Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_ L
Analýza zákazníka – společenské faktory Jméno autora (vč. titulu): Škola – adresa: Ročník: Předmět: Anotace: 3. ročník Management a marketing Ing. Iva Kučerová OA a VOŠE Tábor, Jiráskova 1615 Výklad pojmů společenských faktorů související s analýzou zákazníka, procvičení pojmů rodina a role formou diskuze z vlastních zkušeností žáků Tematická oblast: Marketingový výzkum a analýza zákazníka
Analýza zákazníka – společenské faktory referenční skupina je to sociální skupina, která ovlivňuje chování jedince rodina je nejdůležitější referenční skupina role je chování, které od člověka ostatní očekávají status je postavení člověka v sociální struktuře souvisí s rolí člověka hlavními ukazateli jsou prestiž, vliv člověka na ostatní a příjmy
Referenční skupina Referenční skupina je sociální skupina, která ovlivňuje chování jedince. Každý člověk je členem několika referenčních skupin. primární referenční skupina bezprostředně ovlivňuje chování člověka vztahy ve skupině jsou spíše neformální např. rodina, skupina přátel, spolužáci, spolupracovníci, sousedi.. sekundární referenční skupina vztahy ve skupině jsou spíše formální např. profesní organizace, politické strany..
Rodina Rodina je nejdůležitější primární referenční skupinou ovlivňuje chování jedince od raného dětství
Rodina - úkol V diskuzi proberte, jak může rodina ovlivnit nákupní chování a dále, kteří jednotliví členové rodiny budou nejvíce ovlivňovat nákup různého zboží (např. auto, počítač, dovolená, domácí spotřebiče, hračky, jídlo…)
Rodina - řešení Rodina ovlivňuje nákupní chování např.: způsob trávení volného času (sport, sledování televize, cestování) hodnota vzdělání (jestli děti chodí na různé kroužky, jazyky, studují…, zda si kupují knihy, navštěvují kulturní akce..) způsob oblékání (pravděpodobně, pokud jsou děti starší, vliv klesá) způsob stravování ……….
Role Role je způsob chování, které ostatní od člověka očekávají. Chování člověka obvykle závisí na tom, v jaké referenční skupině se aktuálně nachází a samozřejmě na jeho osobních vlastnostech.
Role - úkol V diskuzi určete, jaké role ve svém životě zastáváte a případně jak to ovlivňuje vaše nákupní chování
Role - řešení V diskuzi určete, jaké role ve svém životě zastáváte a případně jak to ovlivňuje vaše nákupní chování
Zdroje Kotler, P. Marketing management. Praha : Grada Publishing, Horáková, H. Marketing v současné světové praxi. Praha : Grada, 1992 obrázky – kliparty sady Microsoft Office