ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Kariérové poradenství
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Podporované zaměstnávání pro lidi se zrakovým postižením.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Metody pedagogické diagnostiky
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
DĚTSKÝ REHABILITAČNÍ STACIONÁŘ nabízí komplexní zdravotní a sociální služby péči zajišťují erudovaní zdravotničtí a pedagogičtí pracovníci výchovný program.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Pedagogická diagnostika
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
LEGISLATIVA.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Pedagogická diagnostika
Individuální vzdělávací plán
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole.
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Kariérové poradenství v českém středním školství
9. Tvorba individuálního plánu
Didaktické prostředky
Pedagogická diagnostika
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Speciálně pedagogická diagnostika
Pedie Co mají společné?.
Diagnostické metody.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY

DIAGNOSTIKA komplexní proces, jehož cílem je poznávání, posuzování a hodnocení vzdělávacího procesu a jeho aktérů zabývá se rozpoznáváním podmínek, prostředků i efektivity výchovy, vzdělávání, celkového rozvoje osobnosti, a také enkulturace klientů - tedy osob se postižením vhodná je i sebediagnostika, ale u lidí, kteří jsou ji schopni diagnostika by měla být vždy orientovaná pozitivně, tedy na to, co jedinec zvládá, na jeho schopnosti

ZÁKLADNÍ DĚLENÍ DIAGNOSTIKY dle cíle: obsahová – diagnostika úrovně vědomostí, dovedností, návyků procesuální – diagnostika průběhu procesu výchovy, vzdělávání, rozvoje osobnosti podle způsobu hodnocení normativní – srovnání jedince s reprezentativním vzorkem kriteriální – hodnocení zvládání úkolů, dosahování stanovených mezí individualizovaná – hodnocení jedince ve vztahu k němu samému a k jeho vlastním možnostem (schopnostem) diferenciální – odlišení podobných symptomů podle skutečných příčin (MR a Sluch. post.) podle typu edumetrická – kvantitativně orientovaná kazuistická – kvalitativně

ZÁKLADNÍ DIAGNOSTICKÉ METODY anamnéza pozorování rozhovor dotazníky, testy metody ověřování vědomostí a dovedností analýza výsledků činností přístrojové metody důraz na komplexní diagnostiku – komplexní přístup důraz na diferenciální diagnostiku – odlišení

ÚKOLY SPECPED. DIAGNOSTIKY DLE VĚKOVÝCH OBDOBÍ KLIENTA Ranný a předškolní věk Včasné zachycení poruchy Zahájení speciálně výchovné péče Období školního věku Možnost odkladu školní docházky Návrh integrace Nabídka speciálního školství (na rozhodnutí rodičů) Příprava na volbu povolání a životní orientaci Skloubení zájmů a možností dítěte Otázky dospívání a zrání osobnosti Období dospělosti Většinou následek úrazu a případně poškození mozku, Respektování věkových zvláštností a psychického stavu, určení prognózy dalšího uplatnění, rekvalifikace, pracovní a sociální rehabilitace Období stáří Podíl více mozkových příhod, snížená schopnost adaptace, pocity sociální izolace, deprese, menší samostatnost, větší závislost, demence, jiné psychické choroby Respekt ke stáří a lidské důstojnosti, empatie, právo na klidné a plnohodnotné stáří

NEJČASTĚJŠÍ ÚKOLY SPECPED. DIAGNOSTIKY školní zralost rozumové schopnosti komunikační schopnosti zraková percepce sluchová percepce hrubá a jemná motorika grafomotorika a kresba lateralita pravolevá, prostorová a časová orientace čtenářské dovednosti sociabilita

TEST ŠKOLNÍ ZRALOSTI

ROZUMOVÉ SCHOPNOSTI

KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTI vyšetření sluchu vyšetření porozumění řeči vyšetření řečové produkce vyšetření motoriky vyšetření laterality získání informací o soc. prostředí

ZRAKOVÁ PERCEPCE

MOTORIKA A LATERALITA ohýbání drátu dle předlohy sbírání předmětů

VÝVOJ KRESBY

SOCIABILITA Vinelandská škála sociální zralosti: soběstačnost obecná oblékání stravování komunikace samostanost zaměstnání sociální začleněnost motorika

SPECPED DIAGNOSTIKA A INTEGRACE Výsledek speciálně pedagogického a psychologického vyšetření žáka spolu s případným doporučením odborného lékaře je podkladem pro správní rozhodnutí, východiskem pro zpracování IVP informace o druhu a stupni zdravotního postižení žáka a závěr výklad závěrů vyšetření návrh organizační formy vzdělávání žáka návrh obsahu péče žákovi návrh potřeby dalšího pedagogického pracovníka návrh potřebných kompenzačních pomůcek návrh na případné snížení počtu žáků ve třídě včetně zdůvodnění pro potřeby vzdělávání žáka ve středních školách nebo vyšších odborných školách obsahuje posudek konkrétní doporučení pro úpravu způsobu konání přijímacích zkoušek, stanovení doby platnosti posudku pro účely vzdělávání žáka a správního rozhodnutí

IVP vypracovává třídní učitel či pedagog, který bude pracovat s dítětem schvaluje ředitel školy spolu se zákonným zástupcem dítěte možnost kontroly ze strany odborného pracoviště pedagogicko-psychologické poradny speciálně-pedagogická centra střediska výchovné péče

STANDARDY PRO PEDAGOGICKÉ A PSYCHOLOGICKÉ TESTOVÁNÍ spravedlivý přístup při testování a používání testů nepřítomnost zkreslení nestranné zacházení při testování testování osob s postižením přizpůsobení obsahu přizpůsobení administrování