Iva Garčicová, 2011. Šíření zvuku Zvuk se šíří jen látkovým prostředím. V plynech a kapalinách se mohou šířit jen podélné zvukové vlny. Zvuková vlna je.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické vlnění Adrian Marek.
Advertisements

Ultrazvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
12. Mechanické vlnění a zvuk
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 19. Mechanické vlnění – příklady I.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Vlnění © Petr Špína 2011 VY_32_INOVACE_B2 - 15
ZVUK Třída : VIII. Datum : Vypracovala : Zuzana Svitáková.
Šíření zvuku prostředím
Ultrazvuk, infrazvuk Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Akustika akustika - nauka o zvuku zdroj zvuku – chvějící se těleso
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 18. Akustika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Ultrazvuk a Dopplerův jev
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 09 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Odraz.
OPTIKA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Ultrazvuk Zdenka Suchánková 2.u.
Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
23. Mechanické vlnění Karel Koudela.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 03 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Šíření.
ZVUK RYCHLOST ZVUKU Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT
Zvuk.
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
Vlastnosti elektromagnetického vlnění
Akustika 3 (rychlost a šíření zvuku)
Ultrazvuk X Infrazvuk.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Rychlost a šíření zvuku
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Anotace Prezentace, která se zabývá zvukem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají zdroje zvuku, jeho šíření a rychlost, tón,
ULTRAZVUK Štěpán Balajka.
Zvukové jevy.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Vznik a šíření zvuku.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 19.
Studium ultrazvukových vln
Co je mechanické kmitání? 2. Jak se dělí mechanické kmitání? 3. Jak se vypočítá okamžitá výchylka? 4. Co je amplituda? 5. Jak se vypočítá.
ULTRAzvuk Lia Roubínková I.A.
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Šíření zvukového rozruchu prostředím (Učebnice strana 169) Prostředí, kterým se šíří zvukový rozruch od chvějícího se tělesa k našemu uchu, je nejčastěji.
Fyzika - akustika Zvukové nosiče. DEFINICE: jedná se o podélné mechanické vlnění, které vnímáme sluchem. Zvukovou soustavu tvoří : zdroj zvuku (tyč, hlasivky,
Odraz zvuku (Učebnice strana 176 – 177) Setká-li se zvuk, který se šíří vzduchem, s překážkou, z části ho překážka pohltí, z části se od ní odráží a šíří.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
O DRAZ ZVUKU Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
ZVUKOVÉ JEVY Fyzika 9. třída. Zvukový rozruch Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Nepravidelné chvění – HLUK Nepravidelné.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.09_Rychlost_zvuku_odraz_zvuku.
Ultrazvuk Mario Šalanský SEPTIMA 2009/2010. Obecné informace o ultrazvuku Jako ultrazvuk označujeme jakýkoli zvuk s frekvencí vyšší než 20 kHz Pro člověka.
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 16.
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Zvukové jevy.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
Transkript prezentace:

Iva Garčicová, 2011

Šíření zvuku Zvuk se šíří jen látkovým prostředím. V plynech a kapalinách se mohou šířit jen podélné zvukové vlny. Zvuková vlna je střídavé stlačování a roztahování vzduchu. Ve vzduchu dochází k postupnému „zhušťování a zřeďování“ částic vzduchu, které v podobě podélné vlny dorazí k uchu. V pevných látkách se mohou šířit podélné i příčné zvukové vlny.

Zvuk ve vakuu Přenos vzduchu je možný jen v pružném látkovém prostředí. Zvuk se ve vzduchoprázdnu (vakuu) nešíří. Pod skleněným poklopem vývěvy je vyčerpán vzduch. Zvuk zapnutého elektrického zvonku neslyšíme.

Rychlost zvuku ve vzduchu Rychlost zvuku ve vzduchu závisí na složení vzduchu (nečistoty, vlhkost), ale nejvíce na teplotě. teplota [°C] −10 ºC0 ºC10 ºC20 ºC30 ºC rychlost zvuku ve vzduchu [ m/s] Rychlost zvuku ve vzduchu je 331,82 m.s –1 (při teplotě 0°C a hustotě suchého vzduchu 1,293 kg.m –3).

Výpočet rychlosti zvuku ve vzduchu Pro běžné teploty vzduchu užíváme při výpočtech přibližnou hodnotu rychlosti zvuku vzduchu 340 m.s –1. Rychlost zvuku nezávisí na tlaku vzduchu ani frekvenci zvuku. Ve vzduchu o teplotě t v Celsiových stupních se rychlost vypočítá podle vztahu:

Rychlost zvuku v látkách látkarychlost zvuku (m.s –1 ) CO vodní pára405 voda1 500 kaučuk40 korek500 V kapalných a pevných látkách je rychlost zvuku větší než ve vzduchu. látkarychlost zvuku (m.s –1 ) olovo1 300 dřevo3 400 ocel5 000 sklo5 200

Nadzvuková rychlost Trysková letadla, která letí rychlostí větší než je rychlost zvuku ve stejném prostředí, se pohybují tzv. nadzvukovou (supersonickou) rychlostí. Zvukový (sonický) třesk Nadzvukové letadlo předbíhá své vlnoplochy, zatímco tvoří další a proto se překrývají. Dochází k zesílení tlaku, který vyvolá rázovou vlnu, kterou posluchač na zemi uslyší jako výbuch. V letectví se poměr rychlosti letu k rychlosti zvuku ve vzduchu vyjadřuje pomocí Machova čísla.

Odraz zvuku Šíření zvuku je ovlivněno i překážkami, na které zvukové vlnění dopadá. Zvukové vlny se odrážejí od překážek. Pro odraz zvuku platí zákon odrazu: Úhel odrazu rovná se úhlu dopadu.

Ozvěna (echo) Odražený zvuk od rozlehlé překážky (stěna, skála apod.) ve vzdálenosti větší než 17 metrů je ozvěna. Člověk rozliší přímý a odražený zvuk, pokud mezi nimi uplyne více než asi desetina sekundy. Za tuto dobu urazí zvuk ve vzduchu asi 34 m.

Dozvuk Dozvuk vzniká při odrazu od překážek vzdálených méně než 17 m nebo pokud je odrazů více. Odražený a původní zvuk splývají a tak se zdá, že zvuk trvá déle než je skutečně vydáván (v koupelně, v kostele, ve třídě, v přednáškovém sále, v koncertní síni, v jeskyni).

Využití odrazu zvuku - sonar Sonar je přístroj, který vyšle zvukový signál a měří dobu, za kterou se po odrazu od překážky vrátí zpět. Z naměřeného času se vypočítá, jak daleko je překážka – mořské dno, ponorka nebo hejno ryb.

Echolokace Některá zvířata (netopýr, delfín) užívají k nalezení potravy nebo k orientaci odrazů zvuku (ultrazvuku) od překážek. Echolokaci využívají k navigaci i ponorky.

Ohyb (difrakce) zvuku Pokud je překážka menší než vlnová délka zvuku, tak ji zvukové vlny obejdou – nastává ohyb zvuku. Proto slyšíme zvuk i za překážkami. Když je překážka mnohem větší než vlnová délka, zůstává za ní „stín“. Zvuk nebo jiné vlnění se za ní nešíří.

Zdroje textu a obrázků forms-ring-cloud-aroun cartografiar.html?x1= klpcnafyq_276.Ges&x= klpcnafyq_367.Kes LEPIL, O. Fyzika pro gymnázia, Mechanické kmitání a vlnění. 3. přepracované vydání Praha: Prometheus ISBN