Emoce: Jak víme, že zvířata mohou cítit?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podnikat je když....? Realita Ivan PilnýHradec Králové prosinec 2011.
Advertisements

KOMUNIKACE U PSOVITÝCH
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Řeč, jazyk, mluva.
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Border kolie – vlk v rouše beránčím? Prezentace k předmětu ETOLOGIE.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
PSYCHICKÉ STAVY.
Výraz emocí u člověka a u zvířat
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
E DWARD L EE T HORNDIKE Douděrová Martina, C4B. C O NÁS ČEKÁ ? E. L. Thorndike E. L. Thorndike – praxe Teorie inteligence Konekcionismus Behaviorismus,
Vědomí – sebeuvědomování, zrcadlové neurony, teorie mysli
Etologie K. Šejbová.
City Pavel Šuranský.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
Lukáš Man FF UP / psychologie ETL
FY_083_Zvuk_ Detekce zvuku
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Sebepoznání a sebereflexe
Psychologie a komunikace Základní pojmy v psychologii
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jsme rozdílní II. Petr Machala. Nikdo z nás si nemohl vybrat, kdy, kde a komu se narodí. DISKRIMINACE.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
John Broadus Watson ( – )
Darwin a divoši Evoluční psychologie
Sebeuvědomění a sebekontrola
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
2. Co je to dobro? Nonkognitivní teorie Kognitivní teorie
Jan Patočka Lukáš Hoskovec, C4B únor 2014.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Albert Camus Barbora Vaňková.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Jan Patočka Adam Neckář, C4A.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Filosofická antropologie, K. Lorenz - 8 smrtelných hříchů
Chyby při vnímání druhých lidí
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Existencialismus výklad pojmu, spisovatelé.
Bůh, národy a reformace na počátku novověku
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Zvířecí motivace ke hře Dagmar Stromšíková, 1. ročník, 2016.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Šťastný, úspěšný, zdárný život x morálka, povinnost
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Asertivita.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Nevědomí.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Transkript prezentace:

Emoce: Jak víme, že zvířata mohou cítit? Klára Frankotová

Historie: René Descartes – 17. století – „ zvířata necítí bolest“; jsou stroje Charles Darwin – Výraz emocí u člověka a u zvířat (1872) S rozvojem vědy se názor mění Solipsismus – zvířata si neuvědomují svá jednání

Solipsismus z lat. solus = jediný, ipse = sám krajní forma subjektivismu ve filosofii názor člověka, který za jedinou skutečnost pokládá sám sebe bere doslova Descarta: „Myslím, tedy jsem“ existuje jen mé vědomí Kritika: filosofie jazyka – komunikace s ostatními

Výraz emocí u člověka a u zvířat(1872) „ Lidé a jejich nejbližší zoologičtí příbuzní využívají k vyjádření emocí podobné svalové konfigurace a pohyby“ Vrozené exprese základních emocí – dorozumívání v rámci druhu (Plháková, 2006, s. 76)

Emoce u zvířat Výraz a chování zvířete – radost, smutek atd. Smutný pes X Šťastný pes Podobné jako u lidí Chování: závisí na situaci Nebezpečné a nejistota: boj X útěk Uspokojení pocitu žízně a hladu

Kočka v přítulné náladě Kočka poděšená psem Vrčící pes

Emoce u zvířat (2) Poznatky z neuroanatomie a neuropsychologie – podobnost mozků zvířat a lidí → podobnost emocí, prožívání Všichni obratlovci – stejné el. impulzy pro vnímání bolesti

Reakce zvířat Jde pouze o zvířecí instinkt? Jsou si vědomi zvířata sami sebe? Uvědomují si, co prožívají? …………………….

Nedokážeme na tyto otázky odpovědět na 100% ANO, zvířata prožívají emoce a jsou si toho vědomi, ale JAK? Těžké odhadnout i u lidí, myšlenky, pocity….

Zdroje: Darwin, Ch. Výraz emocí u člověka a u zvířat, Praha: Československá akademie věd, 1964 Plháková, A. Dějiny psychologie, Praha: Grada, 2006 ISBN 80-247-0871-X Bekoff, M. The encyclopedia of animal behavior, Greenwood Press: 2004 ISBN 0313327459 http://leccos.com/index.php/clanky/solipsismus http://cs.wikipedia.org/wiki/Solipsismus