Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UCHO Marcela Hanáková.
Advertisements

Lidské ucho Alžběta Svobodová.
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
SLUCH Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Akustika akustika - nauka o zvuku zdroj zvuku – chvějící se těleso
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
Seminární práce z biologie
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Autor: Lenka Kraváčková
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Akustika lidského těla
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Fyziologie smyslových orgánů
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
SMYSLY.
Úvod do biomedicínské informatiky
Smyslové vnímání Sluch
MECHANORECEPTORY 2. února 2013 VY_32_INOVACE_110202
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Sluch.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Zvukové jevy.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Transkript prezentace:

Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu Nemetzová Gabriela

Jak vzniká hlas? vzniká podobným způsobem jako zvuk v jazýčkové píšťale v hrtanu jsou dvě pružné blány proudem vzduchu z plic se hlasivky rozkmitají

Výška a zabarvení hlasu výška hlasu závisí na délce hlasivek a jejich napínání - tyto hranice určují výškový rozsah lidského hlasu různé zabarvení lidského hlasu vzniká rezonancí hrtanové, ústní a nosní dutiny vlastní tón neměnné hrtanové dutiny má frekvenci 400 Hz vlastní tón ústní dutiny se může měnit v širokém rozsahu 175 Hz - 3700 Hz u složitého zvuku se v rezonančních dutinách zesilují hlavně frekvence v okolí formantů hlavní formant je měnitelný, a proto se může měnit i složení lidského hlasu vzduchovým proudem unikajícím z plic se rozechvívají jen tři rezonanční dutiny

Grafický záznam tlaku vzduchu jednotlivých samohlásek (a, e, i, o)

Souhlásky mohou vzniknout dvěma způsoby - jako šelesty při proudění vzduchu skrz zúžená místa - rty, zuby nebo jazyk náhle otvírají cestu pro vzduch proudící z plic - vznik krátce trvajících nepravidelných zvuků aby byl lidský hlas dostatečně srozumitelný, je třeba, aby příslušné zařízení dostatečně rovnoměrně reprodukovalo i tóny o poměrně vysokých frekvencích

Náš hlas náš vlastní hlas se nám zdá nepřirozený - to je způsobeno tím, že když mluvíme, tak svůj hlas slyšíme jinak než ostatní svůj hlas slyšíme hlavně díky vodivosti kostí - tento systém kostí tvoří druh zvukového filtru, který propouští některé frekvence lépe a jiné zase hůře za normálních okolností k nám přichází část zvuků též vzdušnou cestou

Sluchový orgán orgánem sluchu je ucho reaguje na tlak vykonávaný molekulami - patří proto mezi mechanoreceptory je ze všech mechanoreceptorů nejcitlivější lidské ucho vnímá zvukové vlny v rozsahu frekvencí 16 - 20 000 Hz nejcitlivější je pro tóny v oblasti okolo 1000 - 3000 Hz je schopné rozlišit přibližně 400 000 rozličných druhů zvuků u zvířat je rozsah vnímání zvukových vln posunut většinou k vyšším frekvencím

Zvukové vlnění zvukové vlnění postupuje uchem tak, že se zvukové vlny nejprve zachytí ušním boltcem tlaková zvuková vlna pokračuje vnějším zvukovodem zakončeným bubínkem molekuly vzduchu ve fázi zhuštění narážejí více na membránu bubínku z bubínku se zvuková energie převádí dutinou středního ucha soustavou tří malých sluchových kůstek na membránu oválného okénka vnitřního ucha

vlastní receptory zvukových vln jsou uloženy ve vnitřním uchu v blanitém hlemýždi ( součástí Cortiho orgánu ) jsou usazeny na vazivové membráně dolní stěny blanitého hlemýždě, svými vláskovitými výběžky se těsně dotýkají krycí membrány zvukové vlny se přenášejí sluchovými kůstkami na oválné okénko, které rozechvěje perilymfu, v níž je uložen blanitý hlemýžď vlnění se přenáší na endolymfu v blanitém hlemýždi kmity endolymfy způsobují posun krycí membrány proti membráně bazální, na níž spočívají vláskové buňky vlnění perilymfy se vyrovnává vyklenutím kulatého okénka do bubínkové dutiny středního ucha

Vláskové buňky každá z vláskových buněk je vybavena asi 100 vlásky, které jsou v těsném kontaktu s krycí membránou relativní pohyb obou membrán proti sobě vede k nepatrnému ohybu vlásků vláskové buňky Cortiho orgánu jsou tak citlivé, že mohou zachytit výchylky vlásků blížící se průměru atomu vodíku velikost vychylování bazální membrány a tím i pohyb vlásků je různý podle podle frekvence vibrací zvukového zdroje a má proto zásadní význam pro rozlišování výšky tónů vláskové buňky jsou ve spojení s vlákny nervových buněk VIII. hlavového nervu podráždění vláskových buněk se přenáší na nervová vlákna, kde vznikají akční potenciály, které se vedou do mozkového kmene a odkud až do spánkového laloku mozkové kůry

1. boltec, 2. zevní zvukovod, 3. bubínek, 4 1. boltec, 2. zevní zvukovod, 3. bubínek, 4. sluchové kůstky středního ucha, 5. polokruhové kanálky, 6. předsíňohlemýžďový nerv, 7 .kostěný hlemýžď, 8. tepna, 9. Eustachova trubice, 10. dutina středního ucha, 11. kost skalní

1. kladívko, 2. kovadlinka, 3. třmínek

1. polokruhové trubičky, 2. baňky, 3. vejčitý váček, 4 1. polokruhové trubičky, 2. baňky, 3. vejčitý váček, 4. kulovitý váček, 5.,7. nerv předsíňohlemýžďový, 6. nerv lícní, 8. blanitý hlemýžď

1. vlákna předsíňohlemýžďového nervu, 2. bazální membrána, 3 1. vlákna předsíňohlemýžďového nervu, 2. bazální membrána, 3. Cortiho orgán, 4. sluchové buňky s vlásky, 5. krycí membrána