Jak psát výstupní hodnocení E-learningový kurz, 5 lekcí Co má výstupní hodnocení obsahovat podle zákona, pravidla hodnocení, čeho se vyvarovat, posouzení první hodnocení s opravami Více na
Postřehy z došlých výstupních hodnocení Příliš kritické Hodnocení by nemělo odpovídat na otázku, jestli je žák dobrý nebo špatný, ale na otázku, jak se projevují jeho jednotlivé schopnosti, dovednosti a jaký je jeho přístup k učení a podstatným životním hodnotám. Celkové vyznění textu je nakonec to nejdůležitější. Učitelé by se měli pokusit dívat se na žáky z pohledu možností jejich rozvoje a podpořit je v oblastech, kde se jim daří.
Nejasnost vyjádření Stejně jako u známek je největším problémem výstupního hodnocení jeho subjektivita. Držet se popisu chování, na kterém jsou schopni shodnout se i s ostatními pedagogy či se samotným žákem. Je proto nutné se držet pozitivně ověřitelného popisu chování (tj. toho, co viděli a slyšeli) a vyhýbat se abstraktním hodnotícím soudům, které jsou pro příjemce nesrozumitelné. zpět
Příliš psychologizování Používání odborné terminologie, která zde není na místě (pokud nemá žák diagnózu z PPP neměli by učitelé používat termíny jako hyperaktivní dítě, porucha koncentrace apod.; sporné je používání výrazů jako introvert, extrovert – vaše pozorování nemusí být nutně pravdivé), stanovování diagnózy (“V komunikaci má žák autistické sklony.”) Snaha o psychologickou interpretaci chování žáků
Dotazy, které by si měli učitelé při výstupním hodnocení klást: Souhlasili by ostatní učitelé s mým hodnocením žáka? Které body jsou sporné? Souhlasili by ostatní učitelé s mým hodnocením žáka? Které body jsou sporné? Jak by na mé hodnocení reagoval hodnocený žák? Jak by na mé hodnocení reagoval hodnocený žák? Nepřesahuji v některých místech svůj úkol? Nepřesahuji v některých místech svůj úkol? Jaký je můj vztah k žákovi? Dokážu být objektivní? Jaký je můj vztah k žákovi? Dokážu být objektivní? Jak napsané hodnocení celkově působí? Jak napsané hodnocení celkově působí?
Perličky z výstupních hodnocení Nahlas reaguje nevhodně. Nahlas reaguje nevhodně. Během školní docházky ne vždy úspěšně volila správný styl učení. Během školní docházky ne vždy úspěšně volila správný styl učení. Porušuje školní řád, neboť není na žádný řád zvyklý z domova. Porušuje školní řád, neboť není na žádný řád zvyklý z domova.