Základy počítačové grafiky IV

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vektorová grafika Říjen Ing. J. Šanovec.
Advertisements

Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
MS Malování I. VY_32_INOVACE_57_MS_Malovani_I.
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Počítačová grafika.
Zoner Callisto 4 II. Pracovní prostředí editoru Úpravy objektů Křivky Text Vkládání obrázku Barevná výplň VY_32_INOVACE_60_Zoner_Callisto4_II.
Tvorba webových stránek
Kreslení, kliparty, obrázky OLE, video
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
MS Malování II. VY_32_INOVACE_58_MS_Malovani_II.
COREL DRAW SEZNÁMENÍ Úvod, seznámení se se systémem Pracovní plocha
Vzhled prezentace - šablony
VY_32_INOVACE_E3-13 KRESLÍME RASTROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: ZÁŘÍ 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY RASTOVOU.
Grafická úprava seminární práce
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Počítačová grafika (základy práce ve vektorovém kreslicím programu)
Jak vytvořit vlastní prezentaci ?
COREL DRAW - 2 PRÁCE S OBJEKTY
Tabulkový procesor.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Grafika a digitální fotografie
 Microsoft Word  Je textový procesor od firmy Microsoft, který je součástí kancelářského balíku Microsoft Office.
TEXTOVÝ EDITOR.
Bitmapová (rastrová) grafika
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Rudolf Pečinka, 4.C.  Obor informatiky používající počítače k:  Vytvoření umělých grafických objektů  Úpravě zobrazitelných a prostorových informací.
Základní pojmy Grafiky
Počítačová grafika.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA VY_32_INOVACE_F3-03 AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš
Kreslíme rastrovou grafikou I. v programu MALOVÁNÍ
Počítačová grafika a prezentace 1 Radek Pinc
Vkládání kreslených útvarů
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
VY_32_INOVACE_7B1 Grafika 1 Rozdělení grafiky.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 1.
VY_32_INOVACE_E3-07 KRESLÍME VEKTOROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY VEKTOROVOU.
Malování.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Počítačová grafika a prezentace
Autor: Jakub Černek jakub(zavináč)cernek.cz µŠkolení Efektivnějšího využívání PowerPointu 2003.
POWER POINT 1 Základní pojmy Power Point - základní pojmy.
GRAFIKA úvod.
Počítačová grafika.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
1 Prezentace - Úvod Ing, Jiří Hejhal. 2 Moudrost Nestačí jenom být dobrý. Musí se to dát vědět.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_19.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_10.
Kreslíme vektorovou grafiku (1) v programu Zoner Callisto
VYTVÁŘENÍ e-LEARNINGOVÝCH MATERIÁLŮ Přednáší Mgr. Jaromír Kozel
Martina Braunerová.  obrázek je složen ze základních geometrických tvarů (body, přímky, křivky, mnohoúhelníky)  je možné libovolné zmenšování či zvětšování.
Formátování dokumentu
Vektorová grafika (11). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Corel DRAW Úloha 3 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
CorelDRAW – prostředí programu (12). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
CorelDRAW – vizitka (20). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_7B_10B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:7. Tematický okruh,
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_047.ICT.13 Vektorová a rastrová grafika.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
WORDPAD Textový dokument.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Převod objektů mezi formáty
Jméno Příjmení, další jména Ústav konstruování
Počítačová grafika.
Transkript prezentace:

Základy počítačové grafiky IV

Vektorový obrázek Mapuje čáry na neviditelné mřížce a uchovává je jako soustavu instrukcí, které přesně popisují tvar, velikost a pozici každého objektu

Základní objekty vektorové grafiky úsečka křivka mnohoúhelník (trojúhelník, obdélník, pětiúhelník atd.) elipsa (kružnice, oblouk) text Kombinací objektů vzniká vektorový obrázek

Základní objekty vektorové grafiky Hotová vizitka Objekty, ze kterých se skládá

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Změna velikosti Protože se kresby skládají z křivek, které je možné libovolně přepočítávat, můžeme velikost vektorových kreseb měnit téměř neomezeně. Můžeme je tedy jak zvětšovat, tak i zmenšovat. (Na rozdíl od rastrů.) Malé auto, střední i velké složené z křivek je vždy stejně hladké. 26

Nástroje vektorového programu                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Nástroje vektorového programu Změna polohy a velikosti objektu Vezmu výběrový nástroj, objekt uchopím a přesunu na zvolené místo, uchopím ho za rohy a změním jeho velikost 27

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Obrys a výplň Všechny objekty (kromě) čar mohou mít různý obrys a různou výplň Čáry mají samozřejmě pouze obrys, navíc také mohou mít zakončení (šipky…) U textu nastavujeme vlastnosti známé z textového editoru Tedy: písmo, velikost, styl, barvu (obrysu i výplně) a vlastnosti odstavce.

Zarovnání objektů vůči sobě                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Zarovnání objektů vůči sobě Vybereme dva objekty a necháme je vůči sobě zarovnat, jak potřebujeme 28

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Zařazení objektů Objekt může být v popředí nebo v pozadí

Seskupení objektů Několik objektů můžeme označit a nechat je seskupit                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Seskupení objektů Několik objektů můžeme označit a nechat je seskupit Od této chvíle s nimi manipulujeme jako s jedním objektem, jako celek se také zarovnávají vůči jiným objektům. Pokud chceme jeden z objektů změnit, musíme skupinu zrušit, objekty odznačit, jeden objekt vybrat a změnit.

Oříznutí, průnik a sloučení objektů                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Oříznutí, průnik a sloučení objektů Těmto akcím se také říká logické operace Většinou vybereme objekt, kterým chceme jiný oříznout (sloučit, udělat průnik) a zvolíme tuto volbu. Pak klepneme na druhý objekt, se kterým chceme operaci provést.  (Corel Draw, obr. vlevo.) Při sloučení a průniku je potřeba vybrat oba objekty najednou.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Přizpůsobení textu Ve vektorových editorech můžeme text přizpůsobit osnově (tvaru jiného objektu) 29

Příklady Hrací kostka procvičí zarovnání Visačka zase řazení objektů                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Příklady Hrací kostka procvičí zarovnání Visačka zase řazení objektů Zajímavěji řešená vizitka 30

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Klipárty Klipárty jsou vektorové obrázky dodávané většinou s vektorovými programy Jsou vektorové, dají se proto libovolně zvětšovat, zmenšovat i měnit Bývají většinou volně využitelné, takže je můžeme bez obav používat ve svých dokumentech Mají rozdílnou úroveň a tím i využitelnost

Barvy a kompozice obrazu                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Barvy a kompozice obrazu Jakou barvu vybrat a kam objekt umístit – to jsou pro vzhled naší práce zásadně důležité věci. To, jak se barvy v určitém programu vybírají a jak se v něm pracuje s objekty jsou (podružné) pomocné informace, mírně se měnící program od programu.

Barevná schémata je možné si vyzkoušet na Internetu:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Barevná schémata je možné si vyzkoušet na Internetu: Existují generátory barevných schémat (např. www.pixy.cz odkaz Barevná schémata). Vlevo vybereme základní barvu a v poli Schéma pak jedno z nabízených schémat. Vlevo dole můžeme ladit odstín, sytost a jas použité barvy 31

Základní pravidla kompozice                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Základní pravidla kompozice Několik základních zásad: Spodní řádek víceřádkového nadpisu musí být nejkratší Optický střed je mírně nad středem geometrickým Používáme zlatý řez

Obrázky pro www stránky                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Obrázky pro www  stránky Pro použití na webu si musíme obrázky připravit ve formátu JPG (fotografie) nebo GIF (grafické prvky) Začíná se používat nový formát PNG. Při použití na webu velmi závisí na velikosti souboru s obrázkem a tedy na stupni komprese    Protože obrázek vždy vymezí prostor přesně podle své velikosti, záleží při návrhu stránky na každém pixelu Grafické prvky můžeme vytvořit ve vektorovém programu a potom exportovat do formátu GIF 32

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Animované obrázky Jednoduché animace jsou vlastně postupně vyměňované obrázky. Používá se tzv. animovaný GIF. 33

PDF soubory PDF je formát firmy Adobe pro elektronické publikování                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             PDF soubory PDF je formát firmy Adobe pro elektronické publikování – PDF formát umožňuje výborně zachovat přesný vzhled i složitě formátovaného dokumentu, včetně písem a grafických prvků. Umožňuje také zabezpečení dokumentu (heslo pro otevření i tisk). – Soubor v PDF formátu můžeme přečíst ve zdarma šířeném prohlížeči Adobe Acrobat Reader. – Uložit dokument v PDF formátu (tzv. exportovat) umí některé (hlavně grafické) programy přímo. Umí to i zdarma šířený kancelářský balík OpenOffice.org. – Existují (i volně šiřitelné - pdf95) tzv. PDF drivery, které se objeví jako tiskárna při tisku. Místo tiskárny pak vyberete tisk do PDF souboru, zadáte jeho název, a dokument se ve stejném vzhledu, jak by se vytiskl na tiskárně, „vytiskne“ do PDF souboru.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Čtení PDF souborů Soubor v PDF formátu můžeme přečíst ve zdarma šířeném prohlížeči Nemůžeme ho však lehce upravit (jen z něj zkopírovat text) a odeslat zpět. Hodí se na manuály, návody apod., kde se nepředpokládají jiné operace než čtení dokumentu a jeho tisk. Lehce můžeme: 1. Přecházet mezi stránkami. (Také 1b vlevo dole.) 2. Měnit zobrazení stránky. 3. Nechat si zobrazit miniatury stránek a případné tvůrcem definované záložky. 4. Označit text. 5. Prohledávat dokument. Samozřejmě můžeme dokument vytisknout na tiskárně. 34

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Kam dále? Jak je napsáno již v letáku s obsahem kurzu, modul Grafika a digitální fotografie nemá konec, přesněji jeho konec je začátkem vlastní práce. A jak již bylo (asi 100x) řečeno, zvládnutí ovládání (jednoho) programu se nerovná zvládnutí grafiky. Pokud máte chuť získávat další informace, zkuste minimálně následující weby: Server o typografii, písmu a všem okolo tvorby tiskoviny: www.typo.cz Server o grafice a zpracování obrázků: www.grafika.cz Fotografování a digitální fotografii se věnuje více serverů, např.: www.fotografovani.cz www.digineff.cz www.afg.cz Přeji vytrvalost, trpělivost a hlavně radost z vlastní tvorby.     