Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Zásady jsou látky, které ve vodném roztoku odštěpují hydroxidový anion OH- . Důležitou skupinou zásaditých látek jsou hydroxidy. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- je bezbarvý, zapáchající (má dráždivý, štiplavý zápach) NH3 + H2O NH4 + OH- Amoniak voda amonný hydroxidový kation anion Amoniak (čpavek) : - je bezbarvý, zapáchající (má dráždivý, štiplavý zápach) a jedovatý plyn - rozpouštěním ve vodě vzniká vodný roztok amoniaku amoniak vzniká mikrobiálním rozkladem organických zbytků, exkrementů a moči živočichů Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- výroba kyseliny dusičné Použití: - výroba kyseliny dusičné - výroba chladících a klimatizačních zařízení (např. v hokejových halách k výrobě ledu) - výroba hnojiv a výbušnin Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Tlaková láhev s amoniakem Obr.1. Tlaková láhev s amoniakem Obr.2. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Názvosloví hydroxidů Molekula hydroxidu se skládá z kationtu kovu a jednoho nebo více hydroxidových aniontů: Např.: hydroxid sodný – NaOH Hydroxid vápenatý – Ca(OH)2 Název: Podstatné jméno – hydroxid Přídavné jméno – odvozeno z názvu kovového prvku se zakončením, které odpovídá oxidačnímu číslu jeho atomů Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
POZOR ŽÍRAVINA! Při poleptání hydroxidy vzniká na postiženém místě mazlavý pocit, rány se těžko hojí. PRVNÍ POMOC: Přivolat rychle lékaře! Postižené místo omývat velkým množstvím studené vody. Nutné používat ochranný oděv, gumové rukavice, ochranný štít na obličej, ochranné brýle. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Poleptání hydroxidem sodným: Obr.3. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Významné zásady: Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Hydroxid sodný (NaOH) látka žíravá, hygroskopická (snadno navlhá) vyrábí se ve formě peciček nebo šupinek Ve vodném roztoku: NaOH Na+ + OH- Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Hydroxid sodný (NaOH) Obr.5. Obr.4. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- výroba mýdel, pracích a čisticích prostředků Použití: - výroba mýdel, pracích a čisticích prostředků (např. prostředky pro čištění odpadů a potrubí) Obr.9 Obr.10 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Hydroxid vápenatý Ca(OH)2 - známý pod názvem hašené vápno - žíravá látka Ve vodném roztoku: Ca(OH)2 Ca2+ + 2OH- hydroxid vápenatý vápenatý kation hydroxidové anionty Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Hydroxid vápenatý Ca(OH)2 Obr.6. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Průmyslově se Ca(OH)2 vyrábí z páleného vápna CaO: CaCO3 → CaO + CO2 vápenec pálené vápno oxid uhličitý CaO + H2O → Ca(OH)2 pálené vápno voda hašené vápno Hašené vápno se používá ve stavebnictví k přípravě vápenné malty. Tvrdnutí malty účinkem CO2 ze vzduchu: Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O 950°C Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
pH pro hydroxidy platí, že pH > 7 čím více se hodnota pH blíží k hodnotě 14, tím je zásada zásaditější Úloha: Jaké látky, které znáte z běžného života, mají pH > 7 ? Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Příklady látek s pH > 7 : Obr.7. Obr.9 Obr.8. Savo, mořská voda, … Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Obr. č. 1 – http://commons. wikimedia Obr.č.1 – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gas_cylinder_ammonia.jpg Volně šiřitelné Obr.č.2 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Amoniak.svg GNU Free Documentation License, Version 1.2 Obr.č.3 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sodium_hydroxide_burn.png Obr.č.4 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hydroxid_sodn%C3%BD.JPG Obr.č.5 – vlastní archiv autora Obr.č.6 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hydroxid_v%C3%A1penat%C3%BD.PNG Obr.č.7 - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:E-II-R-soap.jpg Creative Commons Attribution 2.0 Generic license Obr.č.8, 9, 10 – vlastní archiv autora Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.