SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO ČICHU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
UCHO Marcela Hanáková.
SOUSTAVA KOŽNÍ Stavba a funkce kůže Kůže tvoří ochranný kryt těla
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Smyslová ústrojí Funkce:
Nervová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Kostra 2.
Název Smyslová soustava – rovnovážné ústrojí, chuť a čich
Chuťové ústrojí - umožňuje vnímat látky rozpuštěné ve slinách nebo vodě - chuťové receptory jsou umístěny v chuťových pohárcích na papilách na povrchu.
Nervová soustava- receptory
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Čidla receptory.
Čití Fyziologický pochod, při kterém vznikají počitky, vyvolané působením podnětů na smyslové orgány, receptory.
Dýchání Filip Bordovský.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
Autor: Lenka Kraváčková
Biologie člověka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_97_Chuťové ústrojí AUTOR: Naděžda Čmelová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Centrální nervový systém
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Receptory: Olga Bürgerová.
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
SMYSLY.
Chemoreceptory - prezentace
SMYSLY.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
Člověk. Etapy lidského života Kostra a svaly Orgánové soustavy Zdraví
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
BIOLOGIE ČLOVĚKA (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_19 Ústrojí čichu Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._34.CHUŤOVÉ, ČICHOVÉ A HMATOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: CHUŤOVÉ,
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Smyslová ústrojí Funkce:
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Základní škola, Hradec Králové
Projekt: Moderní výuka
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
čichový, chuťový a hmatový
Smyslové ústrojí čichu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Smyslové orgány.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
VY_52_INOVACE_32_01_čich, chuť
Základní škola, Hradec Králové
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Transkript prezentace:

SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO ČICHU Čidlem čichu získáváme informace o různých látkách Čidlo čichu je v horní části nosní dutiny Je tvořeno čichovými buňkami Pachové látky se vzduchem dostávají k čichovým buňkám a jsou rozpuštěny v jejich hlenovém povlaku

SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO ČICHU Čichové buňky mají dlouhé výběžky, které procházejí jako nervová vlákna otvůrky v kosti čichové Vedou vzruchy do mozku Látky vyvolávají pocity příjemné X nepříjemné

SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO ČICHU Silné nebo déletrvající dráždění čichových buněk čich otupuje Čich se podílí na činnosti trávicí soustavy a na kontrole čistoty Člověk je schopen rozlišit až 4 000 různých pachů

SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO ČICHU drážděny jsou plynnými látkami obsaženými ve vdechovaném vzduchu sedm základních pachů - kafr, pižmo, květinová vůně, kořenitá vůně, éterická vůně, čpavý a hnilobný pach čichové vnímání má rychlou adaptaci (snížení citlivosti vůči podnětu při jeho delším působení) - i nepříjemný pach po delší době vnímání snižuje

SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO ČICHU při rýmě čichové vnímání potlačeno (zduřelá sliznice dutiny nosní) => čichové buňky kryty vrstvou hlenu při hladu se čichové vnímání zvyšuje informace z čichových receptorů jsou vedeny čichovým nervem otvory v čichové kosti a vstupují do čichového centra v blízkosti spánkového laloku

SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO ČICHU

SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO CHUTI Čidla vnímání chuti jsou uložena v chuťových pohárcích Chuťové pohárky jsou soustředěny v bradavkách sliznice jazyka V pohárcích jsou smyslové chuťové buňky Chuťové buňky dráždí pouze látky rozpustné ve vodě ( ve slinách) Podráždění pak vede chuťový nerv k centrům v mozku

SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO CHUTI Základní chuťové pocity jsou: Sladkost Kyselost Slanost Hořkost

SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO CHUTI Vnímání základních chuťových pocitů není na sliznici jazyka rozloženo rovnoměrně Ostatní chuťové pocity vznikají jejich působením Vnímání chuti je individuální Chuť působí jako výstražný systém Nepříjemné chuťové i pachové pocity varují před závadnou potravou

SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO CHUTI Mnohé zdraví a životu nebezpečné látky jsou však bez chuti a zápachu, nebo dokonce příjemně chutnají či voní = varovný význam čichu a chuti selhává K neznámým látkám nečicháme a neochutnáváme je

SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO CHUTI

SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO CHUTI

SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO CHUTI

SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO CHUTI

Orgán chuti = jazyk s chuťovými pohárky (PAPILAMI) Centrum chuti – temenní lalok koncového mozku

SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO ČICHU a CHUTI SHRNUTÍ Smyslové čichové buňky jsou uloženy ve sliznici dutiny nosní Vnímají jen plynné látky rozpustné ve vodě (součást hlenu) Smyslové chuťové buňky najdeme v chuťových pohárcích bradavek sliznice jazyka

SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO ČICHU a CHUTI Vnímáme jen látky rozpustné ve vodě (ve slinách) Základní chuťové pocity = sladkost, kyselost, slanost, hořkost Působení obou čidel se doplňuje Slouží ke kontrole závadnosti potravy = varovný systém Neznámé látky neochutnáváme a nečicháme k nim!!!