Zemědělství Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Anotace: Materiál obsahuje základní informace o zemědělské výrobě a jejích jednotlivých typech. Autor: Bc. Jana Kloučková Datum vytvoření: Prosinec 2012 Jazyk: Čeština Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Obor: Zeměpis Tematický okruh: Společenské a hospodářské prostředí Učivo: Zemědělství Očekávaný výstup: Z hodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: Rostlinná, živočišná výroba Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: Žák II. stupně – 9. ročník Stupeň a typ vzdělávání: Základní vzdělání – druhý stupeň – první období Typická věková skupina: 12 – 15 let
Zemědělství Počátky zemědělství sahají do mladší doby kamenné, kdy nastal přechod od sběru plodů k lovu zvěře, obdělávání půdy a chovu dobytka. V dnešní době využívá zemědělská výroba více než 1/3 zemské souše. Ve vyspělých zemích zaměstnává 2 – 5 % EA obyvatelstva.
Rostlinná výroba Slouží k výrobě potravin a produkci krmiv pro hospodářská zvířata. Nejvýznamnější je pěstování obilovin, pšenice, kukuřice, rýže. Olejniny – řepka olejná, slunečnice, sója. Hlíznaté rostliny – brambory Technické plodiny – bavlník, kaučukovník
KUKUŘICE
BRAMBORY
Živočišná výroba Navazuje na rostlinnou výrobu. Intenzita zemědělské výroby: počet chovaných kusů na jednotku plochy. Dva typy: extenzivní – prérie USA, savany Austrálie intenzivní – stájový chov, vysoká produktivita
STÁJOVÝ CHOV DOBYTKA
Zjistěte, odkud pocházejí následující plodiny: Kávovník Brambory Kaučukovník Kakaovník Banány Kukuřice
Zjistěte, odkud pocházejí následující plodiny: Kávovník Afrika Brambory Amerika Kaučukovník Amazonie Kakaovník Afrika Banány Asie Kukuřice Amerika
Autorem fotografií je Bc. Jana Kloučková.
Použité zdroje: Vypracovala, pokud není uvedeno jinak, Bc. Jana Kloučková V Obříství, prosinec 2012