Kamil Toman, ICZ a.s. březen 2007 Aby se u vás jezdilo bezpečněji
Program Motivace Projekt Bezpečná města Architektura systému a ukázky Reference Legislativa Závěr Dotazy
Statistika nehod Hlavní příčiny nehod řidičů motorových vozidel – 2006 Zdroj: statistika MVČR o nehodovosti na pozemních komunikacích České republiky za rok 2006 Nepřiměřená rychlost jízdy je nejčastější příčinou dopravních nehod, při kterých umírají lidé! 34, Nesprávný způsob jízdy 12,510718, Nedání přednosti v jízdě 4,135 2, Nesprávné předjíždění 49,142014, Nepřiměřená rychlost v %Počet usmrcených v %Počet nehod Hlavní příčina nehody
Řešení - sankce? 1. červenec 2006, novela zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích Zpřísnění sankcí za přestupky proti bezpečnosti silničního provozu, včetně nedodržování předepsané rychlosti jízdy ALE: preventivní účinek mají sankce jen tehdy, pokud reálně hrozí, že při porušení pravidel budou uvaleny TEDY: nutnost zvyšovat pravděpodobnost zachycení spáchaného přestupku
Projekt Bezpečná města 1.Instalace stálých měřících zařízení měření rychlosti vozidel v daném místě kontrola průjezdu křižovatky na červenou 1.Softwarová podpora pro zpracování přestupků informační systém SDP (správa dopravních přestupků) evidence přestupků a podpora vedení správního řízení 1.Administrativně-právní podpora komplexní řešení pro města a obce
Bezpečná města – výhody Trvalá kontrola – měřící zařízení jsou v provozu 24 hodin denně a umožňují zaznamenat všechny spáchané přestupky - vyšší preventivní účinek Efektivita zpracování – automatizované připojení na měřící systémy umožňuje zrychlené zpracování případů a zjednodušení administrativních úkonů Instalace zařízení je zdarma, jejich provoz a údržba je pokryta z prostředků vybraných od neukázněných řidičů (samofinancovatelný projekt) – díky tomu je možno rychleji pokrýt maximum problematických míst
Kontrolní stanoviště Záznam přestupku Předzpracování záznamu Doklad o úředním měření Kamerový systém a měřící zařízení
Architektura projektu BM Registr vozidel MDCR Majitel / provozovatel vozidla IS úřadu města Kamerový systém Systém SDP Služby Správy dopravních přestupků A) Správa přestupků B) Správa řízení k přestupku C) Příkazní nebo standardní správní řízení D) Podpora správního orgánu Podnět Řidič Bankovní výpis Účetní systém Další agendy Měřící stanoviště Předzpracování záznamu Spisová služba Banka (nebo Pokladna úřadu) Vyrovnání pohledávky Dopis Zjištění Pokuta Upomínky
Popis procesu spuštění systému Instalace monitorovacího zařízení stavební řízení, provedení prací certifikace Proces zavádění analýza, návrh, příprava systému na straně ICZ(dodavatel SDP) test propojení s návaznými IS zřízení uživatelského přístupu (loginu), ověření certifikátu zaškolení obsluhy Pilotní projekt statistika měření (podklad pro nastavení prahových hodnot) ověřovací dotaz do registru vozidel a první výzvy k podání vysvětlení zvýšená podpora uživatelům
Předpoklady k zavedení systému Požadavky na technické vybavení PC s připojením na Internet (alespoň 256 kbit/s) Windows 2000 nebo XP MS Internet Explorer 5.5 nebo 6.0 a vyšší Java - JRE 5.0 plugin do MSIE kryptografické rozhraní CAPICOM tiskárna Požadavky na uživatele z odboru dopravy (OD) zřízená ová schránka login do aplikace Evidence motorových vozidel v síti MV ČR kvalifikovaný certifikát (nejlépe QCA České pošty)
Ukázka záznamu přestupku
Ukázka záznamu přestupku
Ukázky výstupních dokumentů
Reference Mgr. Vlastimil Uchytil, místostarosta města Prostějov Projekt Bezpečná města nám poskytl trvalé řešení, které nestojí moc peněz. Skutečně se projevil slibovaný preventivní účinek nepřetržité kontroly. Na ukázněnost řidičů dohlížíme po celých 24 hodin. Za necelých deset měsíců se počet dopravních přestupků snížil o 79%.
Legislativní souvislosti Zákon 200/1990 Sb. o přestupcích § 22 Přestupky proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu Zákon 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích § 124 Působnost ministerstev, krajských úřadů, obecních úřadů obcí s rozšířenou působností a policie Zákon č. 505/1990 Sb., o metrologii záznam měření je zpracován certifikovaným způsobem Správní řád 500/2004 Sb. Zákon 101/ 2000 Sb. o ochraně osobních údajů Zákon 365/2000 SB. o informačních systémech veřejné správy
Měření rychlosti – mýty Soukromá firma nemůže měřit rychlost ale může obci pronajmout radar Kontrolu rychlosti by měla provádět policie a ne města a obce ale policie nemůže být vždy všude Město má svých starostí dost, kontrola rychlosti přidělá další práci automatizované měření a informační systém pro zpracování přestupků minimalizují lidskou práci a maximalizují bezpečnost Stálá měřící zařízení nemohou zajistit bezpečnost v celém městě/obci, řada řidičů za měřícím zařízením opět zrychluje ale lze jimi pokrýt nejvíc nebezpečná místa
Dodavatelé projektu Dodavatel technického řešení a souvisejících služeb CZECH RADAR a.s. Václavské náměstí 33, Praha 1 Tel./fax: , Dodavatel informačního systému Správa dopravních přestupků ICZ a.s. Hvězdova 1689/2a, Praha 4 Tel., fax: ,
Partneři projektu Nadace BESIP podporuje projekt Bezpečná města Národní síť Zdravých měst ČR partnerem projektu Bezpečná města Společnost Czech Radar je signatářem Evropské charty bezpečnosti silničního provozu