Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Jak se tvoří názvy kyselin
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
17.1 Soli - jejich vznik a názvosloví
Názvosloví anorganických sloučenin
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Druhy chemických reakcí
NÁZVOSLOVÍ SOLÍ.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
SOLI RZ
Soli Rozdělení solí Charakteristika solí
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
Názvosloví solí.
Soli Názvosloví, vznik a použití solí, hydrogensoli a hydráty solí, hnojiva, použití solí ve stavebnictví Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH LÁTEK.
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Neutralizace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Identifikace vzdělávacího materiálu
Vzorce pro opakování.
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
XIII. TYPY CHEMICKÝCH REAKCÍ
Neutralizace Vznik solí
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24 Autor: Lenka Poláková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zopakuj si vzorce a názvy
NÁZVOSLOVÍ, OXIDAČNÍ ČÍSLO
Názvosloví Hydroxidů.
SOLI Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.3/20
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Názvosloví anorganických sloučenin
NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH SLOUČENIN I
Jak vznikají soli.
KYSELINY 1) BEZKYSLÍKATÉ KYSELINY: (koncovka -vodíková) Kyselina
Soli Chemické sloučeniny, složené z kationtu kovu nebo kationtu amonného a aniontu kyseliny pH =7, vznikají neutralizací, v přírodě se vyskytují jako KRYSTALY.
NÁZVOSLOVÍ KYSELIN.
RISKUJ.
SOLI KYSLÍKATÝCH KYSELIN
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
Zjednodušené sestavování a dopočítávání chemických rovnic.
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
1) Napište chemické názvy sloučenin nebo iontů:
Chemické názvosloví anorganických sloučenin 2
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 4. Chemické názvosloví Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Lucie Tuhá ČísloVY_32_Inovace_3073 NázevNázvosloví anorganických a organických sloučenin Téma hodinyNázvosloví.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_17_3_OPAKOVÁNÍ SOLÍ Číslo skupiny: 3 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE.
Názvosloví solí. Soli 1.) Bezkyslíkatých kyselin 2.) Kyslíkatých kyselin.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Soli (názvosloví) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Neutralizace Vznik solí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-18
Soli a jejich chemické vlastnosti
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Soli.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Agrochemie – 3. cvičení.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NEUTRALIZACE.
Transkript prezentace:

Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek: neutralizací např. KOH + HCl → H2O + KCl reakcí kovu s kyselinou např. Zn + H2SO4 → H2 + ZnSO4 reakcí kovu s nekovem např. 2 Cu + S → Cu2S reakcí oxidu kovu s oxidem nekovu např. CaO + CO2 → CaCO3 reakcí kyselinotvorného oxidu s hydroxidem např. CO2 + 2 KOH → K2CO3 + H2O reakcí zásadotvorného oxidu s kyselinou např. CaO + 2 HNO3 → Ca(NO3)2 + H2O reakcí dvou solí (srážecí reakcí) např. AgNO3 + KBr → AgBr + KNO3

Názvosloví solí - odvození vzorce z názvu soli (Název soli se skládá z podstatného jména, které je odvozeno od názvu kyseliny, a přídavného jména označujícího kationt.) Napište vzorec dusičnanu vápenatého: 1. krok: Z názvu soli odvodíme název kyseliny (dusičnan ⇒ kyselina dusičná). Utvoříme aniont kyseliny odtržením vodíkových kationtů ze vzorce kyseliny (záporný náboj aniontu odpovídá počtu odtržených vodíkových kationtů). H+ NO3- 2. krok: Před aniont kyseliny přidáme kationt kovu: vápenatý kationt Ca2+ 3. krok: Upravíme pomocí křížového pravidla: Ca2+ (NO3)2− aniont (zbytek) kyseliny dusičné

Další příklady: Napište vzorce těchto solí: a) síran zinečnatý b) uhličitan draselný c) fosforečnan sodný