Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity VI/2 inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti AutorMgr. Blanka Janková Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_2N_JA_31_08 NázevBankovní produkty – platební styk – 1. část Druh učebního materiálu Výkladová prezentace s komentářem učitele PředmětEkonomika Ročník2. Ročník nástavbového studia Provozní technika Tématický celekPeněžní ústavy AnotaceZákladní popis platebního styku – založení účtu, manipulace s účtem. Metodický pokyn Prezentace s komentářem, řízená diskuse a názory žáků k vybraným tématům, pod vedením učitele porozumět základním pojmům. Doba trvání – 1 vyučovací hodina Klíčová slovaÚčet, číslo účtu, platební styk, internetbanking, homebanking, telefonní a mobilní bankovnictví. Očekávaný výstup Seznámit se se základním postupem založení účtu, zásadami a způsoby platebního styku. Datum vytvoření1. březen 2013
Bankovní produkty Bankovní účet a jeho používání
Platební styk Vklady – kreditní operace i výběry – debetní operace se provádějí: v hotovosti bezhotovostně převodem s jinými účtyprostřednictvím platebních příkazů - příkazy k úhradě nebo k inkasu, jednorázové nebo trvalé, jednotlivé nebo hromadné. Běžný účet - typický představitel tzv. platebních účtů. Je zřizován na žádost klienta na základě smlouvy o zřízení a vedení účtu. Nutné doklady: průkaz totožnosti - občanský průkaz nebo pas. Někdy je s ohledem na zabránění zneužití účtu vyžadováno předložení ještě dalšího identifikačního dokladu. Účet Účet pro platební styk neboli „platební účet“ slouží majiteli nebo osobám, které majitel určí, pro platební transakce.
Formulář podpisového vzoru: vzor podpisů osob oprávněných k dispozici s účtem. Zrušit účet může pouze majitel účtu. Další služby banky v souvislosti s účtem: * vydání platební karty * možnost kontokorentu - pokles stavu na účtu do mínusu * různé druhy pojištění. Platební - běžné účty mají sloužit především pro provádění platebních transakcí, nikoliv pro ukládání peněz. Tomu také odpovídá úročení prostředků – na těchto účtech je úrok obecně nižší (než na účtech určených výhradně ke spoření), a proto se na nich nevyplatí ponechávat vyšší prostředky.
Bankovní spojení Je to číslo složené z čísla účtu a kódu (čísla) banky. Formát čísla bankovního spojení je pro tuzemsko jednotný, banky a jejich klienti musejí dodržovat jeho stanovenou strukturu: číslo účtu může být až 16-ti místné číselné označení, identifikační kód banky obsahuje vždy čtyři číslice. Číslo účtu se skládá z předčíslí (nepovinné) a základní části čísla účtu. Předčíslí může mít až 6 číselných znaků, základní část čísla účtu pak až deset znaků. Předčíslí a číslo účtu musí být od sebe zřetelně odděleny. Nejčastěji to bývá pomlčkou „ - „ nebo mezerou „X X“). Také celé číslo účtu musí být odděleno od identifikačního kódu banky, většinou lomítkem „ / “. Příklad bankovního spojení s identifikačním kódem banky 6700 a číslem účtu v délce 14-ti znaků: IBAN - číslo účtu v mezinárodním formátu, který byl odsouhlasen v rámci EHP (Evropský hospodářský prostor, tj. 27 zemí EU + Lichtenštejnsko, Norsko a Island). V tomto formátu je třeba číslo použít v případě platby na účet v rámci EHP Číselník účastníků platebního styku v ČR lze najít také na webových stránkách ČNB: v části Platební styk.
Přímé (elektronické) bankovnictví Majitel účtu komunikuje s peněžním ústavem pouze prostřednictvím technických prostředků (u internetového bankovnictví je možné ovládat účet z jakéhokoliv počítače připojeného na internet). Internet-banking je určen pro občany nebo drobné podnikatele. Homebanking je určen pro velké podniky. Je založen na programech vytvořených bankami. Tyto aplikace zapůjčené klientovi dokáží přenášet i velké objemy dat. Mobilní bankovnictví je postaveno na komunikaci klienta s bankou prostřednictvím mobilního telefonu, často s využitím speciálního programového vybavení umístěného v telefonu. Telefonní bankovnictví, dnes už málo časté, využívá ke komunikaci telefonu. Nejčastější služby přímého bankovnictví: * zjišťování stavu peněžních prostředků na běžném účtu * možnost pořizování plateb ve formě příkazu k úhradě, trvalých příkazů a jejich změn, příkazu k inkasu apod., * možnost pořizování zahraničních a přeshraničních plateb * informace o obratech na účtu, * zasílání informací o kursech vybraných měn Doplňkové služby: * termínované vklady různého charakteru * zjišťování kursů cenných papírů obchodovaných na veřejných trzích
Zdroje informací: Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách