Tvorba a udržení týmu Motto : řízení = dělat věci dobře vedení = dělat dobré věci (P. Drucker, W. Bennis)
Co může změna vyvolat učitelé musí dělat něco, co nejsou zvyklí dělat – nastoupí emoce, protože jim bouráme jejich jistoty budou jako první registrovat to, o co přijdou myslí nejprve na to, čeho se musí vzdát – a nikoliv na to, co by mohli získat
mají pocit, že zůstali sami, přestože ostatní procházejí stejnou změnou vzniká obava z nedostatku zdrojů člověk se obvykle dokáže vyrovnat jen s určitým množstvím změn a úroveň připravenosti na změnu je individuální
Důvody odporu preference jistoty z minula špatná komunikace nadměrný tlak důvěra-nedůvěra v realizaci nejasný účel nedostatek víry u zástupců změny
Co je tým? Skupina, v níž jednotlivci mají společný cíl a v níž pracovní činnosti a dovednosti každého člena vzájemně na sebe účelně a plynule navazují jako části skládačky a dohromady vytvářejí nějaký jasný vzor. (John Adair: Vytváření efektivních týmů)
Výběr týmu Členové týmu se vybírají podle dvou dovednostních kritérií: specializovaných dovedností (odborných kvalifikací), týmových dovedností.
Týmové role Role v týmu Přípustné slabé stránky Vyhledavač zdrojů: Nadšený, umí hledat vhodné příležitosti, komunikativní. Příliš velký optimista, pomine-li prvotní nadšení, ztrácí zájem. Inovátor: Tvůrčí, nápaditý, řeší obtížné problémy. Pomíjí detaily, pro zaujetí není schopen efektivní komunikace.
Týmové role Usměrňovač: Dynamický, náročný, inspirující, se spoustou energie. Vyhovuje mu práce pod tlakem. Má sklon provokovat a zraňovat city ostatních. Vyhodnocovač: Pozoruje, je schopen střízlivého pohledu na věc, má přesný úsudek. Dokáže zhodnotit všechny varianty. Neprůbojný, příliš kritický. Neumí podněcovat ostatní.
Týmové role Stmelovač: Týmový pracovník, kooperativní, mírný, vnímavý diplomat. Dovede naslouchat a urovnávat spory. V klíčových situacích může být nerozhodný, ovlivnitelný. Realizátor: Disciplinovaný, spolehlivý, výkonný. Nápady přivádí v život. Trochu nepružný, především v nových možnostech.
Týmové role Dokončovatel: Pečlivý, svědomitý. Sleduje chyby a opomenutí ostatních. Odevzdává výsledky své práce včas. Sklon k přehánění a puntičkářství. Specialista: Cílevědomý, iniciativní oddaný. Má výjimečné dovednosti a vědomosti. Přispívá k práci v týmu jen omezeně. Lpí na technických stránkách problému. Občas mu uniká celkový pohled.
Týmové role Koordinátor: Vyzrálý a schopný vedoucí, objasňuje cíle, ovládá delegování odpovědnosti. Má sklony manipulovat s ostatními a delegovat svou práci na ostatní.
Pravidla brainstormingu Nesmí se kritizovat žádné nápady pronesené během setkání Naprostá volnost Zplodit co nejvíce nápadů Každý nápad zaznamenat Nechat nápady uležet, než je začneme vyhodnocovat
Organizační struktura
Desatero facilitátora pomáhá ostatním, ne sobě usnadňuje porozumění vytváří rovné podmínky navrhuje pravidla porady a dbá o jejich dodržování vede proces jednání navrhuje program a časový harmonogram porady
Desatero facilitátora dohlíží na orientaci účastníků v jednání je pružný a nedogmatický zabývá se procesem jednání, nerozhoduje myslí na realizaci
Děkuji za pozornost a přeji úspěch při tvorbě ŠVP