Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, oblast podpory 1.5 Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zvyšování klíčových aktivit Předmět, ročník:Fyzika, 2. ročník Název sady vzdělávacích materiálů: Optika Sada číslo:ICT-32C Pořadové číslo vzdělávacího materiálu: 12 Označení vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_ICT-32C-12 Téma vzdělávacího materiálu:Lidské oko, korekce optických vad oka Druh učebního materiálu:Prezentace Autor:Mgr. Jana Montágová Anotace:Prezentace se zaměřuje na procvičení učiva o optice. Metodické poznámky:Materiál je vhodný pro tříleté učební obory Datum vytvoření: Ověření ve výuce:
Lidské oko, korekce optických vad oka
Lidské oko je z hlediska optiky možné považovat za optickou soustavu tvořenou spojnou čočkou, jejíž ohnisková vzdálenost se může měnit. Všechny části oka, přes které paprsek světla prochází, jsou průhledné, aby co nejvíce zabraňovaly rozptylu dopadajícího světla. Rohovka a čočka pomáhají paprsek světla spojit a zaostřit na sítnici.
Řez lidským okem Obr.1
Lze definovat tzv. konvenční zrakovou vzdálenost. Tato veličina se označuje písmenem d. Využívá se při výpočtech v optice. Pro zdravé lidské oko je tato vzdálenost přibližně 25 centimetrů. Vady oka: krátkozrakost, dalekozrakost.
Krátkozrakost je oční vada, při které se paprsky světla sbíhají před sítnicí a na sítnici tedy nevzniká ostrý obraz. Vadu korigujeme rozptylnou čočkou.
Korekce u krátkozrakého oka Obr. 2
Dalekozrakost je oční vada, při které se paprsky světla sbíhají za sítnicí a na sítnici tedy nevzniká ostrý obraz. Vadu korigujeme spojnou čočkou.
Korekce u dalekozrakého oka Obr. 3
Odpovídejte na následující otázky. Ověříte si své znalosti. 1.Jmenujte základní části lidského oka. 2.Uveďte jednotku optické mohutnosti brýlí. Optická mohutnost spojných čoček je vyjádřena kladnou hodnotou, optická mohutnost zápornou hodnotou. 3.V současnosti se pro korekci optických vad používají kontaktní čočky. Víte, který český vědec se zasloužil o jejich zdokonalení, použitím vhodné technologie výroby hydrogelu?
Seznam zdrojů Seznam literatury LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Radmila HÝBLOVÁ. Fyzika pro střední školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1993, 287 s. ISBN BROŽ, J. Fyzikální a matematické tabulky. Praha: Nakladatelství technické literatury, BEDNAŘÍK, M., SVOBODA, E., KUNZOVÁ, V. Fyzika II pro studijní obory SOU, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, MIKLASOVÁ, V. Přehled fyziky pro tříleté obory SOU technického směru. Opava: SOU stavební. Obrázky a animace Obr.1: RHCASTILHOS. Schematic diagram of the human eye cs.svg. Wikipedia: the free encyclopedia. [online]. [cit ]. Dostupné z: Obr. 2: Myopia.png. Wikipedia: the free encyclopedia. [online]. [cit ]. Dostupné z: Obr. 3: Hypermetropia.png. Wikipedia: the free encyclopedia. [online]. [cit ]. Dostupné z:
Děkuji za pozornost.