PBSP PESSO BOYDEN SYSTEM PSYCHOMOTOR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZLOBÍ DĚTI VÍC? DĚTI ZLOBÍ JINAK!
Advertisements

EFT – na emoce zaměřená terapie
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Řeč, jazyk, mluva.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Praktické poznámky Pro obchod a život. KAŽDÉ OBCHODNÍ JEDNÁNÍ JE CITOVÁ ZÁLEŽITOST Lidský mozek je tvořen „nižšími“ oblasty, které zpracovávaji přicházejicí.
ROVERING co nabízí a přináší
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
Dětský svět Dětské naivní teorie
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
Durkheimovo pojetí času jako sociální kategorie Jiří Šubrt Katedra sociologie FF UK Praha
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Neverbální komunikace
Analytická psychologie
Humanistická psychoterapie Carl R
Práce se vzpomínkami seniorů
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Pesso-Boyden System Psychoterapy aneb „strukturou“ k uzdravování
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Motivační témata a životní příběhy
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Mgr. Radek Markus Centrum následné péče DROP IN Holečkova 33, Praha 5
Motivační témata a životní příběhy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Odpuštění a smíření 4 teze. 1. Proces smíření začíná u oběti cílem je obnovit lidskou důstojnost oběti, kterou viník poničil cílem je obnovit lidskou.
osob s mentálním postižením
Psychologické aspekty zdraví
Pedagogická komunikace
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Mentální reprezentace
Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Sociologie pro SPP/SPR
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
MOTIVACE Zora Syslová.
Psychické procesy - vnímání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Násilná osoba aneb co s ní
Nevědomí.
Témata kognitivní psychologie
Transkript prezentace:

PBSP PESSO BOYDEN SYSTEM PSYCHOMOTOR Mgr. Veronika Kavková & Mgr. Marek Malůš

Zakladatelé Albert Pesso se svou ženou Diane Boyden-Pesso Vznikl ze zkušenosti, kterou učinili tito dva učitelé tance se svými tanečními žáky. vyjadřování emocí pohybem a zvukem

Počátky 60. léta 1. verze psychomotorické terapie byla neverbální (zvuk a pohyb) založena na skupinové práci (lepší projekce po každé na jiného účastníka skupiny než na 1 terapeuta) později praktikována na psychiatrických pacientech

Současnost Populární psychoterapeutický směr, spojující jak dynamickou teorii tak teorii z neurověd. Současný výcvik trvá 4 roky v USA, VB, Německu, Švýcarsku,Belgii a ČR (Michael Vančura)

Hlavní myšlenky Zastává a prosazuje východisko původního genetického materiálu, který dává člověku možnost žít šťastně, pokud je správně rozvinut a naplněn. Rané interakce a způsob péče rodičů a blízkých lidí formují neurologické strukturování mozku a tím jeho fungování. Nutnost naplnit základní vývojové potřeby ve správný čas a ve správné interakci se správnými druhými lidmi. To, co se odehrává v aktuálním vědomí klienta, je vždy napojeno na jeho historii a sociální zkušenosti v jeho minulosti.

Teoretický rámec PBSP Život je kosmologický, duchovní a biologický fakt – vývoj je výslednice dopadu zažitých zkušeností na uplatňující se a projevující se genetický potenciál (vrozený implicitní program). Žádoucí stav bytí: Nežádoucí stav: Štěstí Neštěstí, zoufalství Uspokojení Frustrace, nedostatek Spojení s ostatními Izolace osamělost Smysl života Marnost

Teoretický rámec PBSP 2.část Dvě zásadní energie Vychází z Freudovy teorie o Erosu a Thanatosu → moc tvořit (primárně sexualita) moc ničit (primárně agrese) Tři základní spojení Spojení se sebou samým Spojení s ostatními lidmi Transcendentní spojení s tím, co nás přesahuje

Vymezení pojmů v PBSP Bůh: „je absolutně vším, co tady je“ Duše: „je všechno, co jsem já“ Ego: „reprezentuje sebepojetí, tak jak bylo vytvořeno interakcemi s vnějším světem“ Já: je subjektivně prožívaná organizace osobnosti Pilot: metafora pro vědomou, koordinující, výkonnou funkci mozku. Jeho prostřednictvím je já vyjadřováno v daném čase a v daném prostoru

Psychomotorické systémy REFLEXIVNÍ MOTORICKÝ SYSTÉM - pohyby, které udržují tělo ve vzpřímené poloze VOLNÍ MOTORICKÝ SYSTÉM - pohyby používané pro praktické fungování a dosažení dílčích cílů EMOCIONÁLNĚ OVLIVNĚNÝ MOTORICKÝ SYS. - ovlivněn emocionálními informacemi z mozku Právě objev tohoto systému přivedl Pessa a Boyden k psychoterapii!!!

Využití emocionálně motorického systému v BPSP Každá emoce, která je vyjádřena směrem ven, potřebuje protitvar (protireakci), aby došlo k jejímu uspokojení)  (negativní) akomodace

Teorie psychoterapie PBSP psychoterapeut je odborník na vývoj a fungování lidské psychiky, na interpersonální vztahy a používá svoji osobnost tak, aby interakce pomohla klientovi snížit jeho úzkost a uvolnit a otevřít jeho pravé já. Práce je intenzivní v relativně krátkém čase. Čas a prostor v PBSP se nazývá otevřenou sférou možností. Je to nástroj psychoterapie, který existuje v mysli a osobnosti každého terapeuta.

Obsah terapie Vychází z klienta, ale není nutné, aby měl jasně formulovanou zakázku. PBSP pracuje s neurobiologickým pojetím psychologických problémů a s vědomím toho, jak funguje paměť člověka. „Klient s sebou přináší na terapeutické sezení celý svůj svět a celou svoji historii.“ Úkolem terapeuta je pomoci odkrýt klientovu minulost před jeho vnitřní zrak.

Cíl terapie Umožnit klientovi prožít „korektivní zkušenost“, která mu pomůže pozměnit záznam v jeho paměti k následnému prospěchu v jeho životě. Nový záznam vzniká pomocí nové alternativní zkušenosti klienta se sebou samým v jeho minulosti. Tato zkušenost je symbolicky zprostředkovaná a stává se v paměti klienta rovnocenná reálným zážitkům a zkušenostem jeho osobní historie. Zážitek probíhá na psychomotorické úrovni (zahrnuje emocionální, fyzické i rozumové prožívání)

Terapeutická struktura „Struktura je v BBSP název pro asi padesátiminutové sezení ve skupině (nebo individuálně), kde klient dostane možnost být plně účasten a spolupracovat na vytvoření nového záznamu ve své paměti.“ zapojuje různé časové roviny, různá místa, postavy z reálného života klienta i ideální postavy. Terapeut je klientův průvodce a tento kontakt se realizuje v přítomnosti. Struktura jako PBSP terapeutické sezení má rituální kvalitu (ohraničená zkušenost).

Technika micro-trackingu podrobné sledování psychických stavů klienta prostřednictvím jeho mimiky a hlasového projevu zásadní technika v terapeutickém procesu realizována terapeutem za pomoci dvou virtuálních postav: „hlasu“ a „svědka“ pomáhá klientovi zostřit vědomí toho, co se v něm děje (emoce, myšlení) pomáhá externalizovat vzpomínky a obsahy z minulosti terapeut do jevu nezasahuje, je pouze průvodcem

Role svědka v micro-trakingu Svědek v PBSP vidí jaké afekty a emoce klient prožívá, laskavě je přijímá a pojmenovává. např: „Kdyby tady byl svědek, tak by řekl: Já vidím jak zuřivě se cítíš, když mluvíš o svojí učitelce. je určitým neutrálním, objektivním plátnem ukazuje, že je rozlišené teď a tehdy

Role hlasu v micro-trakingu Na svoje myšlenky reagujeme jakoby byly absolutní pravdou. Mluví na nás zevnitř „jako hlasy“. Hlas v m-t formuluje myšlenku nebo postoj, který má expresivní náboj a týká se určité hodnoty nebo způsobu života. Použitý způsob nebo taktika vede k externalizaci postoje → prostor pro alternativní možnosti. např: klient řekne: „Nemá smysl zlobit se na bratra, on mi to stejně jednou vrátí.“ Hlas řekne nabádavám způsobem: „Nemá smysl zlobit se na bratra, protože ti to stejně jednou vrátí.“

Prostorové schéma micro-trackingu KLIENT: Stydím se, když myslím na to, jak jsem se choval v dětství k sestře. Je to tak trapné. (Červená se, schovává hlavu do dlaní) POSTAVA SVĚDKA: Já vidím jak jsi zoufalý, když myslíš na své chování k sestře. Já vidím, jak jsi zoufalý, když myslíš na své chování k sestře. Styď se za to, jak ses choval. Styď se za to, jak ses choval. POSTAVA HLASU: TERAPEUT sleduje emocionální projevy a hodnotící, racionální vyjádření klienta. Hovoří prostřednictvím postav a hlasu. Říká: Kdyby tady byl svědek, tak by řekl…To je hlas, který vám říká…

Fenomén času a prostoru Práce na třech scénách, ve třech vhledech Výzkumy činnosti mozku ukazují, že není možné zažívat přítomnost bez automatického nevědomého kontaktu s příslušnými záznamy paměti z minulosti. Když nyní myslíme na minulou událost, aktivuje se stejná část mozku, která byla aktivní při jejím zažívání. Budoucnost člověka je tedy ovlivněna, pozitivně nebo negativně, kvalitou obsahu záznamů z minulosti uložených v paměti PBSP řeší tento fakt fůze času pomocí prostorové organizace místa a časových rovin

Ideální postavy Originální koncept PBSP Terapeut není poskytovatelem léčivého vztahu, ale obraz postav v jejich ideální podobě, v minulosti klienta. Ve skupinové terapii si klient vybere účastníka, který s ním v roli ideální postavy interaguje. Korektivní zkušenost je pak protitvarem ke konkrétní traumatizující zkušenosti. Zkušenost dobrého vztahu je realizována přes vztah a emocionálně-psychomotorickou interakci s reprezentací ideálních postav

To je závěr, pojďme si hrát …☻ Zpracováno z →