Pythagorova věta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
33.1 Pythagorova věta Pythagoras ze Samu řecký matematik
Advertisements

Pythagorova věta a její odvození
POZNÁMKY ve formátu PDF
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená.
Pythagorova věta Mgr. Dalibor Kudela
Planimetrie Mgr. Alena Tichá.
Goniometrické funkce Řešení pravoúhlého trojúhelníku
Trojúhelník – II.část Mgr. Dalibor Kudela
EUKLIDOVY VĚTY A PYTHAGOROVA VĚTA
Matematika – 8.ročník Pythagorova věta
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Vytvořila: Pavla Monsportová 2.B
PYTHAGOROVA VĚTA příklady
Pythagorova věta – využití VY_32_INOVACE_38-1-2
Pythagorova věta užití v prostoru
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Pythagorova věta – úvod
Pravoúhlý trojúhelník
Základní škola Ostrava – Hrabová Microsoft Office PowerPoint 2003
14_Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Euklidovy věty
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK
VY_42_INOVACE_109_PYTHAGOROVA VĚTA Jméno autora VMM. Lačná Datum vytvoření VMříjen 2011 Ročník použití VM8. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika Anotace.
PYTHAGOROVA VĚTA Výuková prezentace.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Pythagorova věta autor.
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Pythagorova věta 8. ročník
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Metodické pokyny Materiál je určen pro 4. ročník 6letého a 2. ročník 4letého studia. Výklad slouží k odvození vět, které platí pro pravoúhlý trojúhelník.
Pythagorova věta.
Opakování Víš, co je to druhá mocnina ? Je to součin dvou sobě rovných činitelů. a 2 = a.a.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
V PRAVOÚHLÉM TROJÚHELNÍKU
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
Matematika 8.ročník ZŠ Pythagorova věta Creation IP&RK.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
AnotacePrezentace, která se zabývá opakováním a doplněním znalostí o pravoúhlém trojúhelníku. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci.
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK V ROVINNÝCH GEOMETRICKÝCH OBRAZCÍCH
Pythagorova věta Pythagoras 570 př.n.l. – 510 př.n.l.
Pravoúhlý trojúhelník (procvičování)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Pythagorova věta Mgr. Petra Toboříková Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, Komenského 234.
Pravoúhlý trojúhelník sekunda - osmileté studium Mgr. Štěpánka Baierlová Gymnázium Sušice Pythagorova věta.
Pythagorova VĚTA. PYTHAGORAS (6. století před naším letopočtem) Πυθαγορασ (Pí & ypsílon & théta & alfa & gamma & omíkron & ró & alfa & sígma)
PYTHAGOROVA VĚTA Pythagorova Pythagorova věta a věta k ní obrácená.
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Pythagorova věta - příklady
Název: VY_32_INOVACE_MA_8A_12I Škola:
Pythagorova věta 7. třída Lenka Betlachová.
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Pythagorova věta – popisuje vztahy stran v pravoúhlém trojúhelníku
Pravoúhlý trojúhelník, Pythagorova věta, přepona, odvěsna
Pythagorova věta.
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: TROJÚHELNÍK-testy
Pythagorejská škola.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
EUKLIDOVA VĚTA O VÝŠCE:
Pythagorova věta.
Transkript prezentace:

Pythagorova věta

Pythagoras asi 570 - asi 500 př. n. l. řecký matematik Pythagorova věta Teorie iracionality (dokázal iracionalitu čísla √2) Přeměna obrazců na jiné obrazce o stejné ploše Vnesl do matematiky vědeckou systematičnost

Pythagorova věta SOUČET OBSAHŮ ČTVERCŮ SESTROJENÝCH NAD ODVĚSNAMI PRAVOÚHLÉHO TROJÚHELNÍKA JE ROVEN OBSAHU ČTVERCE SESTROJENÉHO NAD PŘEPONOU

Pythagorova věta c2 = a2 + b2

c2 A B b2 a2 C Pythagorova věta však neplatí pouze pro čtverce.

Zobecněná Pythagorova věta Obecně platí: Obsah pravidelného n-úhelníka sestrojeného nad přeponou pravoúhlého trojúhelníka je roven součtu obsahů n-úhelníků nad jednotlivými odvěsnami.

S1 + 2 B S1 S2 C A

Obrácená Pythagorova věta Je-li obsah čtverce sestrojeného nad nejdelší stranou trojúhelníka roven součtu obsahů čtverců sestrojených nad oběma kratšími stranami, pak je tento trojúhelník pravoúhlý.

Využití vět Zjišťujeme, je-li daný trojúhelník pravoúhlý Výpočet velikosti zbývající strany pravoúhlého trojúhelníka

Příklad 1 Jak vysoko je opřený žebřík, dlouhý 5 m, je-li pata žebříku vzdálena od kmene stromu 1,5 m?

Řešení c b a Využijeme vzorec upravený vzorec b2 = c2 – a2 , kde: Stačí už jen dosadit. b = 4,8 m Žebřík je opřen ve výšce 4,8 m. a c b

Příklad 2 Polem vede cesta, která se v jednom místě stáčí do pravého úhlu. Úseky mají délku 1500 m a 1700 m. O kolik m si jezdec zkrátí cestu, když pojede napříč polem?

Řešení 1) c2 = 15002 + 17002 c2 = 5140000 c = 2267,2 2) 1500 + 1700 = 3200 3) x = 3200 – 2267,2 x = 932,8 Jezdec si zkrátí cestu o 932,8 m. a c b

Jedná se o trojice přirozených čísel Pythagorejská čísla Jedná se o trojice přirozených čísel a,b,c, která splňují rovnost c2 = a2 + b2. Např. 3, 4 a 5 5, 12 a 13 atd.

Děkuji za pozornost Daniela Blažková 2 M-Rv