neměnit počet bodů: Obrázky oken můžeme oříznout, něco v nich smazat nebo domalovat, ale nemůžeme u nich měnit počet bodů, jinak dojde k výraznému snížení čitelnosti textů! 5

                                                                                                                                                                            Prohlížení obrázků Můžeme použít specializovaný program na prohlížení obrázků Ten nám také zobrazí náhledy obrázků, na vybraný obrázek poklepeme – zobrazí se celý a můžeme s ním dále pracovat. Lupa Lupa k přiblížení a oddálení obrázku je většinou k dispozici na panelu nástrojů: 6

Úpravy fotografií Otočení a zrcadlení obrázku                                                                                                                                                                             Úpravy fotografií Otočení a zrcadlení obrázku Pro úpravy fotografií je nejlépe použít specializované programy (Photo Paint, Gimp a pod.) Otočení obrázku Nejčastěji využijeme při otáčení na výšku komponovaných snímků.   Zrcadlení obrázku Je jeho převrácení vodorovně, případně otočení o 180 stupňů. Pozor na obrázky obsahující text. Špatně (šikmo) nafocený obrázek srovnáme otočením o libovolný úhel Někdy je lepší využít více drobných otočení k přesnému srovnání obrázku. Po otočení budeme muset obrázek nejspíš oříznout.

Otočení a zrcadlení obrázku                                                                                                                                                                             Otočení a zrcadlení obrázku 7

                                                                                                                                                                            Oříznutí obrázku 8

Úpravy jasu a kontrastu obrázku                                                                                                                                                                             Úpravy jasu a kontrastu obrázku Jas Zvýšení jasu zesvětlí obrázek, pozor ale na zcela bílá tzv. vypálená místa, hlavně u oblohy. Podobně při ubrání jasu pozor na plné černé plochy.   Kontrast I zde je třeba hlídat vznik bílých a černých míst. Gamma korekce Gamma korekce umožňují celkové zesvětlení obrázku (gamma nad 1.00) nebo naopak jeho ztmavení (gamma pod 1.00). 9

Úpravy barevného ladění obrázku 10

Automatické úpravy Některé programy mají možnost automatické úpravy úrovní (histogramu), většinou stojí za to její funkčnost vyzkoušet. 11

Úpravy histogramu Histogram ukazuje zastoupení tmavých a světlých tónů Obrázek, kterému chybí barvy (sloupečky) na krajích histogramu, nemá bílou nebo černou složku. Tažením za trojúhelníčky je možné histogram upravit. 12

Změna počtu bodů obrázku 1. Zkontrolujeme zatržení políčka Zachovat poměr stran, jinak dojde k deformaci obrázku.  2. Zkontrolujeme jednotku velikosti a případně vybereme pixely. 3. Vepíšeme novou šířku nebo výšku obrázku, druhý rozměr se dopočítá sám. 13

Změna počtu bodů barev (barevné hloubky) 14

Doostření a rozostření obrázku Lehké doostření může vylepšit snímek, vytáhne ale také jeho zrno Některé programy nabízejí podobné funkce jako volby Zaostřit, Zaostřit více, Vytáhnout hrany, Vytáhnout detaily apod. Rozostření většinou není potřeba, ve spojení s výběry však mohou vzniknout zajímavé obrázky 15

Možnosti výběru - maska

Rozostření obrázku podle masky výběru Jednoduchá koláž s využitím výběru. Lasem vybrat vlak (výběrovými nástroji), udělat doplněk (inverzi) výběru, aplikovat filtr kruhové rozmáznutí. 16

Filtry a deformace Filtry umožňují okamžitou efektní změnu obrázku, je však potřeba je používat opatrně. 17

Retuš obrázku Retuš obrázku představuje jeho lokální (místní) úpravy Kromě kreslení do obrázku používáme zejména tyto nástroje:  Razítko Razítko nabere zdrojovou oblast (většinou s klávesou Alt, Ctrl nebo pravé tlačítko myši). Potom přenášíme nabranou oblast jinam. Lokální nástroje Zaostření, rozostření, rozmazání, změna barevné sytosti a další. 18, 19

Retuš obrázku 20

Nástroje na malování Ve většině programů najdeme minimálně tyto nástroje na malování do obrázku: tužku pero štětec spray výplň barvou popředí (kbelík s barvou) přechod od barvy popředí do barvy pozadí (je třeba předem udělat výběr, jinak překryje celý obrázek) gumu (pod ní se objeví barva pozadí, ve vrstvě je vygumovaná oblast průhledná). Po zvolení nástroje musíme určit velikost a druh stopy, krytí nástroje, případně i další volby.

Stopa a krytí nástroje Po zvolení nástroje (štětec, pero, výplň…) musíme určit jeho vlastnosti, tj. minimálně stopu a krytí nástroje. Tyto vlastnosti má většina nástrojů. U stopy určujeme její velikost, tvar a tvrdost (tj. zda kreslí ostře nebo do ztracena). Krytí je od 0 do 100 %, snížení krytí způsobí méně výrazný zásah do obrázku. Některé programy umí nastavit i způsob působení nástroje na pozadí (interakci s pozadím):

Výběr barvy popředí a pozadí Malovací nástroje malují právě nastavenou barvou popředí, po gumování nebo smazání výběru se objeví barva pozadí. Barvy můžeme prohodit, a k výběru barvy popředí použít také kapátko.

Text v obrázku Do rastrového obrázku můžeme vepsat text, nebo vytvořit výběr ve tvaru textu a s ním dále pracovat. Text je většinou rastrový, tj. tvořen množinou bodů, kterou můžeme po dokončení již pouze vygumovat (program Malování). Většinou je vytvořen v nové vrstvě, nenaruší proto pozadí obrázku a s jeho vrstvou ho kdykoliv smažeme. Lepší programy (Gimp 2.0, Adobe Photoshop, Corel Photo Paint) umí vektorový text, tj. kdykoliv dále upravitelný text v samostatné zvláštní vrstvě. 21

Rámeček okolo obrázku Okolo obrázku můžeme vytvořit rámeček. Většinou pouze zvětšením plátna s obrázkem, někdy je k dispozici volba Přidat okraje a s některými programy dostaneme připravené ozdobné rámečky. 22

Výběry a koláže Zajímavá koláž je vrcholem práce s rastrovým programem. 1. Vymyslíme koláž a připravíme si potřebné obrázky. 2. Vybereme perfektně část obrázku. 3. Výběr zkopírujeme do Schránky. 4. Přepneme se do druhého obrázku. 5. Obsah Schránky do něho vložíme (většinou do nové vrstvy). V obrázku, ve kterém vytváříme koláž, dále s jednotlivými vrstvami (objekty) pracujeme, dokud není koláž dokonalá. 23

Vrstvy a vlastnosti Vrstvy si můžeme představit jako průhledné fólie, které jsou položeny na sobě Jejich zásadní výhodou je, že jednotlivé části koláže (koláže) se neovlivňují, můžeme je upravovat samostatně a případně smazat bez zničení celé práce. Vrstvy můžeme vytvářet, přejmenovávat a mazat. Při vložení obsahu Schránky do obrázku se většinou ihned pro něj založí nová vrstva, při vytvoření textu také (někdy i speciální textová vrstva, ve které můžeme text dále editovat (měnit). 24