Rozvojové dokumenty mikroregionů a jejich praktická vazba na projektový management Rekapitulace základních pojmů a předpokladů „Tvorba a využití rozvojových.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
managementu znalostí podle
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
Potřeby a strategický rozvoj měst v evropském kontextu Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Konference.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Problematika aplikovatelnosti rozvojových dokumentů mikroregionů „Metodika tvorby a využití rozvojových dokumentů mikroregionů“ , Brno.
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
30. červen, 2006 Role Agentury pro regionální rozvoj v marketingu Moravskoslezského kraje Marek Prorok, PR a marketing, ARR.
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Integrovaný plán rozvoje města Kutná Hora 21. srpna 2007.
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
ÚSTAV ÚZEMNÍHO ROZVOJE Robert Veselý Seminář „Jsou možné inovace v mikroregionech?“ Brno, 28. listopadu 2011 Monitoring mikroregionů a další výstupy činnosti.
P13 MARKETING MĚST A OBCÍ Demokratická společnost by měla dát lidem příležitost spolupodílet se na rozhodnutích týkajících se jejích obce, města, regionu.
Evropské projekty & management VÝCHODISKA:  Realita vstupu do EU, rozvoj regionů, potřeba posílení dovedností zaměstnanců a organizací, možnost změny.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Luhačovské Zálesí, o.p.s. Prezentace společnosti.
Regionální politika RP ČR.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Struktura podnikatelského plánu
2. setkání pracovní skupiny projektu MOS obcí v územním obvodu ORP Chomutov Místo: Chomutov Dne: , 13:00 hod. C ESTOVNÍ RUCH – PROJEKT MOS.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno MAP je místní akční plán vzdělávání, který bude prioritně zaměřen na rozvoj kvalitního a inkluzivního vzdělávání.
Strategie spolupráce obcí MAS Královská stezka Výstup projektu „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ Mgr. Lucie Růžičková, Královská.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Královéhradecký kraj – podpora podnikání Ing. Michal Pultar Hradec Králové,
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
RASC Financování Smart City
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Postavení PS ve struktuře orgánů Rady vlády pro udržitelný rozvoj
Strategie regionu, obce
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Ekonomika malých a středních podniků
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Úvod, základní principy a cíle
Kategorizace organizací destinačního managementu
Úloha kraje v síťování sociálních služeb
Organizačně-právní podmínky fungování ekonomiky cestovního ruchu v Polsku Dr. Piotr Gryszel, Ph.D.
Ekonomika malých a středních podniků
Strategie rozvoje obce - tvorba koncepčního dokumentu Shrnutí
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Transkript prezentace:

Rozvojové dokumenty mikroregionů a jejich praktická vazba na projektový management Rekapitulace základních pojmů a předpokladů „Tvorba a využití rozvojových dokumentů mikroregionů“ , Brno

Mikroregion Ve smyslu geografickém – určité území nebo oblast. Ve smyslu neformální spolupráce obcí – uskupení několika obcí za účelem splnění nějakého úkolu, stačí souhlas obecních zastupitelstev. Ve smyslu formalizované spolupráce několika obcí – uskupení několika obcí jež mají statut právnické osoby. Jednají jménem obcí na vlastní odpovědnost. V optimálním případě je mikroregion tvořen: –Územím se společnými rysy či problémovými okruhy –Přirozeným spádovým územím

Strategické plánování na úrovni mikroregionů Dvě úrovně: –Na úrovni členských obcí –Na úrovni mikroregionu Nutná vazba na územní i ekonomické plánování –Územní – definice v zákonu č. 183/2006 Sb. O územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) –Ekonomické (Rozpočet, Rozpočtový výhled) – zákon č. 250/200 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Nutná vazba na rozvojové strategie dotčených územních celků –Národní resortní strategie –Programy rozvoje krajů –Rozvojové dokumenty jednotlivých členských obcí

Rozvojové dokumenty mikroregionů a jejich praktická vazba na projektový management Prezentace „Tvorba a využití rozvojových dokumentů mikroregionů“ , Brno

Plánování a projektový management pojmy, vazba Plánování –systematické bilancování reálných cílů a prostředků rozvoje všech oblastí života společnosti, ústící do formulace více či méně závazného plánu budoucího vývoje. Projektový management –proces plánování, koordinování a řízení úloh a zdrojů pro dosažení definovaného cíle za daný čas, s definovanými zdroji a s omezenou cenou (trojimperativ). Nástroj vedoucí k realizaci projektů. Plánování – tvorba mantinelů pro projektový management –Definice strategických cílů mikroregionu (analogie: hlavní cíl, specifický cíl,...); –Minimalizace třecích ploch (střetů zájmů), a to zejména na politické úrovni; –Sjednocení cílů samostatných projektů –Definuje na co se má PM zaměřit, aby byl pro organizaci efektivní

Projektový management – Projektový manažer Projektový management je proces plánování, koordinování a řízení úloh a zdrojů pro dosažení definovaného cíle za daný čas, s definovanými zdroji a s omezenou cenou (trojimperativ). –NE vyplňování formulářů –NE vytváření analýz Projektový manažer v současnosti využíván spíše pro osobní přípravu žádostí a strategických dokumentů –výsledky terénního průzkumu - plných 83,33 % mikroregionů, jež se zúčastnily šetření, využívá „manažera“ pro osobní / samostatné zpracování žádostí o dotace –pouze ve 26 % jej využívají pro Fundraising a lobby

Úloha manažera mikroregionu manažer mikroregionu Plánování Koordinace, Zpětná vazba (plán, realita) Vyjednávaní nejvhodnějších podmínek Lobby, FundRaising (nejen dotační politika) Marketing (Public Relations) Kontrola, Monitornig Návrh definice produktu mikroregionu Odpovědný za přípravu rozvojových dokumentů a podkladů pro rozhodovací procesy Odpovědný za kvalitu – za produkt... Realizace volené orgány dodavatelé, partneři Zaměstnanci (analýzy, SP, realizace projektů)

Mikroregion jako produkt Citymarketing Soubor taktických marketingových nástrojů (nikoliv strategických nástrojů). Tento soubor představuje a konkretizuje všechny kroky, které organizace činí, aby vzbudila poptávku po produktu. Soukromý sektor Tradiční marketingový mix 4P (Product, Price, Place, Promotion) Veřejný sektor Marketing v širších souvislostech (Citymarketing, Megamarketing) 6P (Product, Price, Place, Promotion, Public Relations, Power)

Mikroregion jako produkt Produkt (Product) –pracovní příležitosti pro ekonomicky aktivní obyvatele; –bydlení pro obyvatele v obci; –investiční příležitosti pro investory; –výrobní potenciál pro odběratele i dodavatele; –obchodní příležitosti pro obchodníky i zákazníky; –rekreační, léčebné možnosti pro rekreanty a pacienty; –Turistické atrakce a zajímavosti pro domácí i zahraniční zájemce; –Kulturní, zdravotní, vzdělávací, sportovní, sociální možnosti pro vlastní obyvatele, ale i pro okolní. Cena (Price) –celková úroveň cen za jednotlivé dílčí produkty, které město nabízí nebo je schopno poskytnout („Problém potlačení významu místních daní a malá fiskální autonomie obcí“). Distribuce (Place) –dopravní možnosti města včetně systému hromadné dopravy.

Propagace (Promotion) –veškerý systém prostředků, jimiž město dává o sobě vědět a oslovuje veřejnost. Politická síla / stabilita (Power) –obec (mikroregion) s průhlednou a stabilní politickou situací při pluralitním systému a zastoupení politických stran, kde zastupitelé operativně spolupracují x obci (mikroregionu) s vnitřními, popřípadě i vnějšími komunikačními problémy. Vztahy se stakeholdery (Public Relations) –Podpora místních obyvatel a dalších zainteresovaných aktérů rozvoje (stakeholderů) x Odmítání či neztotožnění se se strategiemi Mikroregion jako produkt

Běžný rozvojový dokument - Smysl, poslání - Strategie - Cíle - Projekty - Rozpočty Strategie rozvoje mikroregionu produktový přístup Rozvojový dokument obohacený o přístup Citymarketingu - Smysl, poslání - Strategie - Cíle - Taktiky / postupy - Projekty - Rozpočty

Organizační struktura alfa a omega realizovatelnosti rozvojových dokumentů V ČR velmi podceňovaná a přehlížená vazba. –Existují stanovy; –Existují strategické dokumenty; –Neexistuje pracovní organizační struktura a odpovědnostní model; –67 % dotázaných mikroregionů nevyužívá systém pracovních skupin; –Šetření prokazuje pozitivní vliv na úspěšnost realizace projektů – viz výstupy projektu WB-09-05; –Přetrvává přesvědčení, že jeden manažer spasí mikroregion a zajistí mu milionové dotace. Přetrvávající přesvědčení – investice jsou důležitější a přínosnější než „měkké projekty“. Projekt nemůže být efektivní, pokud jej nerealizuje efektivně pracující tým.

Inspirativní příklady: –Euroregions (Euroregiony)- plnohodnotné skupiny měst a obcí s právní subjektivitou a zřízené pro multioborovou spolupráci. –Working Communities – základem je společná dohoda (working agreement) s omezenými pravomocemi. –další více či méně formalizované typy spolupráce zřizované zejména pro management INTERREG a jiných programů a iniciativ EU. Systém Pracovních skupin –v mezinárodní praxi ověřeným modelem je vytváření orgánů mikroregionů stávajícími pracovníky jednotlivých obecních úřadů či zainteresovaných skupin (stakeholderů). –Např. skupina pro rozvoj cestovního ruchu může být složena z kmenových odborníků jednotlivých členských obcí s poradními hlasy provozovatelů místní kulturní památky apod. Organizační struktura alfa a omega realizovatelnosti rozvojových dokumentů

Best Practises (Working Communities) COTRAGO (založeno 1982 – Švýc./Fran./Ita) ARGE ALP (1972 – Něm./Švýc./Rak./Ita.) Alpen – Adria a CTP (1983 – Špa./Fra./Andora) Společné charakteristiky: Rozhodovací procesy jsou zpravidla uskutečňovány ve dvou rovinách: Politické (Council of regional political leaders) – scházejí se zpravidla dvakrát ročně a projednávají strategii společného postupu. Předsednictví rotuje skrze regiony po 1 roce. Manažerské (Management of coordination committee) – jehož úkolem je schválení projektů a koordinace prací a monitoring společných projektů, a tedy zabezpečení cílů společných projektů.

Děkuji za pozornost Ing. Tomáš Pápol Projektová a rozvojová agentura, a.s.