Marketingové prostředí
v každém prostředí působí určité vlivy, které představují síly, které buď jsou či nejsou ovlivnitelné a působí uvnitř či vně firmy. Sílu těchto vlivů není snadné předvídat a odhadnout. rozdělujeme z hlediska místa: Vlivy vnitřní Vlivy vnější
Vlivy vnější Vlivy vnější se nacházejí ve vnějším mikroprostředí a makroprostředí. Segment = skupina spotřebitelů, kteří mají své specifické požadavky na určitou skupinu výrobků. Targeting = firma se zaměří na určitý segment podle vyhodnocení jeho atraktivity .
Vnější mikroprostředí Konkurence - každá firma by se měla lišit od ostatních svým sortimentem výrobků, kvalitou nebo cenou Partnerské firmy - dodavatelé, distributoři, zprostředkovatelé, finanční instituce, firmy, které se zabývají fyzickou distribucí zboží = dopravci Reklamní agentury - agentury a poradenské firmy
Zákazníci - domácnosti Veřejnost - určitá skupina obyvatelstva, která může ovlivňovat chování firmy v daném regionu → místní komunita, zájmové skupiny, sdělovací prostředky Zákazníci - domácnosti - výrobní podniky - vláda a státní instituce
Vnější makroprostředí Ekonomické vlivy Demografické vlivy Technické vlivy Přírodní vlivy Politické vlivy Sociální a kulturní vlivy
Ekonomické vlivy hospodářská politika každého státu je ovlivňována celkovou světovou ekonomickou situací a působí na ni řada faktorů - míra inflace, úroková míra, produktivita práce důraz v celosvětové ekonomice se klade na svobodné rozhodování a volné působení na světových trzích a na minimální státní zásahy - restrikce na dovoz
Demografické vlivy zabývají se velikostí populace zkoumají věkové složení potencionálních zákazníků rozdělování zákazníků podle pohlaví národnostního složení obyvatelstva náboženského přesvědčení
Přírodní vlivy přírodní prostředí poskytuje zásoby přírodních zdrojů, které firmy využívají ve svém výrobním programu existují problémy devastace životního prostředí na celém světě (jaderný odpad atd.)
Sociální a kulturní vlivy zahrnují řadu faktorů, které vyplývají z hodnot zvyků, přístupů a preferencí obyvatelstva určitého státu tyto vlivy mají snahu určovat směr chování a jednání obyvatel a vytvářet hodnoty a chování firem mezi sebou
Politické a technické vlivy legislativa každého státu stanovuje právní předpisy, které upravují vztahy mezi podniky či firmami a má je chránit před nekalou soutěží každá změna v technologiích a výrobních postupech má vliv na rozvoj jednotlivých průmyslových odvětví
Vlivy vnitřní organizace a řízení firmy vybavenost a finanční stabilita firmy vnitřní konkurence technický rozvoj lidské zdroje dobrá pověst firmy
Vnitřní vlivy mají: komunikační a informační funkci koordinační funkci zákazníky informuje prostřednictvím nástrojů propagace koordinační funkci slouží ke komunikaci mezi firmou a jejími zákazníky analytickou funkci shromažďuje a provádí rozbory faktorů působících v okolí firmy a ovlivňuje jejich aktivitu