1 STŘEDNÍ MORAVA – KŘIŽOVATKA DOPRAVNÍCH CEST A EKONOMICKÝCH ZÁJMŮ Luhačovice 12.9.2013 VÝZNAM STAVEBNICTVÍ PRO EKONOMIKU A HOSPODÁŘSKÝ ROZVOJ PŘIPRAVENOST.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 RESPONSIBLE CARE Projekt „Adaptabilita a posílení konkurenceschopnosti chemického průmyslu ČR“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem.
Advertisements

Spotřební daň na pohonné hmoty - zachovat nebo snížit?
Celostátní konference k základním cílům programu strany LEV 21 v Evropském parlamentu Řešení problematiky nezaměstnanosti Ing. Jiří Paroubek předseda strany.
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
MSP v české ekonomice a dotační podpora z EU a státních prostředků.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
AKTUÁLNÍ SITUACE VE STAVEBNICTVÍ Tisková konference SPS v ČR v Praze dne Ing. Miloslav Mašek, CSc. generální ředitel.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Ekonomický program NS-LEV 21 Filip Drapák http://
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
Jednoduchá cesta k optimálnímu rozložení investic
SITUACE V ODPADECH Z POHLEDU SVAZU MĚST A OBCÍ ČR Bc. Marek Sýkora člen Komise životního prostředí Předsednictva Svazu měst a obcí České republiky XII.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
1 Evropská dimenze ekonomické krize Ing. Oldřich Vlasák předseda SMO ČR a poslanec EP XII. Celostátní finanční konference 23. listopadu 2009.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Ruská federace x WTO a OECD
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE ČR A POSUZOVÁNÍ JEJÍHO VLIVU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 11 Jaderná.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Sekce energetiky Odbor energetické účinnosti a úspor Energetická účinnost – financování 11 Ing. Vladimír Sochor ředitel odboru energetické účinnosti a.
1 Stavíme svět zítřka. Nové smluvní modely – urychlení investiční výstavby Doprava – investice do dopravní infrastruktury, Ing. Tomáš Koranda, HOCHTIEF.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
213. ŽOFÍNSKÉ FÓRUM KDO ZASTAVÍ PROPAD STAVEBNICTVÍ?
Strategické úkoly MD Pardubice
Tisková konference ČMKOS
Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. technický ředitel
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Presentation Title 1st September 2002
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Tisková konference ČMKOS
Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020 Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava.
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Transkript prezentace:

1 STŘEDNÍ MORAVA – KŘIŽOVATKA DOPRAVNÍCH CEST A EKONOMICKÝCH ZÁJMŮ Luhačovice VÝZNAM STAVEBNICTVÍ PRO EKONOMIKU A HOSPODÁŘSKÝ ROZVOJ PŘIPRAVENOST VÝROBNÍ SFÉRY NA PROGRAMOVACÍ OBDOBÍ Ing. Václav Matyáš prezident

2  patří mezi základní pilíře rozvoje české ekonomiky  významným způsobem ovlivňuje vývoj společnosti i ekonomiku národního hospodářství  vytváří přibližně 8% HDP, zaměstnává 5% práceschopného obyvatelstva, je 3. největším zaměstnavatelem  podílí se na celkové úrovni společnosti, její ekonomické síle, vyspělosti i stupni sociálního cítění  vytváří díla dlouhodobé životnosti, hmotný majetek státu a privátního sektoru  má přínos kulturní a architektonický, který je významnou součástí národního dědictví  kultivuje životní prostředí a zároveň ho chrání  urbanizuje krajinu a pomáhá k jejímu využití pro činnost člověka  uspokojuje nároky na bydlení, zaměstnání, dopravu, volný čas  je realizátorem stavebních investic - novostaveb, oprav, rekonstrukcí i údržby stavebního fondu  realizací dopravních staveb a infrastruktury posiluje konkurenceschopnost státu i jednotlivých regionů VÝZNAM STAVEBNICTVÍ PRO EKONOMIKU A HOSPODÁŘSKÝ ROZVOJ

3  je ekonomickým motorem národního hospodářství, signalizuje prosperitu, ale také ekonomický úpadek společnosti  koncepčně prováděné veřejné investice vedou k významné podpoře domácí ekonomiky  stavebnictví má jeden z nejvyšších multiplikačních efektů z pohledu ekonomických přínosů a vlivu na zaměstnanost i v dalších odvětvích jako je výroba stavebních hmot, energetika průmysl, doprava, služby, projekční a architektonické činnosti  stát prostřednictvím veřejných investic přímo stimuluje domácí ekonomiku, neboť stavebnictví vykazuje relativně nízkou závislost na dovozech  významný je jeho přínos pro státní rozpočet  ve formě daní právnických i fyzických osob, DPH, daně ze mzdy, sociálního a zdravotního pojištění plyne do státního rozpočtu z 1 mld. Kč stavebních investic 423 mil. Kč včetně úspory na výdajích za vyplácení podpory v nezaměstnanosti. VÝZNAM STAVEBNICTVÍ PRO EKONOMIKU A HOSPODÁŘSKÝ ROZVOJ

4  stavebnictví je jediné odvětví v České republice, které je již pátým rokem v recesi  propad ekonomiky a snížení příjmů státního rozpočtu řešila vláda tím nejsnazším způsobem - radikálními škrty, razantním omezením veřejných investic  velmi negativní dopady pro stavebnictví  politika drastických výdajových restrikcí v oblasti veřejných investic působí zcela protisměrně  výrazně snižuje příjmovou stránku rozpočtu, zvyšuje nezaměstnanost v oboru  kombinace délky a hloubky krize spolu s nízkou prediktabilitou další politiky státu zpětně ohrožuje cíle konsolidace naší ekonomiky  úpadek stavebnictví má primárně velmi nepříznivé důsledky na ekonomiku státu  díky vysokému multiplikačnímu efektu stavebnictví působí negativně i v řadě dalších oborů  vláda nereagovala na výstražné signály a požadavky zaměstnavatelských svazů na opatření ke zmírnění následků krize  neuskutečnila ani jediné z proklamovaných opatření k zastavení poklesu investiční výstavby  nedodržení ujištění o zachování výše výdajů na infrastrukturu v Prohlášení vlády ze srpna 2010  podvod na voličích DOPAD KRIZOVÉHO VÝVOJE NA SEKTOR

5  v protikladu s opatřeními prakticky všech evropských vlád nepůsobila proticyklicky, ale naopak krizi stavebnictví prohloubila zastavením investiční výstavby  znejistěla i privátní sféru, která přestala investovat, přestože úspory obyvatel prokazatelně rostou  v rezortu stavebnictví došlo ke ztrátě stavebních kapacit, které se budou těžko obnovovat  za 4 roky (2008 – 2012) se snížil počet podniků s 50 a více zaměstnanci o 164 (21,1%)  počet pracovníků se u podniků s 50 a více zaměstnanci za stejné období snížil o 17,1%, celkem včetně malých firem odešlo ze stavebnictví – pracovníků  došlo ke znehodnocení drahého strojního vybavení odborných firem, propouštění i vysoce kvalifikovaných pracovníků a negativním dopadům na další odvětví průmyslu, dopravy i služeb  došlo k opravdu dramatickému poklesu zásoby práce  byla fakticky zmrazená příprava velkých infrastrukturních staveb  není zajištěno financování akcí spolufinancovaných EU, není jasný výhled na další roky  vše má a bude mít v budoucnu pro odvětví fatální důsledky  problémem je výrazně vyšší politická, ekonomická a legislativní nestabilita nežli ve vyspělé Evropě. DOPAD KRIZOVÉHO VÝVOJE NA SEKTOR

6  V roce 2009 a v roce 2010 byl vývoj stavební výroby ještě pozitivně ovlivněn dokončovanými zakázkami, zejména z oblasti dopravní infrastruktury, pohyboval se nad protikrizovou (optimistickou) variantou  V roce 2011 se stavební výroba přiblížila předpokladu realistické varianty  V roce 2012 se stavební výroba nebezpečně přiblížila restriktivní variantě  V roce 2013 je reálný předpoklad podkročení restriktivní (katastrofické) varianty

7

8 Meziroční pokles stavební produkce od počátku roku celkem 89,0 Pozemní stavitelství89,5 Inženýrské stavitelství88,0 Index k roku ,8

9  NÁMĚTY PRO ŘEŠENÍ PRIORITNÍCH PROBLÉMŮ STAVEBNICTVÍ V NOVÉM VOLEBNÍM OBOBÍ SPS vydal dokument Zajištění ekonomického růstu zaměstnanosti zlepšením stability v oblasti investiční výstavby a stavebnictví  snaží se o formulaci takových opatření, která usnadní konsolidaci stavebnictví v krátkodobém horizontu a jeho rozvoj ve střednědobém období  obsahuje náměty nejzávažnějších témat z oblasti stavebnictví, která by neměla být opomenuta ve volebním programu budoucích parlamentních stran  opatření by měla usnadnit konsolidaci stavebnictví v krátkodobém horizontu a rozvoj ve střednědobém období RIZIKA STAVEBNICTVÍ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ 2014+

10  stát by měl umět definovat svoje potřeby na trvale udržitelné úrovni ve střednědobém horizontu minimálně pěti let, aby stavební dodavatelé, výrobci stavebních materiálů, projektanti mohli očekávanému vývoji přizpůsobit v plném komplexu svoje kapacity  vláda musí důsledky neřešeného kritického vývoje oboru a jeho problémy vnímat v jednom celku z hlediska politického, ekonomického a sociálního, a to v horizontu delším nežli jedno volební období  ČR však bohužel postrádá jasnou a jednoduše čitelnou vizi směřování ve většině oblastí a odvětví, neexistuje tedy ani žádná dlouhodobá a stabilní koncepce státu v oblasti veřejných investic a stavebnictví. RIZIKA STAVEBNICTVÍ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ 2014+

11  Dopravní infrastruktura  zpracovat reálnou koncepci rozvoje dopravní infrastruktury spolu s finanční strategií (priority, věcný, časový a finanční harmonogram) včetně zkvalitnění její provozuschopnosti  posílit finanční zdroje (zvýšením podílu SFDI na výnosu spotřební daně z minerálních olejů, optimalizací sazeb výkonového zpoplatnění, úvěrovým financováním, obnovením procesu přípravy projektů vhodných pro financování formou PPP)  stabilizovat plánování a finanční výhledy, objem ročních výdajů na dopravní infrastrukturu fixovat k výši hrubého domácího produktu dle doporučení EK na úrovni 2% HDP Shrnutí nejpodstatnějších opatření

12  Dopravní infrastruktura  zvýšit efektivitu výdajů (zavedení řádné supervize nákladů, kontinuální proces sledování nákladů v celém životním cyklu projektu, uplatnění limitních cen u soutěžených veřejných zakázek)  přijmout a realizovat opatření pro dočerpání finančních zdrojů OPD 2007 – 2013  urychlit investorskou přípravu staveb dopravní infrastruktury a zajistit tvorbu národních zdrojů v rozpočtu SFDI pro program OPD 2014 – 2020  projednat čerpání evropských fondů v prodlouženém režimu n + 3, což pomůže jednak k dočerpání prostředků OPD I a překonání zpoždění přípravy staveb pro OPD II. Shrnutí nejpodstatnějších opatření

13  Legislativa  aktualizovat právní úpravy přípravy investiční výstavby s cílem zjednodušit povolovací procesy  prověřit účinnost zjednodušujících postupů stavebního zákona (přehodnotit formy účasti veřejnosti v územních a stavebních řízeních při zachování principů podle Směrnice EP a Rady a mezinárodních smluv  sjednotit postupy podle stavebního zákona a zákona o posuzování vlivů na životní prostředí  před vydáním nového zákona o veřejných zakázkách zdokonalovat nástroje veřejného investování (kodifikace všeobecných obchodních podmínek, metodika k předpokládané hodnotě stavební investice, dodatečným pracím a vícepracím, mimořádně nízké nabídkové ceně, kvalifikaci stavebních dodavatelů)  obnovit institut investičního záměru se závazně určeným obsahem a stanovit dílčí postupy při jeho posuzování formou státní expertizy a schvalování. Shrnutí nejpodstatnějších opatření

14  Reorganizace státní správy  Vytvořit integrované ministerstvo, jako zodpovědného partnera za sektor výstavby v celé šíři jeho problematiky. V oblasti investic by spojovalo kompetence MMR, MPO, MD, MŽP. Tento vysoce funkční model existuje např. v Německu a na Slovensku. Politická zodpovědnost za tento segment je jednoznačná - jeden ministr, jeden zodpovědný partner. Tento návrh by měl zapadat do mnohokráte proklamované, ale nikdy neuskutečněné koncepce zeštíhlování státní správy. Shrnutí nejpodstatnějších opatření

15  Bytová výstavba, energetická náročnost budov  Vzdělávání  Podpora podnikání  Výzkum a vývoj (podrobněji na Přehled strategických problémů v oblasti investiční výstavby a stavebnictví, vytýčení priorit a návrh jejich řešení, je nezbytným úkolem pro zajištění ekonomického růstu a zaměstnanosti. Postupné řešení očekává stavbařská veřejnost od nové vlády! Další opatření byla navržena v oblastech