Vývojový cyklus rodiny Mgr. Petra Sobková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Etická hlediska péče o staré občany
DŮSLEDKY SOCIÁLNÍCH UDÁLOSTÍ V RODINĚ Šimon Plecháček.
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Obecná a vývojová psychologie dne
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
Rodina.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha Slovenská demografická konference SMOLENICE 4.5. – Demografické chování.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
PhDr.L.Trapková MUDr.V.Chvála
Manželské problémy a sex
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
DOSPĚLOST.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Období mladé dospělosti
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Rodinné prostředí žáka
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Digitální učební materiál
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Moderní rodina. Institut rodiny se mění V ČR transformace – oddálení od tradičního modelu.
(Presenium) Jiří Vítovec
Rodina Božena Genrtová.
PEDIATRIE Mgr. Petra Sedlářová.
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
Sociologie rodiny 1 1. Program, požadavky 2. Rodina a její zakládání,
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Sociologie pro speciální pedagogy: Rodina
Vymezení pojmů funkce rodiny
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
RODINA A MANŽELSTVÍ.
Slaďování pracovního a rodinného života podle dat VŠPS
Rodina, příbuzenství.
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Sociální práce s rodinou 4
Je nízká plodnost opravdu problémem?
RODINNÁ, PÁROVÁ A INDIVIDUÁLNÍ TERAPIE
Pedagogika jako vědecká disciplína
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Rodina jako sociální instituce
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Vývoj člověka Ontogeneze.
Psychologie dospělých
Rodinná politika Sociální politika II.
Aktuální otázky rodinné politiky
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Rodičovství biologické a pěstounské
Welfare state Sociální zabezpečení Zabezpečení rodin s dětmi
RODINA A MANŽELSTVÍ.
Velká rodina z pohledu rodinné politiky aneb
Transkript prezentace:

Vývojový cyklus rodiny Mgr. Petra Sobková

VYMEZENÍ synonymem může být průběh života rodiny, životní dráha, cesta rodiny nebo rodinná (manželská) historie či rodinný životní cyklus. pohled na změny v celém časovém kontextu existence rodiny, lze jej členit do jednotlivých úseků, stádií.

Vývojové období je charakterizováno velkými změnami, které dávají jednotlivým obdobím specifický charakter a vedou ke změnám v organizování rodinného života, v chování jednotlivých členů tlak ke změně přichází - od jednotlivých členů rodiny - z vnějšího prostředí

Dělení podle Plaňavy: 1) předmanželské párování 2) mladý bezdětný pár 3) rodina s malým/i dítětem/ dětmi 4) rodina se školáky 5) odpoutávání a vylétávání z hnízda 6) prázdné hnízdo

Do manželství i rodiny mohou zasáhnout i jiné situace a události: normativní: sňatek, narození dítěte, jeho vstup do školy, dospělost, narození vnoučat, stáří paranormativní: potrat, rozvod, nemoc, úmrtí, ztráta zaměstnání, rozpad rodiny.

Vývojový cyklus rodiny podle Matouška: volba partnera sňatek rodina s předškolním dítětem rodina se školními a dospívajícími dětmi rodina ve fázi opuštěného hnízda.

Vývojový cyklus rodiny podle Aldousové: (rodina s dětmi a dvěmi rodiči žijícími v manželství) Joan Aldous uvádí model Mederera a Hilla, 1983

Zahrnuje tři hlavní kritéria: Změna ve složení rodiny – narození dětí, jejich odchod z domu… Vývojový stupeň nejstaršího dítěte – jeho věk a status s ním spojený – malé dítě, školák, teenager, adolescent … Odchod rodičů do důchodu a status s ním spojený – využívání volného času, změna v chodu rodiny

Vývojový cyklus rodiny podle Aldousové: Kritická období Svatba Narození prvního dítěte Vliv spolužáků, sousedů Odpoutávání dětí od vlivu rodičů Děti opouštějí dům, zaměstnají se, žení (vdávají se) Kamarádské manželství a prarodičovství Odchod do důchodu

VOLBA PARTNERA Založená na činitelích: biologických sociálních kulturních Model primární rodiny

Co na to říkají: Transkulturální studie Manželé Kratochvílovi MuDr. Plzák – výběr: - emocionální - racionální - riskantní - nadějné Partnerské mýty

SŇATEK Rozdíl mezi významem sňatku dříve a nyní: netradiční prostředí svatební agentury svatební turisté Kontroverzní otázky týkající se registrovaného partnerství homosexuálních párů

RODINA S PŘEDŠKOLNÍM DÍTĚTEM vztah rodičů k dítěti před jeho narozením porod první manželská krize

RODINA SE ŠKOLNÍMI A DOSPÍVAJÍCÍMI DĚTMI postoj rodičů ke školním výsledkům dítěte spokojenost s rodinným životem je podle výzkumů nejnižší adolescence

RODINA VE FÁZI OPUŠTĚNÉHO HNÍZDA rodičovské břemeno se odlehčuje zaměření na profesi, sociální kontakty, někdy i zdravotní stav ,,panika zavírajících se dveří“ hrozící izolace

Nedostatky klasických modelů: Nezahrnují: jiný než tradiční model rodiny: Out-of-sequence families (př.soužití bez manželství) Truncated families (př. rozvedení rodiče) Recycled families (nové manželství po rozvodu) možnost rodiny s jedním dítětem už téměř dospělým a jedním velmi malým model rodiny bez dětí

Východiskem by se mohl stát: Obecný model rodiny založený na bodech: Založení partnerského vztahu, společné soužití, svatba, rozvod, nové manželství Získání role rodičovské, role nevlastního rodiče, prarodiče, nebo život v manželství bez dětí Role školáka, zaměstnance, důchodce

Další alternativní modely: Rodina bez dětí Zaměření na vztah obou manželů Zaměření na profesní růst manželů

Další alternativní modely: Rodina s rozvedeným rodičem Rozvod, vzniká rodina s jedním rodičem Rodičovství, nová pracovní kariéra Rodina se školákem Rodina s adolescentem Rodina s dospělými dětmi ocházejícími z domu Rodiče ve středním věku Odchod do důchodu, zodpovědnost za vlastní rodiče

Další alternativní modely: Model rodiny se svobodnou matkou: Zaměření na nejstarší dítě – školní docházka Partnerské vztahy matky

Další alternativní modely: Nová manželství rozvedených rodičů: Manželský stav rodiče, který vychovává děti Nejstarší dítě a jeho školní kariéra Pracovní kariéra rodičů

Použitá literatura: Aldous, J.: Family carreer, Sage Publications, 1996. Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, Slon 2003. Mlčák, Z.: Vybrané kapitoly z psychologie manželství a rodiny.Ostravská univerzita 1996. Plaňava,I.: Manželství a rodiny – struktura, dynamika, komunikace. Doplněk 2000. Plzák, M.: Klíč k výběru partnera pro manželství. Praha, Motto 1998. www.novinky.cz, www.svatbajinak.cz, www.aktualne.cz Psychologie Dnes, říjen 2006, 10. číslo, téma Nomen omen

Dáme si přestávku