-březen 1996, Skotsko: Thomas Hamilton (43) zastřelil ve škole 13 malých dětí a učitelku která se je snažila chránit vlastním tělem -září 2004, Kostelec nad Orlicí: šest dětí a jeden dospělý ubodali 81 let starou ženu kvůli 4000 Kč, nejmladšímu chlapci bylo 11 let -duben 1999, USA: Eric Harris (18) a Dylan Klebold (17) postříleli 12 spolužáků a učitele, 23 dalších poranili
Čtyři pilíře psychopatické osobnosti Afektivní pilíř Nepřítomnost výčitek svědomí nebo pocitu viny, oploštělý afekt čili zcela povrchní cítění a citové prožívání, bezcitnost a neschopnost vžít se do niterného stavu druhého člověka, neschopnost převzít odpovědnost za vlastní činy Interpersonální pilíř Nápadná výmluvnost a povrchní půvab, velikášství a sebepřeceňování, patologická lhavost, manipulování druhými lidmi Životní styl Potřeba víceméně trvalé stimulace z vnějšího světa, sklon k nudě, parazitní životní styl, nepřítomnost realistických dlouhodobých cílů, impulsivita Antisociální pilíř Špatná schopnost kontrolovat vlastní chování, problémy s chováním v dětství nebo v dospívání, delikvence v dětství nebo dospívání, zrušené podmínečné propuštění, kriminální univerzalita
Dva typy psychopatů První typ -Sérioví a masoví vrazi plnící sdělovací prostředky, kteří obvykle končí ve vězení, případně jsou trestáni smrtí -Nesérioví a nemasoví vrazi a násilníci tvořící vysoký podíl vězeňské populace Druhý typ -Lidé s podobnou, leč neúplně vyvinutou, osobností jako první typ, kteří ve vězení téměř nikdy neskončí -Označují se jako neúplní psychopati, sociálně obratní psychopati, subkliničtí psychopati, DEPRIVANTI
Deprivanti -uznávají jediný cíl a tím je moc -uznávají jen to, co jim moc dává nebo ji posiluje -např. smyslem zpravodajství pro deprivanta není poskytovat objektivní informace ale je to nástroj manipulace s davem
Proč? -vliv dědičnosti – druh parazitní evoluční strategie -vliv prostředí – zkušenost války, utrpení, hladu -biologické vlivy – poškození mozku, zejména čelních laloků -často také vzniká deprivant na základě poruch vazby k matce v raném dětství
Jak se bránit Kritické myšlení -zkoumání a ověřování všech tvrzení která jsou předkládána k přijetí -uvážené rozhodnutí o tom zda nějaké tvrzení přijmeme, odmítneme, nebo se o něm zřekneme úsudku -zahrnuje stupeň jistoty se kterou tvrzení přijmeme nebo odmítneme -Occamova, Humeova a „Popperova“ břitva
Děkuji za pozornost!