Úvod do marketingu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Co je to marketing? soubor činností zaměřených na spotřebitele a trh co a pro koho vyrábět proces plánování a realizace koncepce, cen a výrobků k realizaci marketingu se využívá „marketingový mix“ marketing ovlivňuje úroveň poptávky: latentní, nulová, klesající, nepravidelná, plná, nadměrná, škodlivá, negativní
MM – marketingový mix mix nástrojů k realizaci marketingu – tzv. 4P Product jádro – fyzikální a chemické vlastnosti první vnější vrstva – obal, provedení, kvalita, značka povrchní vrstva – služby, záruky, podmínky dodávky, servisní služby Price jediný nástroj, který nic nestojí Promotion propagace, komunikace – prodej výrobků Place distribuční kanály
Úroveň poptávky Latentní poptávka spotřebitelé mají zájem o daný produkt / službu, ale výrobce je dostatečně neuspokojuje je potřeba zjistit potřeby zákazníků, kvantifikovat poptávku Nulová poptávka zákazníci jsou k produktu indiferentní je potřeba nalézt způsob, jak spojit užitky dodávaného produktu s běžnými potřebami lidí
Klesající poptávka odráží se ve vývoji produktu je třeba realizovat opatření, která povedou k jejímu navýšení Nepravidelná poptávka sezónní poptávka lze ji pouze zmírnit Plná poptávka objem produkce se rovná potřebě trhu vhodné pro realizaci inovací
Nadměrná poptávka organizace nezvládají požadovanou produkci úkolem marketingu je usměrňování poměrů na trhu realizace nemarketingových opatření Škodlivá poptávka rostoucí zájem o škodlivé výrobky (alkohol, drogy…) úkolem je přinutit zákazníky k zastavení konzumace Negativní poptávka spotřebitelé o daný výrobek / službu nemají zájem je potřeba vytvořit program, jak danou situaci změnit
Kde všude můžeme použít marketing? zboží, služby zkušenosti události osoby ideje místa vlastnictví organizace informace
Koncepce strategického řízení schéma, jak lze za daných podmínek dosáhnout svých cílů přehled kroků, které je nutné zrealizovat základní koncepce podnikatelského řízení: Výrobní Výrobková Prodejní Marketingová Sociálně marketingová
Výrobní zaměření se na výrobu snaha o co největší objem produkce s co nejnižšími náklady koncepce počítá s tím, že lidé chtějí levné výrobky Výrobková zaměření na výrobek zaměření na kvalitu produktu, zdokonalení své produkce koncepce počítá s tím, že lidé chtějí výrobky s co nejvyšší kvalitou
Prodejní snaha prodat co největší množství komodit informování spotřebitelů o výrobcích Marketingová vyrábí se to, co lidé opravdu chtějí „pán podniku“ je zákazník Sociálně marketingová zaměření na výrobky, které uspokojují potřeby zákazníků a zároveň jsou šetrné k životnímu prostředí
Marketingová koncepce nejlépe jde charakterizovat větou: „Najdi potřeby daného trhu a ty naplňuj, respektive vyráběj to, co můžeš dobře prodat a uspokojit potřeby zákazníků!“ Marketingová koncepce poznávání, přizpůsobování, uspokojování, podněcování, ovlivňování trh zdroje podniku dlouhodobé ekonomické efekty splnění sociálních cílů podniku
Marketing v řízení podniku základní fáze realizace marketingového řízení: plánování stanovení cílů a strategií stanovení marketingového programu realizace realizace marketingového programu kontrolování měření výsledků identifikace odchylek a jejich odstranění
DISKUSE 1) Jakou koncepci podnikatelského řízení byste preferovali? Která je podle vás „nejlepší“? Proč?
2) Představte si modelový příklad negativní poptávky např. po bývalých vězních. Zaměstnavatelé tyto lidi nechtějí většinou zaměstnat. Jak byste je přesvědčili, aby je zaměstnali?
3) Jak je v dnešní době většinou řešena nepravidelná poptávka? Napadá vás i jiné řešení? Nápověda: mezi nepravidelnou poptávku patří např. zvýšená návštěvnost aquaparku o víkendech.
4) Jak velkou roli dle vašeho názoru hraje obal výrobku? Myslíte si, že se zákazníci rozhodují dle vzhledu produktu?
Zdroje PILNÝ, CSC., Doc. Ing. Jaroslav. Marketing I. 1.vyd. Ústí nad Labem: Fakulta sociálně ekonomická UJEP, ISBN