Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 20. 03. 2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_29_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JMÉNO AUTORA: MGR. BARBORA JÁŠOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_02_ZSV ROČNÍK: II. SEMINÁŘ ZE ZÁKLADU SPOLEČENSKÝCH VĚD VZDĚLÁVACÍ.
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.05 Anotace: Prezentace obsahuje zásady pro psaní dopisu. Vysvětluje rozdíly mezi dopisem osobním a úředním.V závěru je slohové.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu prostého, odborného a uměleckého.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Stavba a vznik Země Projevy života
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou R. Fulghuma…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Potřeby a projevy člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Z Vyjmenovaná slova po VY_32_INOVACE_Čj z 2
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Titul - název Případný podtitul Sada č. X VY_32_INOVACE_X_01_nazev Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ , „Modernizací výuky.
Procvičování vyjmenovaných slov po
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Procvičování vyjmenovaných slov po
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Význam půdy Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Středová souměrnost Autor: Mgr. Jolana Sobotková
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_376 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_86.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY_III/2_INOVACE_21_Základní pojmy Základní pojmy Miroslav Kaňok.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Název Balada o Tristanovi a Isoldě Předmět, ročník
Božena Němcová VY_III/2_INOVACE_82_Božena Němcová Mgr. Jana Svobodová.
Velká písmenaVY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.18. Anotace: V prezentaci žáci procvičují své znalosti o psaní velkých písmen Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_25_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj02/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_06_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_CJL_2 Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.03 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici oznámení a zprávy, jejich hlavní znaky a funkci. Ke každému slohovému útvaru.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Pedagogická komunikace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_29_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Jazyk a komunikace Tematický okruh: Paralingvální a neverbální vyjadřování Téma: Mimoverbální komunikace Metodický list/anotace: Žáci si upevní poznatky z oblasti komunikace a na základě ukázky se zamyslí nad otázkami z této oblasti; klíčová slova – komunikace, mimoverbální komunikace, text; možné využití i v ostatních ročnících.

 Jazykový projev vzniká v konkrétní komunikační situaci, kterou vytvářejí autor, adresát, jejich vzájemné vztahy a prostředí  Text je jednou ze základních složek komunikačního procesu probíhajícího v určité situaci  Součástí komunikačního modelu jsou: situace, účastníci, komunikační kompetence (věcné i speciální znalosti a zkušenosti), materiální složka (projevy psané a mluvené)  V mluveném projevu využíváme také prostředky mimojazykové; t.j. „řeč“ celého těla Přečtěte si pozorně následující ukázku:

„ Sami znáte ze svých školních let, že při psaní písemných prací rušilo vaše soustředění jakékoli dohadování učitele s jednotlivými žáky. Při Cimrmanových písemkách bylo vždy naprosté ticho, a to právě díky jeho systému mimoslovního dorozumívání. Cimrman i jeho žáci ovládali celou soustavu mimických znaků. Nejlépe bude ukázat vám to na příkladech. Jestliže žák při písemné práci vstal a udělal několik úkroků stranou se sepjatýma rukama, učitel věděl, že chce říci: „Prosím, mohu jít na stranu?“ Rovněž rukama se žáka otázal – na velkou, nebo na malou? Žák odpověděl podle situace. Byla i složitější mimoverbální sdělení: Toto (sehne se do předklonu, ruce ke špičkám bot) je znak pro jakékoli zvíře. Toto (zavrtí hlavou) je zápor, zákaz. Tento znak (rukama naznačí let ptáka) vyjadřuje holuba. Celá depeše znamenala: Beránku, nedloubej se v nose.“ (1)

 Autoři zábavnou formou popsali některé prostředky neverbální komunikace; aplikujte teoretické poznatky z oblasti komunikace a ukázku rozeberte.  Jaké mimojazykové prostředky využíváte vy? Např. mezi spolužáky, doma, při sportu… Zkuste gesty vyjádřit nějakou situaci a ostatní mohou hádat, o co se jedná.  Pokuste se popsat některé neverbální prostředky, kterými se komunikuje třeba v některém sportu nebo nějaké profesi.  Je vždy a pro každého mimoverbální komunikace srozumitelná?

 Mimika, rukama naznačil, že chce na toaletu, neužíval slova, nechtěl ostatní rušit při písemkách…  Otevřená otázka  Hokej: rozpažené ruce´= gól neplatí apod.; zvednutá ruka ve třídě = žák něco chce říci apod.  Pokud neznáme znaky, je pro nás nesrozumitelná…

Vznik zvláště ve skupinách neslyšících. Stále se vyvíjí. Je přirozeným a plnohodnotným komunikačním systémem. Tvoří ho speciální vizuálně-pohybové prostředky; tvary rukou, pozice hlavy a horní části trupu

Prohlédněte si následující obrázek a všimněte si jednotlivých znaků! Reliéf ve znakovém jazyce "Život je krásný, buďte šťastni a mějte se rádi!" od sochařky Zuzany Čížkové na zdi školy pro sluchově postižené v Holečkově ulici v Praze.

Obr. 1

 Obr. 1: ŠJŮ. Soubor:Holečkova, nápis ve znakové řeči.jpg - Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4%8Dkova,_n%C3%A1pis_ve_znakov%C3%A9_% C5%99e%C4%8Di.jpg  HOFFMANNOVÁ, Jana a kol. Komunikace a sloh. Plzeň: Fraus, 2009, ISBN  (1) SOUKAL, Josef a kol. Čítanka pro 4. ročník SOŠ. Praha: SPN, a.s., 2004, ISBN