Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/01.0040 Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické vlnění Adrian Marek.
Advertisements

záznam a reprodukce zvuku
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 15. Stojaté vlnění na struně
Vlnění © Petr Špína 2011 VY_32_INOVACE_B2 - 15
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy
Mechanické kmitání a vlnění
Mechanické kmitání a vlnění
Název úlohy: 6.17 Chladniho obrazce.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jak to vypadá, když se něco vlní
10. Přednáška – BOFYZ mechanické vlnění
Mechanické kmitání a vlnění
Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění
23. Mechanické vlnění Karel Koudela.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 01 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Kmity.
Chvění struny Veronika Kučerová.
FYZIKA PRO II. ROČNÍK GYMNÁZIA
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Vlny Přenos informace? HRW kap. 17, 18.
Geometrické znázornění kmitů Skládání kmitů 5.2 Vlnění Popis vlnění
INTERFERENCE VLNĚNÍ.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 14. Model podélného stojatého vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Skládání kmitů.
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Vznik a šíření zvuku.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
KMITAVÝ POHYB KMITAVÝ POHYB  Kmitavý pohyb vznikne tehdy, pokud vychýlíme zavěšenou kuličku na pružině z rovnovážné polohy.  Rovnovážná poloha.
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
8. ročník Zvukové jevy Vznik a šíření zvuku.
Mechanické kmitání Mechanické kmitání
Co je mechanické kmitání? 2. Jak se dělí mechanické kmitání? 3. Jak se vypočítá okamžitá výchylka? 4. Co je amplituda? 5. Jak se vypočítá.
Spřažená kyvadla.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Kmity, vlny, akustika Pavel KratochvílPlzeň, ZS Část I - Kmity.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_432_Kmitání a vlnění Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM VLNĚNÍ Příčné a podélné.
Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění
Mechanické kmitání, vlnění
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 1. Co slyšíš?
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Vlnění Vznik vlnění.
zdroj vlnění (oscilátor)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mechanické vlnění Mgr. Kamil Kučera.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Část II – Skládání kmitů, vlny
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
STOJATÉ VLNĚNÍ.
ROVNICE POSTUPNÉ MECHANICKÉ VLNY.
Experimentální ukázka vlastností akustického vlnění ve vzduchu
Vlny Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Mechanické kmitání, vlnění
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09 Zvukové jevy –opakování A
Transkript prezentace:

Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová škola stavební, Havířov, příspěvková organizace P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Název EMMechanické vlnění Název sady EM FIL_FYZ_58 Vzdělávací obor Fyzika Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie Autor Mgr. Olga Filipová Ročník 2 Anotace Rozdělení vlnění podle jednotlivých kritérií a jejich základní vlastnosti. V závěrů příklady na procvičení.

M ECHANICKÉ VLNĚNÍ

je šíření rozruchu, zpravidla kmitů, látkami všech skupenství Energie kmitavého pohybu jedné částice se postupně přenáší na okolní částice Látkou se přemísťuje kmitavý pohyb (a s ním i energie), ale těleso jako celek se nepřemisťuje Nemůže se šířit ve vakuu

M ECHANICKÉ VLNĚNÍ POSTUPNÉ vzniká postupným rozkmitáváním bodů v pružném prostředí Všechny body kmitají se stejnou amplitudou kolem svých rovnovážných poloh, ale samy se ve směru šíření vlnění nepřemísťují Ve směru šíření vlnění se přenáší jen kmitavý rozruch a s ním mechanická energie kmitavého pohybu Vlny na vodní hladině způsobí rozkmitání předmětů na hladině (klacek, listí, …), ale nikam je nepřemísťují

M ECHANICKÉ VLNĚNÍ STOJATÉ Vzniká skládáním dvou proti sobě jdoucích postupných vlnění stejných parametrů Jednotlivé body kmitají s různou amplitudou výchylky, která je pro každý bod konstantní Kmitny jsou body, které kmitají stále s největší amplitudou Uzly jsou body, které nekmitají (nepohybují se) Chvějící se struna má na koncích uzly, uprostřed kmitnu

M ECHANICKÉ VLNĚNÍ dělíme podle směru pohybu jednotlivých bodů: Vlnění příčné - každý bod kmitá ve směru kolmém ke směru šíření vlnění Vlnění podélné – každý bod kmitá ve směru šíření vlnění (dochází ke zhušťování a zřeďování částic)

M ECHANICKÉ VLNĚNÍ Příčné stojaté vlnění – napjatá struna, vlákno Podélné stojaté vlnění – rozechvívání vzduchových sloupců u hudebních nástrojů Postupné vlnění příčné – na vodní hladině Postupné vlnění podélné – zvuk ve vzduchu

M ECHANICKÉ VLNĚNÍ vlnová délka - vzdálenost, do které dospěje vlnění za jednu periodu (délka jedné vlny = vzdálenost dvou nejbližších bodů kmitajících se stejnou fází) v rychlost šíření vlnění od zdroje T perioda kmitání zdroje f frekvence kmitání zdroje Pro šíření vlnění platí vztah:

M ECHANICKÉ VLNĚNÍ 1. V klidu člověk dýchá 12 krát za minutu. Vypočítejte frekvenci a periodu dýchání. 2. Jakou rychlostí se šíří vlnění, jestliže při frekvenci 170 Hz je vlnová délka 2 metry. 3. Do stromu uhodil blesk. Mezi bleskem a hromem uplynulo 4,5 s. Jaká je vzdálenost zasaženého stromu od nás? 4. Zvuk je mechanické vlnění, které vnímáme sluchem. Jeho frekvence je od 16 Hz do 16 kHz. Vypočtěte nejdelší a nejkratší vlnové délky zvuku. Rychlost zvuku ve vzduchu je 340 ms -1.