1 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, 27.9.2011 ProFIS1 – aplikace pro využití dostupných dat o státních maturitách vysokými.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IV. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
Advertisements

Přijímací řízení ve školním roce 2013/2014
CO NÁS ČEKÁ OKOLO MATURIT V ROCE 2012 … A CO V ROCE 2013 Čtyři klíčové změny pro rok 2012 Nový systém hodnocení písemných prací Jak jsme se přihlásili.
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
Přijímací řízení pro školní rok 2013/2014 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Gymnázium, Hranice, Zborovská 293 Maturitní zkouška 2010.
Přijímací řízení.
Přijímací řízení pro školní rok 2014/15 Čtyřleté studium.
Maturitní zkouška v roce 2012 Přehled hlavních legislativních změn.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Veterinární a farmaceutická univerzita Brno
Karta Domů, skupina Odstavec
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Excel 2010 Karta domů 3. část. Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309,
Vědecká rada Fakulty bezpečnostního inženýrství 8. prosince 2010
MINISTRANTI NAPAJEDLA
Diskrétní matematika Opakování - příklady.
PROGRAM PRO VÝUKU T ČLÁNKU
Základy informatiky Ing. Roman Danel, Ph.D.
Název školy Adresa školy Číslo projektu Číslo materiálu v sadě Předmět Anglický jazyk Téma (název prezentace) Opakovací hra – slovíčka At home – 4. ročník.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Hra je určená pro dvě družstva nebo dva žáky – červené x modré Po kliknutí na tlačítko s číslicí se zobrazí otázka, s otázkou se zároveň zobrazí napovídající.
MS EXCEL - filtry. Úvodní informace  Představte si, že máte dlouhý seznam v Excelu s údaji například o lidech, kde si píšete plat, zda kouří, chovají.
Maturita 2010/2011 Co je potřeba znát z maturitní vyhlášky.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Co takhle DOTAZY? OBSAH: Y 1) Co jsou to dotazy ve WinBase Y 2) Vytvoření jednoduchého dotazu Y 3) Použití dotazu.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Funkce v Excelu.
17.Tabulkový procesor (filtrování a řazení dat, formuláře, podmínky a podmíněné formátování, export a import dat) Barbora Skoumalová 4.A.
Poradce 2010 Bob Kartous 7. dubna 2010, Brno. Znáte odpověď na dotaz studenta? 1.Co je to TSA? 2.Jaký je rozdíl mezi testem OSP a TSP? 3.Dokážete vyjmenovat.

Co je a k čemu slouží benchmarking?
PYRAMIDA Opakování ČR 1. část.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Tabulkový procesor.
JARNÍ TERMÍN MATURITNÍ ZKOUŠKY 2012 Signální souhrnné výsledky (tisková konference ) CERMAT
Pojmy a interpretace.
KIV/ZIS cvičení 6 Tomáš Potužák. Pokračování SQL Klauzule GROUP BY a dotazy nad více tabulkami Stáhnout soubor studenti_dotazy_sql.mdb.
Přijímací řízení pro školní rok 2015/16 Čtyřleté studium.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Excel export a import dat. Import dat z webu.
S NÁMI DOKÁŽETE VÍCE... Zákaznický den k verzi V E R Z E Systém a Personalistika.
Tabulky – vyhledávání (v dalších tabulkách pomocí relací)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Metody geoinženýrství Ing. Miloš Cibulka, Ph.D. Brno, 2015 Cvičení č. 3 Vytvořeno s podporou projektu Průřezová inovace studijních programů Lesnické a.
Maturity – jaro 2014.
EXCEL 2010 Popis prostředí – 3. část. Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309,
EXCEL FILTROVÁNÍ DAT ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
KIV/ZIS cvičení 4 Tomáš Potužák. Dotazy - úvod Umožňují pracovat s databází –Získávat specifické informace z tabulky, případně z více tabulek najednou.
Použití dotazu jako zdroj dat pro pohled Vypracovala: Procházková Petra.
Tabulkový procesor MS EXCEL III. TVORBA GRAFŮ, SEZNAMY, FILTROVÁNÍ DAT Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Světlana Filipová.
Databáze Formuláře VY_32_INOVACE_7B18. Formuláře Umožňují zobrazit data z tabulek uživatelsky vhodným způsobem Mohou být zobrazena data z více tabulek.
Zpracování záznamů GPS dispečerských vozů DPO Vedoucí projektu : doc. Ing. Petr Rapant, CSc. Zpracovává : Radim Balon, G363 Vysoká škola báňská – Technická.
Vybrané statistické údaje, zájem o studium technických oborů Josef Beneš CSVŠ, v.v.i. SPAV Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky.
Vybrané statistické údaje zájem o studium technických oborů Josef Beneš CSVŠ, v.v.i. SPAV Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky.
Informační zdroje pro volbu povolání Technika a technické vzdělávání 2.
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
Univerzitní informační systém III., Lednice 2004 E-přihlášky Ing. Tomáš Majer
Prof. Ing. Hana Machková, CSc. Rektorka
Albertina a Report Mgr. Libuše Simandlová
KIV/ZD cvičení 5 Tomáš Potužák.
Maturity – jaro 2017.
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Transkript prezentace:

1 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, ProFIS1 – aplikace pro využití dostupných dat o státních maturitách vysokými školami pro jejich přijímací řízení Tomáš Kotouč

2 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Přijímací řízení na VŠ Střední škola Absolvent SŠ Známky z předmětů na konci roku a pololetní Známky z profilových předmětů maturity Vysoká škola Uchazeč na VŠ Známky z SŠ předmětů na konci roku a pololetní Ročníkové průměry SŠ předmětů Známky z profilových předmětů maturity Průměr známek z profilových předmětů maturity Body za SŠ aktivity Aktivity SCIO Percentil výsledku u SCIO testu Frekventant SCIO testu Talentové zkoušky Písemné a ústní testy Známky z předmětů státní maturity Průměr známek předmětů státní maturity Známky z předmětů státní maturity Podobně jako u SCIO testů přináší srovnání výsledků napříč republikou

3 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Na čem aplikace ProFIS1 „staví“ Maturant složí několik předmětů státní maturity s nějakými známkami / body / percentily. Maturant studoval určitý studijní obor SŠ v určitém okrese: Maturanti buď ve studiu nepokračují nebo se hlásí na vysoké školy či VOŠ: Fakulta typicky přijímá uchazeče z určitých studijních oborů SŠ a ze spádových okresů: Okres: Plzeň-město Střední průmyslová škola Elektrotechnická Český jazyk; známka 2; body 78; percentil 82,6 Matematika; známka 3; body 62; percentil 50,1 Anglický jazyk; známka 2 Obor studia SŠ: Elektrotechnika Zaměstnání Pracovní úřad VŠ VOŠ Slaboproud Silnoproud Přenosová technika Gymnázium Ostatní Schopnosti Počet osob Přijatí na fakultu dle schopností Procento zapsaných na fakultu dle okresu studia Jen určité procento pokračuje dál. Většinou to jsou ti schopnější, ale nemusí to být pravidlo. 32 % 28 % 27 % 9% 4% Přenosová technika; známka 1

4 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Vstupní data pro ProFIS1 Skupiny kmenových oborů (první dvě číslice z kódu oboru = společné pro Obory SŠ, Obory VŠ, Programy VŠ) KrajeOkresyMaturanti Bezvýznamný identifikátor osoby (bez vazby na jiné systémy) Okres studia SŠ Obor studia na SŠ Rok absolvování Výsledky ID maturanta Předmět Typ předmětu (státní / profilový) Obtížnost (Základní / Vyšší) Rok absolvování Známka Body Maximální možné body Percentil Poznámka Předměty maturity Počet absolventů SŠ Okres studia SŠ Obor studia SŠ Rok maturity Počet absolventů Fakulty Počet zapsaných studentů na VŠ Fakulta Okres studia SŠ Obor studia SŠ Program a obory studia VŠ Rok maturity Rok zápisu Počet zapsaných Neobsahuje žádné osobní údaje, jen statistické údaje a neosobní údaje o maturanty absolvovaných předmětech IS ÚIV IS CERTIS Jen počty absolventů SŠ a počty zapsaných studentů na VŠ – žádné osobní údaje Jaro 2011 Podzim 2010

5 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Databázový (ERA) model ProFIS1 Struktura aplikace byla navržena nad státními číselníky a dle možností vstupních dat z CERTIS a ÚIV

6 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, ProFIS1 ProFIS1 je webová aplikace, kterou naleznete na adrese

7 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Používání aplikace ProFIS1 Přemýšleli jsme, jak aplikaci „postavit“. Data, která aplikace obsahuje totiž umožňují: –Pro každou školu / fakultu / studijní program VŠ / studijní obor SŠ zobrazit: její spádovost – okresy / obory SŠ, marketingovou studii, … –Pro každý region (okres) zobrazit: kam absolventi maturity odcházejí – na jakou školu / do zaměstnání. –Jak byli maturanti úspěšní: po předmětech a jejich úrovních, po oborech studia SŠ a okresech studia na SŠ. –Predikovat počty zapsaných studentů na VŠ na základě výsledků maturit. –…–… Znamená to možnost zobrazení stovek či spíše tisíců možných grafů. Aplikaci jsme proto postavili jako „stavebnici“: –uživatel si sám může volit, co chce v grafu vidět. Aplikace také umožňuje export výstupních dat do XLS pro další zpracování.

8 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Používání aplikace ProFIS1 Aplikace zobrazuje 3 druhy grafů: Co je možné vynést na X-ovou a Y-ovou souřadnici grafu a přes jaké položky je možné data filtrovat: Sloupcový grafKoláčový graf Mapa okresů ČR X-ová souřadnice Y-ová souřadnice Podmínky (filtr): Univerzita Fakulta Studijní program VŠ Studijní obor VŠ Okres studia na SŠ Obor studia SŠ Předmět maturity jeho obtížnost Známka Percentil Úspěšnost Počet zapsaných na VŠ Počet maturantů Odhad zapsaných studentů dle požadované maximální známky či minimálního percentilu Rok maturity Rok zápisu na VŠ Univerzita Fakulta Studijní program VŠ Studijní obor VŠ Okres studia na SŠ Obor studia SŠ Předmět maturity jeho obtížnost Známka Percentil Úspěšnost

9 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Používání aplikace ProFIS1 - stavebnice Menu Možnost nastavit filtr podmínek vybíraných dat Přehledy dle studentů zapsaných na VŠ 2010/11 Přehledy dle výsledků maturit 2011/12 Přehledy výsledků maturit filtrem přes spádovost fakult Tvorba dotazů směřujících k poznání, jak postavit pravidla přijímacího řízení na VŠ na základě výsledků maturit Jaké údaje se budou vynášet na X-ovou souřadnici grafu Základní stavební kameny stavebnice Jaké údaje se budou vynášet na Y-ovou souřadnici grafu Provedení dotazu Z těchto modifikátorů je možno vybírat jejich zařazením na X-ovou souřadnici, na Y-ovou souřadnici či mezi podmínky výběru Kliknutím na fialovou šipku se modifikátor objeví u podmínek, kliknutím na modrou šipku se objeví v sloupci výsledků a kliknutím na žlutou šipku se objeví ve výsledcích. Pokud je šipka šedá, potom je již modifikátor dole zařazen nebo se nedá dolu zařadit. Po najetí myší na „bublinu“ se zobrazí vysvětlení po co jde

10 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Zapsaní studenti na VŠ Vybereme si fakultu do podmínky Vybereme si okres jako X-ovou souřadnici budoucího grafu Chceme studenty, kteří maturovali kdykoliv, takže odškrtnutím vyhodíme z nabídky Najdeme FF UK Na Y-ovou souřadnici grafu budeme vynášet počet zapsaných studentů na fakultu Spustíme výpočet Chceme vědět, z jakých okresů (studia SŠ) pochází zapsaní studenti na FF UK Výsledek je vidět zde dole v tabulce nebo grafech různých formátů

11 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Zapsaní studenti na VŠ První záložka „Tabulka“ zobrazí výsledky zadání grafu v podobě tabulky X-ová souřadnice Jedna ze dvou možných Y-ových souřadnic Možnost otevřít data v MS Excel Možnost zobrazit jako graf

12 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Zapsaní studenti na VŠ Protože jsme si na X-ovou osu vybrali „okresy“, zobrazí se nám graf jako mapa ČR Jednotlivé okresy jsou obarveny stupněm červené barvy dle množství zapsaných studentů z daného okresu na vybranou FF UK Když si myší najedeme na nějaký okres, v bublině se zobrazí procento či počet zapsaných studentů Koláčový graf

13 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Zapsaní studenti na VŠ Chceme vědět, na jaké školy odchází absolventi SŠ z okresu Plzeň-město Graf Bezprostředně po absolvování SŠ nepokračují ve studiu na VŠ Najetím myší na výseč grafu získáme údaj o škole a procentu zapsaných studentů z okresu Plzeň-město, kteří absolvovali 2010 a zapsali se 2010 A nyní si můžeme do podmínek přidat např. obor studia SŠ

14 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Výsledky maturit Chceme znát četnost maturantů dle úspěšnosti z matematiky A máme výsledek A nyní si můžeme do podmínek přidat např. okres studia na SŠ či oboru studia SŠ

15 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Výsledky maturit Pokud chceme to samé, ale součtově = kolik % maturantů zvládlo maturitu z matematiky alespoň na X procent (a víc) Stačí zaškrtnout „Součtový výsledek“ Po najetí na sloupec se zobrazí popis = tj maturantů uspělo na 38 a více procent. A máme výsledek

16 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Výsledky maturit Pokud chceme vědět po okresech kolik procent maturantů získalo z českého jazyka jedničku Tato podmínka nám vytváří v grafu poměr Suma(1) / Suma(2 až 4) Po najetí myší na sloupec se zobrazí název okresu a procento maturantů, kteří získali jedničku

17 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Výsledky maturit Mapa ČR po okresech a stupněm červené je zobrazeno, kolik procent maturantů získalo z českého jazyka jedničku Najetím myši na okres se zobrazí název okresu a procento „jedničkářů“

18 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Výsledky maturit Pokud to nechceme vědět po okresech, ale po oborech studia na SŠ a zajímá nás známka 1 či 2 z českého jazyka U okresů jsme si kliknuli na křížek a okres nám zmizel nahoru Výsledek = % studentů z daného oboru SŠ, kteří získali jedničku nebo dvojku

19 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, „Spádovost“ Jsem proděkanem FPE UJEP a chci vědět jaké úspěšnosti dosahovali maturanti z německého jazyka, ale jen z těch oborů a okresů SŠ, ze kterých se na mou fakultu zapisují studenti A máme výsledek

20 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, „Spádovost“ To samé, jen chci vědět kolik jich dosáhlo alespoň určité minimální hranice Po najetí na sloupec se zobrazí popis = tj maturantů ze spádové oblasti FPE UJEP dosáhlo z NJ 72 a více procenta úspěšnosti A máme výsledek

21 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Odhady pro přijímací řízení Jsem proděkan FF UK a chtěl bych příští rok přijímat uchazeče na základě výsledku ze státní maturity a to z českého jazyka a (angličtiny resp. němčiny). A chci vědět, jaké podmínky mám nastavit. Systém vezme data o zapsaných studentech na FF UK v roce Vezme odkud přišli = okres a obor SŠ. Vezme data o maturantech, z nich vybere jen maturanty ze stejného okresu a oboru SŠ a z nich vybere jen ty, kteří absolvovali ČJ a zároveň (AJ nebo NJ) v požadované kvalitě. Z toho vypočítá, kolik by jich přijal. Pro jednotlivé vybírané předměty zobrazuje počty přijatých dle známek či percentilu

22 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Registrace, uložení nastavení Možnost přihlášení do aplikace = jen pokud si chceme v aplikaci uložit svá nastavení zobrazení grafů. Jinak je aplikace volně přístupná.

23 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Registrace, uložení nastavení Buď je možné se zaregistrovat nebo se nechat ověřit oproti svému kontu u Googlu či u Seznamu

24 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Data z CERTIS Bylo nutné získat znalost vztahu mezi položkami dat CERTIS Nakonec se ukázalo, že ty záznamy, které pro aplikaci potřebujeme jsou bezchybné.

25 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Nenačtené údaje z ÚIV Nepodařilo se načíst zejména údaje, kde není vyplněn obor střední školy nebo obor na vysoké škole Tyto údaje dodávají ÚIV vysoké školy a u některých záznamů je neuvedly

26 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Názvy předmětů maturity Předmětů státní maturity je 14. Z toho 8 má dvě úrovně (základní a vyšší). Předmětů profilových je mnoho a mnoho a mnoho … Předměty mají mnohdy podobný název Máme 1774 různých názvů předmětů

27 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Různá maxima dosažených bodů u státní maturity To nás při tvorbě aplikace trochu zmátlo Uvědomili jsme si, že nebudeme moci pracovat s body, ale s úspěšností = body / max_bodů * 100

28 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, ProFIS1 – co dále? Je třeba dodělat nápovědu. Hodláme přidat redakční systém umožňující uživatelům vkládat své komentáře. Možný rozvoj na základě námětů uživatelů. …

29 ProFIS1 – Seminář „Kritické momenty využitelnosti státních maturit“, Děkuji za pozornost. Připomínky? Náměty? Ing. Tomáš Kotouč