Cena a cenová politika. množství peněz, které musíme na trhu zaplatit za výrobek nebo službu a je to jediný nástroj z 4P, který přináší příjmymnožství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba cen v maloobchodě
Advertisements

Stanovení ceny v marketingu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Chování spotřebitele a formování poptávky
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Poptávka na trhu zboží a služeb
E) Elasticita a težní poptávka
Informační nástroje pro řízení po linii výkonu
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
Kalkulační třídění nákladů Technická univerzita v Liberci
Ing. Jana Korytárová, Ph.D.
Cena v pojetí marketingu
Úvod do podnikových financí
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Cenová strategie Eduard Andráši.
P9 CENA JAKO NÁSTROJ MM Cena - je vyjádřením „hodnoty“ zboží nebo služby. Cena je jediným prvkem marketingového mixu, který vytváří firmě příjmy. Všechny.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A18 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníúnor 2013.
Cenová strategie Jiří Pixa.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_MARKETINGOVÝ.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A6 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníříjen 2012.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Financování podniku Kalkulace – vyčíslení nákladů při výrobě slouží k tvorbě ceny sleduje strukturu a výši nákladů na ni závisí,zda firma prodělá,nebo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_UCE_SA_2_03.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Kalkulace nákladů.
Marketing – prodejní činnost podniku
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Oceňování DM Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poptávka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Didaktický rozbor vybraných okruhů učiva Kurz DEP 507.
Odbyt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Autor: Ing.Holenda Jiří
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Poptávka a poptávané množství
Struktura přednášky Analýza poptávky
Trh práce a politika zaměstnanosti
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Úvod do podnikových financí
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Naklady a jejich členění
10 Cena. Cena  je vyjádřena sumou peněz, množstvím výrobků nebo objemem služeb, které kupující poskytuje prodávajícímu jako protihodnotu za určitý výrobek.
Kalkulace - učitel.
MARKETING. Marketing Metoda řízení, při níž se zaměřujeme na potřeby zákazníků 1. výběr vhodné cílové skupiny 2. výběr marketingových nástrojů.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK PODNIKU
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Stanovení ceny v marketingu
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ÚČTOVÁNÍ VÝROBKŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Vlachová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Manažerské účetnictví a řízení po linii výrobků, prací a služeb
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Cena a cenová politika

množství peněz, které musíme na trhu zaplatit za výrobek nebo službu a je to jediný nástroj z 4P, který přináší příjmymnožství peněz, které musíme na trhu zaplatit za výrobek nebo službu a je to jediný nástroj z 4P, který přináší příjmy stanovení ceny výrobku stanovení ceny výrobku definování cílů cenové politiky firmydefinování cílů cenové politiky firmy určení poptávkyurčení poptávky stanovení nákladůstanovení nákladů analýza chování konkurence včetně ceny a určení výrobního programuanalýza chování konkurence včetně ceny a určení výrobního programu výběr metody pro stanovení cenyvýběr metody pro stanovení ceny

Výběr metody pro stanovení ceny Nákladově orientovaná cena = kalkulační metodaNákladově orientovaná cena = kalkulační metoda Metoda orientovaná na konkurenci = metoda cenového porovnáníMetoda orientovaná na konkurenci = metoda cenového porovnání Metoda dle vnímání hodnoty zákazníkaMetoda dle vnímání hodnoty zákazníka Metoda orientovaná na poptávkuMetoda orientovaná na poptávku

Kalkulační metoda firma musí stanovit průměrnou míru zisku, kterou přičte ke kalkulaci vlastních nákladů = kalkulace ceny nového výrobkufirma musí stanovit průměrnou míru zisku, kterou přičte ke kalkulaci vlastních nákladů = kalkulace ceny nového výrobku Výhoda - je zaručená míra ziskuVýhoda - je zaručená míra zisku Nevýhoda - neodráží reálnou situaci na trhuNevýhoda - neodráží reálnou situaci na trhu

Kalkulace ceny nového výrobku přímý materiálpřímý materiál přímé mzdypřímé mzdy ostatní přímé nákladyostatní přímé náklady výrobní režievýrobní režie = vlastní náklady výroby = vlastní náklady výroby

správní režiesprávní režie zásobovací režiezásobovací režie = vlastní náklady výkonu odbytové nákladyodbytové náklady = úplné vlastní náklady výkonu

ziskzisk = = výrobní cena obchodní a odbytové přirážkyobchodní a odbytové přirážky = prodejní cena bez DPH = prodejní cena bez DPH DPHDPH Prodejní cena s DPH Prodejní cena s DPH

Přímý materiál – tvoří podstatu výrobku a patří sem suroviny a základní materiálPřímý materiál – tvoří podstatu výrobku a patří sem suroviny a základní materiál k výrobě k výrobě Přímé mzdy – jedná se o mzdy výrobních dělníků, kteří se přímo podílejí na výroběPřímé mzdy – jedná se o mzdy výrobních dělníků, kteří se přímo podílejí na výrobě (započítává se pouze odpracovaná doba a nelze započítat dovolenou, nemocenskou nebo jiné náhrady) (započítává se pouze odpracovaná doba a nelze započítat dovolenou, nemocenskou nebo jiné náhrady) Ostatní přímé náklady – jsou to všechny ostatní náklady, které patří nebo jinak souvisí s výrobou (náklady na technologické palivo nebo energii, doplňkový materiál)Ostatní přímé náklady – jsou to všechny ostatní náklady, které patří nebo jinak souvisí s výrobou (náklady na technologické palivo nebo energii, doplňkový materiál)

Výrobní režie – jedná se o náklady související s řízením a obsluhou výr. činností (odpisy strojů a zařízení, opravy strojů, spotřeba energie, mzdy vedoucích pracovníků ve výrobě, náklady na čistící prostředky atd.)Výrobní režie – jedná se o náklady související s řízením a obsluhou výr. činností (odpisy strojů a zařízení, opravy strojů, spotřeba energie, mzdy vedoucích pracovníků ve výrobě, náklady na čistící prostředky atd.) Správní režie – náklady na mzdy managementu, administrativních pracovníků,Správní režie – náklady na mzdy managementu, administrativních pracovníků, náklady na výpočetní techniku atd. Zásobovací režie – náklady související s příjmem a evidencí materiálu a jeho výdejZásobovací režie – náklady související s příjmem a evidencí materiálu a jeho výdej

Cenová elasticita cenová elasticita - vyjadřuje závislost poptávky v důsledku změny cenycenová elasticita - vyjadřuje závislost poptávky v důsledku změny ceny cenová pružnost poptávky závisí na struktuře výdajů domácností, na přítomnosti konkuren. výrobků na trhu a jejich cenáchcenová pružnost poptávky závisí na struktuře výdajů domácností, na přítomnosti konkuren. výrobků na trhu a jejich cenách změna poptávaného množství (%) cenová pružnost = změna ceny (%)

Poptávka je cenově elastická pokud firma sníží cenu víc jak o 1 % a tato cena vyvolá větší než 1 % zvýšení poptávky po výrobkupokud firma sníží cenu víc jak o 1 % a tato cena vyvolá větší než 1 % zvýšení poptávky po výrobku pokud firma zvýší cenu o 1 % a v jejím důsledku dojde ke snížení poptávky po výrobku o víc jak o 1 %pokud firma zvýší cenu o 1 % a v jejím důsledku dojde ke snížení poptávky po výrobku o víc jak o 1 %

Poptávka je cenově neelastická pokud firma zvýší cenu víc jak o 1 % a tato cena vyvolá menší než 1 % snížení poptávky po výrobkupokud firma zvýší cenu víc jak o 1 % a tato cena vyvolá menší než 1 % snížení poptávky po výrobku pokud firma sníží cenu o 1 % a v jejím důsledku dojde ke zvýšení poptávky méně než o 1 %pokud firma sníží cenu o 1 % a v jejím důsledku dojde ke zvýšení poptávky méně než o 1 %

Poptávka jednotkově elastická pokud dojde ke snížení nebo zvýšení cenypokud dojde ke snížení nebo zvýšení ceny o 1 % a tato změna vyvolá snížení nebo o 1 % a tato změna vyvolá snížení nebo zvýšení poptávky o 1 %. zvýšení poptávky o 1 %. na změnu poptávky mají vliv také příjmy spotřebitelů tzv. důchody a poté nemluvíme o cenové pružnosti, ale o důchodové pružnostina změnu poptávky mají vliv také příjmy spotřebitelů tzv. důchody a poté nemluvíme o cenové pružnosti, ale o důchodové pružnosti

Důchodová pružnost změna poptávaného množství (%) změna poptávaného množství (%) důchodová pružnost = změna v důchodech (%) změna v důchodech (%) Mohou být pouze typy 3 důch. pružnosti jako jsou u cenové elasticity. Mohou být pouze typy 3 důch. pružnosti jako jsou u cenové elasticity.