Ekonomické okénko aneb jak ředitel gymnázia postupně o své kompetence přišel Konference AŘG ČR ŘEDITEL GYMNÁZIA 25 LET PO SAMETOVÉ REVOLUCI podmínky, očekávání, odpovědnost, možnosti Praha, –
C.V. přednášejícího Absolvent oboru učitelství matematika fyzika Ředitel školského úřadu (1991 až 2001) Vedoucí odboru školství krajského úřadu (2001 až 2009) Neúspěšný ředitel p.o. zřizované krajem (2009 až 2011) Spokojená OSVČ (2011 dosud…)
Obsah 25 let je dlouhá doba… 25 let je velký prostor pro mnoho událostí…
Obsah od do 2014
Obsah od do 2014 Školské úřady Kraje
Obsah od do 2014 Školské úřady Kraje Normativní financování Mzdy x ONIV Odměny x OP Investice – kam se poděly? Metodika Ředitel – ekonom x pedagog Kdo platí – ten řídí Veřejné zakázky Jmenování ředitelů Zřizování škol Oddělení MP – pedagog x nepedagog
Normativní financování Zavedeno bezprostředně po r Nikdy ve své podstatě nebylo realizováno Přineslo naději na transparentní rozpis prostředků Prošlo během 25 let bouřlivým vývojem S postupem času stále problematičtější
Normativní financování 1. Republikové normativy MŠMT 2. Závazné zásady Limity, počty zam., MP, OON 3. Okresní (krajské) normativy ŠÚ, KÚ 4. Rozpočet organizace Mzdové prostředky, ONIV
Nerovnoměrné čerpání MP Na počátku Na konci Mzdy x ONIV MzdyONIV MzdyONIV MzdyO
Nerovnoměrné čerpání MP Na počátku roku Na konci roku Odměny x osobní příplatky Základní mzdaOPMO Základní mzdaOPMO Základní mzdaOPMO
Důležitý moment Vznik krajů Školské úřady Kraje
Investice – kam se poděly? Delimitace prostředků MŠMT na kraje, resp. do rozp. určení daní
Zřizování škol Školský zákon je napsán jinak, než jaká je reálná praxe. Zřizovatel se vžil do role velkého školníka. Převažuje ekonomické řízení. Školy nejsou zřizovány jenom proto, aby dobře hospodařily. Výchova a vzdělávání nejsou na prvním místě.
Ředitel – ekonom x pedagog
Veřejné zakázky „…zřízení krajských rozpočtů spravovaných místními politiky spolu se systémem evropských dotací zavedl nový systém kravských cecíků, na něž se jako na zdroj slaďoučkého mlíčka nabalili místní…“ ŠAFR, Pavel. Budování kapitalismu ve dvanácti obrazech: Zamyšlení nad historickým a společenským kontextem kauzy „Nagyagate“ a zhroucením dosavadního systému české politiky. [online] [cit ]. Dostupný na WWW: kapitalismu-ve-dvanacti-obrazech.html
Veřejné zakázky Zákon o veřejných zakázkách Zpřísňující pravidla zřizovatelů Ředitel gymnázia má menší pravomoci než ředitelka MŠ Zavedený systém slouží k tomu, aby ředitele ochránil od korupce Zkušenosti z projektů EU peníze školám
Oddělení MP pedagog x nepedagog Rozdělení rozpočtu organizace Zmenšení manévrovacího prostoru ředitele Další vyvedení prostředků mimo kapitolu 333 do rozpočtového určení daní Nákup služeb – outsourcing - vyvedení různých podpůrných a vedlejších činností mimo organizaci
Novela školského zákona Šestileté funkční období Politizace řízení školství Racionální řízení p.o. „…Byť jde o zákonný postup, je třeba upozornit na fakt, že jeho důsledkem je postupná politizace školství. Obecní či krajští zastupitelé při tom nejsou dostatečně kompetentní při posuzování kvality škol a jejího vedení…“ Kulatý stůl SKAV a EDUin na téma "Ředitel školy versus zřizovatel. Vidí kvalitu školy stejně?" Jmenování ředitelů
Metodika Stát rezignoval na metodické řízení resortu Výkon státní správy MŠMT Krajské úřady Obecní úřady obcí s rozšířenou působností (obce III) Zřizovatelé Školy „Nekrajské“ školy Krajské školy Moje školy Ostatní školy
Obsah od do 2014 Školské úřady Kraje Normativní financování Mzdy x ONIV Odměny x OP Investice – kam se poděly? Metodika Ředitel – ekonom x pedagog Kdo platí – ten řídí Veřejné zakázky Jmenování ředitelů Zřizování škol Oddělení MP – pedagog x nepedagog
Jak dál…? Proces je ovlivnitelný! Zdánlivě nezvratné procesy lze měnit! Proč se dnes setkáváme? Aby se tak stalo! Děkuji za pozornost Robert Gamba