Psychomotorický vývoj dětí se sluchovým postižením

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DECHOVÁ CVIČENÍ.
Advertisements

Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
Psychomotorický vývoj kojence
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
PROJEKT NAŠÍ ŠKOLY PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU.
Kojenec – senzomotorika
Výchovné zaměstnání v období batolecím
GRAFOMOTORIKA.
Diagnostika prevence poradenství.
Dysgrafie specifická porucha grafického projevu
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Technická, taktická a psychologická příprava
Využití stimulačního programu MAXÍK
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
Prezentace lekce logopedické intervence č. 1
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE BATOLECÍ OBDOBÍ
Metodický postup Držení náčiní, chůze a běh s náčiním
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Alternativa ve výuce psaní
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Komunikace sluchově postižených
SZŠ a VOŠZ Zlín Vývoj dětské hry Zdravotnický asistent, druhý ročník
Alternativní a augmentativní komunikace
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
Reedukace dysgrafie.
KLUB POHÁDKA Dům dětí a mládeže Praha Stodůlky. Dopolední blok pro rodiče s dětmi Klub Pohádka je určen pro rodiče s dětmi od 1 – 3 let. Cíl klubu: zapojení.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
bucco-faciální praxie
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY 2. část Mgr. Irena Kudláčková.
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Motorické schopnosti.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
I. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
Následná starostlivosť - surdopedagogická
jemná motorika, koordinace ruky a oka
Grafomotorika - Vrba ve větru
Psychomotorický vývoj dítěte předškolního věku
Zvířata ze ZOO GRAFOMOTORIKA.
Jemná motorika, koordinace ruky a oka
Specifické poruchy učení
Lateralita.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Domaluj druhou polovinu
Metodika počátečního čtení
MOTORIKA II JEMNÁ MOTORIKA
Barevné kytičky Pro malé dětičky – 3 roky.
PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU
Transkript prezentace:

Psychomotorický vývoj dětí se sluchovým postižením ROZVOJ KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ U DĚTÍ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM

Cíl psychomotorických cvičení: rozvoj pohybových dovedností spolu s: - rozvojem řeči - rozvojem sluchového vnímání - rozvojem odezírání Prostřednictvím psychomotorických cvičení dochází k: získávání elementárních pohybových dovedností, zvyšování fyzické zdatnosti, získávání sociálních zkušeností, trénování pozorností, atd.

Pokyny pro cvičení s jedinci se sluchovým postižením před každým cvičením zkontrolovat dětem sluchadla /KI mluvit na děti za optimálních podmínek pro SP před každým cvičením stručně a jasně vysvětlit, co se bude dělat vysvětlení doplnit názornou ukázkou využívat zvukového a světelného signálu nové pojmy – ve spojení s pohybem či nějakou činností se lépe zapamatují (během cvičení opakovat) dbát na vzdálenost a směr, ze kterého na dítě mluvíme ověřit si, zda dítě pokynům rozumí doprovázet jednotlivé činnosti slovem dbát na celkovou bezpečnost dětí

Typy psychomotorických cvičení orientace na vlastním těle chůze běh skok kopání do míče házení a chytání rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky rozvoj motoriky mluvidel

orientace na vlastním těle - uvědomování si vlastního těla, jeho jednotlivých částí a procvičování jejich ovládání dle pokynů - pomůcky: hadrový panák/panenka, konkrétní osoba, samotné dítě chůze - procvičujeme nejdříve na hladké ploše, na zemi, ve volném prostoru, v ohraničeném prostoru, v dráhách, chůze pozprátku, s překážkami, po laně, na vyvýšené plošince, atd. běh - obdobně jako u chůze skok - dbát na měkký dopad skákajícího dítěte - větší hluk – instrukce předem

kopání do míče - nejprve do měkkého a většího balonu, postupně jej zmenšujeme. Střídáme levou a pravou dolní končetinu. - nejprve kopání od míče ležícího, postupně do míče, který dítěti přihrajeme, později se dítě snaží míč kopem dostat do určitého cíle. - začátek a konec cvičení oznamujeme předem domluveným signálem (píšťalkou či bubínkem) házení a chytání - chytání je obtížnější - oboje vyžaduje cílený nácvik - nejprve se děti učí předměty pouštět z ruky a sledovat jejich pohyb, pak podávat, kutálet a házet lehké předměty různé velikosti, manipulovat s míči různých tvarů a váhy. Dále se učí koulet ve směru daného cíle, házet ve směru udaného cíle, házet pravou/levou rukou a oběma rukama, nacvičuje se hod vrchním obloukem, do dálky i do výšky.

Rozvoj jemné motoriky - postupujeme - od pohybů vedených celou rukou – k menším a jemnějším pohybům vedeným zápěstím ruky - na počátku: manipulace s většími předměty – poté přecházek k menším - při manipulaci s jemnými a drobnými předměty děti procvičují úchop (tzv. špetku, která je vytvořena ze tří prstů – palce, ukazováku a prostředníku) důležitý v grafomotorice pro nácvik psaní

Cvičení na rozvoj jemné motoriky: mačkání různých druhů papíru, modelování, trhání, stříhání, lepení vkládání drobných korálků do lahvičky skládání dětských kostek stavění kostek na sebe skládání kostek podle předlohy na obrázku skládání puzzle navlékání korálků na šňůrku ovládání tlačítek na různých hračkách, autíčkách, atd. zapínání a rozepínání knoflíků, zipů, … otevírání a zavírání dveří, vodovodních kohoutků ovládání kolíčků na prádlo solení drobení ptáčkům, …

Rozvoj grafomotoriky - postupujeme od snadných, velkých pohybů k obtížnějším a menším - začínáme pohybem celé ruky na velké ploše (chodník, hřiště, balící papír pověšený na dveře, na tabuli, malujeme ve vzduchu – pokračujeme pohybem předloktí ve stoje na velký papír položený na stůl - pohybem zápěstí vsedě u stolu na velký papír – nakonec pohybem zápěstí se špetkovým úchopem na papír, jehož velikost se zmenšuje. - důležitý je správně nacvičený úchop psacího náčiní (třemi prsty), rozcvičená ruka dítěte (uvolňovací cviky,..), a přiměřený tlak na podložku - dítě má mít na výběr, kterou rukou chce psací náčiní držet - pomůcky: vlastní prst, klacíky, tyčky, velké kulaté štětce, kulaté křídy, voskovky, progressa, fixy, pastelky,… omalovánky, domalovánky,…

Rozvoj motoriky mluvidel (oromotoriky) napodobování pohybu rtů a jazyka v přirozeném/rodinném prostředí dítěte napodobování drobných pohybů mluvidel před zrcadlem upoutání pozornosti dítěte na obličej a především na ústa mluvícího pokynem ruky (mluvení do dlaně, doteky prstů na tváře, bradu, nos a rty) ohraničení úst přiložením většího kruhu před obličej vedení dítěte k napodobení různých artikulačních cvičení (špulení rtů, olizování, mlaskání jazykem)

Hry se rty - „pusa na dálku“ – špulení rtů - otisk rtů - „šašek“ - „kapr“ Hry s jazykem - „čertík“ - „jazýček“ - „had“ - „bolavé zuby“ - „opice“

Možné problémy: - zvýšené nebo snížené napětí svalů jazyka a rtů - snížená schopnost měnit polohu mluvidel při artikulaci