Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_51.
NÁZVOSLOVÍ SOLÍ.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_12.
Identifikace vzdělávacího materiálu
Názvosloví solí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_33.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_46.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_35.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_36.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Identifikace vzdělávacího materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_22.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Názvosloví oxidů Mgr. Helena Roubalová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_01.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_14.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_28.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_32.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 03.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 06.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 53.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_26.
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_13.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_58.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 55.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_181.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_42.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_49.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_20.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_43.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_47.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_16.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_29.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_08.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_09.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 02.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_11.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_21.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_59.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_45.
Soli Chemické sloučeniny, složené z kationtu kovu nebo kationtu amonného a aniontu kyseliny pH =7, vznikají neutralizací, v přírodě se vyskytují jako KRYSTALY.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_30.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 04.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_10.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 07.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_57.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_31.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_56.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_24.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 4. Chemické názvosloví Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník.
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_54

Obecné chemické pojmy, úvod do učiva chemie Jméno autora: Ing. Dalibor Bielka Třída/ročník: 1. (5.) Datum vytvoření: 20. 9. 2012 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Přírodní látky Předmět: Chemie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Obecné chemické pojmy, úvod do učiva chemie Klíčová slova: Názvosloví solí Druh učebního materiálu: prezentace

Názvosloví solí Soli jsou tvořeny dvěma částicemi, kationtem, což bývá většinou kov a aniontem, což je zbytek kyseliny po odtržení vodíku Při používání křížového pravidla jej používáme právě mez celými částicemi Název vytváříme použitím přídavného jména, kterým pojmenováváme kationt a podstatného jména, kterým pojmenováváme aniont

Názvosloví solí Kationt pojmenováváme stejně jako u oxidů Název kovového prvku s koncovkou oxidačního čísla Výjimkou je kationt amonný NH4+ Aniont pojmenováváme podobně jako kyselinu, koncovku –á v názvu kyselina nahradíme koncovkou –an K. siřičitá – siřičitan K. dusičná - dusičnan

Názvosloví solí Výjimkou jsou kyseliny v oxidačním čísle VI. Názvům těchto kyselin odtrhneme celou koncovku oxidačního čísla a přidáme opět koncovku –an K. sírová – síran K. telurová - teluran

Názvosloví solí Je více způsobů jak vytvářet vzorec solí (stejně jako kyselin) My si ukážeme jeden, pokud znáte jiný, můžete je dál používat Napíšeme ve správném pořadí značky prvků, které se v soli vyskytují se správnými oxidačními čísly– síran sodný Na+I (S+VI O-II)

Názvosloví solí Nejprve určíme oxidační číslo celého kationtu. Pokud je druhý prvek v sudém oxidačním čísle, potom celý aniont má oxidační číslo –II. Počet atomů kyslíku vypočteme tak, že sečteme oxidační číslo druhého prvku, přičteme absolutní hodnotu oxidačního čísla aniontu a podělíme absolutní hodnotou oxidačního čísla kyslíku 6 + 2 = 8 8 : 2 = 4

Názvosloví solí Výsledek použijeme jako stechiometrický koeficient kyslíku Na+I (S+VI O 4-II)- Pokud je druhý prvek v lichém oxidačním čísle, pak je celý aniont v oxidačním čísle –I. Samozřejmě s výjimkou fosforečnanů a boritanů, jejichž kationt je v oxidačním čísle –III

Názvosloví solí Potom už jen provedeme křížové pravidlo, případně vykrátíme a napíšeme stechiometrické koeficienty ke kationtu i aniontu. Jedničky nepíšeme Na 2+I (S+VI O 4-II)-II

Názvosloví solí Napište vzorce těchto solí: Dusičnan draselný Siřičitan lithný Uhličitan vápenatý Křemičitan hlinitý Chlornan železitý Molybdenan titaničitý Fosforečnan olovičitý

Názvosloví solí Dusičnan draselný K(NO3) Siřičitan lithný Li2(SO3) Uhličitan vápenatý Ca(CO3) Křemičitan hlinitý Al2(SiO3)3 Chlornan železitý Fe(ClO) 3 Molybdenan titaničitý Ti2(MoO4) Fosforečnan olovičitý Pb3(PO4)4

Názvosloví solí KOTLÍK, Bohumír a Květoslava RŮŽIČKOVÁ. Chemie v kostce II.: Pro střední školy. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997. HONZA, Jaroslav a Aleš MAREČEK. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 3. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2005 Flemr, Vratislav a Bohuslav Dušek, Chemie I (obecná a anorganická) pro gymnázia. 1. vyd. Praha, SPN – pedagogické nakladatelství, a.s.