ZÁKLADNÍ POJMY STATISTIKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – odkazy (obsah, rejstřík) Typ:
Advertisements

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Projekt Moderní škola, registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola Velké Přílepy, okr. Praha-západ, Pražská 38, Velké.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.1 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Vektorová grafika – výplň, pero Typ: DUM - kombinovaný.
Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.15 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. PowerPoint - animace Typ: DUM - kombinovaný.
Statistika Střední hodnoty
Číslo-název šablony klíčové aktivity III/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastMatematika DUMVY_32_INOVACE_MF_141 TémaStatistika.
Charakteristiky polohy hodnoty znaku - čísla popisující polohu znaku na číselné ose -můžeme zvolit: -Aritmetický průměr -Modus, medián -Harmonický průměr.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM15.
„EU peníze středním školám“
Charakteristiky polohy
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_94.
Statistika 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_2.18 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Rastrová grafika-promítání Typ: DUM - kombinovaný.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_83.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_2.17 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Rastrová grafika-hromadné úpravy Typ: DUM -
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_54_8TR_M Autor: Ing. Šárka Lamatschová.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.7 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – matematické výrazy Typ: DUM.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_111.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_97.
Statistický soubor, jednotka, znak.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_84.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_105.
PowerPoint – šablony, záhlaví
Základní statistické charakteristiky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_108.
Statistika Ukazatelé variability
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název materiálu: Základy statistiky
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Statistika 2 Aritmetický průměr, Modus, Medián
STATISTIKA Zdeňka Hudcová.
VY_32_INOVACE_21-15 Statistika 1 Základní pojmy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy statistiky Autor: Jana Buršová.
VY_32_INOVACE_21-16 STATISTIKA 2 Další prvky charakteristiky souboru.
Statistika – základní pojmy, diagramy
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Statistika Statistika je matematická disciplína, která zpracovává výsledky hromadného pozorování (o objemu výroby, dovozu či vývozu zboží, výdajích a příjmech.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Základy statistiky Základní pojmy. Základy statistiky Statistiku můžeme chápat jako činnost - získávání stat. údajů, jejich zpracování a vyhodnocení jako.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Charakteristiky úrovně Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Statistika 1.cvičení. Základní informace Ing. Daniela Krbcová Materiály ze cvičení, přednášky Skripta k předmětu,
Výpočty ve statistice – test k procvičení
Diagramy - opakování Tematická oblast
Číslo a název projektu: CZ /1. 5
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Statistika - opakovací test k procvičení
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Autor: Honnerová Helena
Statistika.
Charakteristiky polohy
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ POJMY STATISTIKY Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P5_1.20 Tematická oblast: Základní poznatky z matematiky ZÁKLADNÍ POJMY STATISTIKY Typ: DUM - kombinovaný Předmět: Matematika Ročník: 6. r. (6leté), 4. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Miroslav Filipec Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: září 2012

Metodický list (pokyny): Některé jednoduché příklady nemají uvedené výsledky. Pozor na nestandardní pořadí znaků x3, x4 (úmyslně). Klíčová slova: statistika, aritmetický průměr, vážený průměr, modus, medián. Snímek 4: vysvětlit vztah 0,3=30%

Statistický soubor: Statistická jednotka Znak statistické jednotky Jméno Výška Hmot- nost Barva očí Muž Známka z M Celkový prospěch 1 Adam 165 72 M 3 P 2 Eva 140 H Izák 150 4 Hagar 149 Č V 5 Jákob 169 Z 6 Lea 155 MZ 7 Sára 151 45 8 Ezau 9 Josef 170 10 Dina 157 Kvantitativní znak (průměr má smysl) Kvalitativní znak (průměr nemá smysl)

Rozdělení četností: Počet všech jednotek souboru n=10 Jméno Výška Hmot- nost Barva očí muž Známka z M Celkový prospěch 1 Adam 165 72 M 3 P 2 Eva 140 H Izák 150 4 Hagar 149 Č V 5 Jákob 169 Z 6 Lea 155 MZ 7 Sára 151 45 8 Ezau 9 Josef 170 10 Dina 157 Znak x (Známka z M) X1=1 X2=2 X3=4 X4=3 Četnost n1=3 n2=4 n3=2 n4=1 Počet všech jednotek souboru n=10 Relativní četnost Znak x (Známka z M) X1=1 X2=2 X3=4 X4=3 Četnost 3 4 2 1 Relativní četnost 0,3 0,4 0,2 0,1 Četnost v % 30 % 40 % 20 % 10 %

Grafické znázornění rozdělení četností: Znak x (Známka z M) X1=1 X2=2 X3=4 X4=3 Četnost 3 4 2 1 Sloupkový diagram (sloupcový graf)

Grafické znázornění rozdělení četností: Znak x (Známka z M) X1=1 X2=2 X3=4 X4=3 Četnost 3 4 2 1 Kruhový diagram s absolutní četností

Grafické znázornění rozdělení četností: Znak x (Známka z M) X1=1 X2=2 X3=4 X4=3 Četnost 3 4 2 1 Kruhový diagram s relativní četností

Grafické znázornění rozdělení četností: Znak x (Známka z M) X1=1 X2=2 X3=4 X4=3 Četnost 3 4 2 1 Spojnicový diagram s četností Poznámka: V tomto grafu je nevhodná volba znaku x3 a znaku x4.

Aritmetický průměr znaku známka z M Jméno Výška Hmot- nost Barva očí muž Známka z M Celkový prospěch 1 Adam 165 72 M 3 P 2 Eva 140 H Izák 150 4 Hagar 149 Č V 5 Jákob 169 Z 6 Lea 155 MZ 7 Sára 151 45 8 Ezau 9 Josef 170 10 Dina 157 Znak x (Známka z M) X1=1 X2=2 X3=4 X4=3 Četnost 3 4 2 1 Počet všech jednotek souboru n=10 Vzorec: Výpočet: Aritmetický průměr je tzv. charakteristikou polohy znaku.

1. př. Určete aritmetický průměr znaku výška. Jméno Výška Hmot- nost Barva očí muž Známka z M Celkový prospěch 1 Adam 165 72 M 3 P 2 Eva 140 H Izák 150 4 Hagar 149 Č V 5 Jákob 169 Z 6 Lea 155 MZ 7 Sára 151 45 8 Ezau 9 Josef 170 10 Dina 157 2. př. Určete aritmetický průměr výšky žen.

Vážený průměr znaku známka z M Jméno Výška Hmot- nost Barva očí muž Známka z M Celkový prospěch 1 Adam 165 72 M 3 P 2 Eva 140 H Izák 150 4 Hagar 149 Č V 5 Jákob 169 Z 6 Lea 155 MZ 7 Sára 151 45 8 Ezau 9 Josef 170 10 Dina 157 Znak x (Známka z M) X1=1 X2=2 X3=4 X4=3 Četnost u1=3 u2=4 u3=2 u4=1 Počet všech jednotek souboru n=10 Vzorec: Znak x1 (známka 1) se vyskytuje 3 krát, má „váhu“ 3, znak x2 (známka 2) se vyskytuje 4 krát, má „váhu“ 4, znak x3 (známka 4) se vyskytuje 2 krát, má „váhu“ 2, znak x4 (známka 3) se vyskytuje 1 krát, má „váhu“ 1. Výpočet: Vážený průměr je charakteristikou polohy znaku.

3. př. Určete „průměrnou známku“ ze stejné písemky obou tříd, víte-li: 4A 4B Počet žáků 10 20 Ar. průměr 2,00 3,00 4. př. Žák má od učitele následující známky: Dvě jedničky s váhou C(3), jednu dvojku s váhou B(6), jednu trojku s váhou A(9). Jakou známku mu program Bakalář přiděluje na vysvědčení?

Definice: Modus znaku x je hodnota x s největší četností. Označení: Mod(x) 5. př. Určete Mod(x) (známka z M) Znak x (Známka z M) X1=1 X2=2 X3=4 X4=3 Četnost 3 4 2 1 Řešení: Mod(x) = 2 Modus je charakteristikou polohy znaku.

Definice: Medián znaku x je prostřední hodnota x uspořádaných znaků x. Označení: Med(x) Znak x (Známka z M) X1=1 X2=2 X3=4 X4=3 Četnost 3 4 2 1 6. př. Určete Med(x) (známka z M) Řešení: 1, 1, 1, 2, 2, 2, 2, 3, 4, 4 Med(x)=2 Poznámka: 1. Je-li n liché, Med(x) je jednoznačný. 2. Je-li n sudé, Med(x) je aritm. průměr sousedních znaků. Medián je charakteristikou polohy znaku.

7. př. Určete Med(Výška) Řešení: Med(Výška) =156 Konec Adam 165 72 M 3 Jméno Výška Hmot- nost Barva očí muž Známka z M Celkový prospěch 1 Adam 165 72 M 3 P 2 Eva 140 H Izák 150 4 Hagar 149 Č V 5 Jákob 169 Z 6 Lea 155 MZ 7 Sára 151 45 8 Ezau 9 Josef 170 10 Dina 157 Řešení: Med(Výška) =156 Konec

Zdroje: ČSAV, Česká terminologická komise pro matematiku při. Názvy a značky školské matematiky. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, n. p. v Praze, 1988. Konec