Konference o městských architektech Cheb 15. května 2013
Územní plánování - ohlédnutí po r soustředění se na regulování v územních plánech plošné uspořádání prostorové uspořádání ponecháno jen na regulačních plánech a územních rozhodnutích minimum regulačních plánů města „tvoří“ stavební úřady územními rozhodnutími
Stavební úřad bez architekta je pod tlakem možnosti odvolání a soudního přezkumu soustředění se na zákonnost spíš výjimečně znalosti z oborů urbanismus a architektura územní rozhodnutí soupisem podmínek dotčených orgánů
Utváření města nezastupitelná role architekta / urbanisty malé „pokrytí“ území odborníky menší města a obce mnohdy ponechány neodborníkům architekt jako „úředník“: zákonné možnosti ovlivňování jsou, ale nedostatečné architekt na smlouvu: nezávazný poradní hlas
Osobní zkušenost 1988: zřízení ÚHA pro území okresu dobré výsledky především ve vzhledu obcí nevole na stavebních úřadech z pocitu ztráty kompetencí (moci) 1990: zrušení ÚHA řešení množstvím studií (i drobných) snaha být ujasněností řešení v předstihu před investory
Jak zlepšit současnou situaci? potřeba urbanisty iniciátora a „organizátora“ + architekta „posuzovatele“ posílení postavení → změna předpisů → vyžaduje čas vytvořit reálné teze, dosáhnout převažující shody odborné veřejnosti, MMR §§ VŠ: nesoustřeďovat se jen na obraz města ve společnosti vytvořit pocit potřeby tvorby měst, potřeby kvality, výchova od škol peníze prosadit se do orgánů ČKA, AUÚP