Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekosystémy v ČR.
Advertisements

ŽIVOT LESA.
Smíšené a listnaté lesy
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Změny klimatu a adaptace stromů na ně
Příroda v ČR Lesy tvoří v ČR asi 33% rozlohy území.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Tajga.
LESY MÍRNÉHO PÁSU – VÝZNAM ZELENĚ PRO ČLOVĚKA
Les.
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ZŠ ŠKOLNÍ VRCHLABÍ Vyrobeno v rámci programu MŠMT : EU – OP VK 2010.
AMERIKA přírodní krajiny
Jehličnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.22
Ochrana lesů Vypracovaly: Vlasta Doležalová Renata Chmelařová
Lesy mírného pásu.
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Lesnictví Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
NAJZNÁMĚJŠÍ NAHOSEMENNÉ RASTLINY JEHLIČNATÉ STROMY A KEŘE
Abiotičtí činitelé –Škody Suchem a vedrem
Rozmanitost, ochrana a význam lesa
Lesy mírného pásu Obr. 1 – Listnatý les
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Lesy mírného pásu 20. března 2006.
Lesy mírného pásu Jan Dušek.
Povrch ČR.
Lesy mírného pásu Listnaté (J) Smíšené Jehličnaté (S)
PEDOSFÉRA.
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
LISTNATÉ LESY MÍRNÉHO PÁSU
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Lesy – přírodní bohatství Země
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Podnebné pásy, počasí a nadmořská výška
PŘÍRODNÍ ZEMSKÉ PÁSY.
Společenské a hospodářské prostředí
Příroda ČR – přirozené ekosystémy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Biosféra.
Les-Lesní patra.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Živý = živý obal Země (živé organismy na Zemi). = živá příroda + neživá příroda (organismy + neživé přírodniny) - největší ekosystém je celá Země.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 18. Dřevo a jeho původ Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
Mgr. L. Bernátová. Ekosystém je soustava živých a neživých složek životního prostředí na určitém území, jež se navzájem ovlivňují V naší přírodě se nachází.
Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK Kateřina Vaněčková PdF UK Praha Helena Jedličková.
Biosféra. obsah  úvod  životní podmínky  vlivy působící na životní podmínky  závislost přírodních krajin na podnebí  kontrolní otázky.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LES Téma: POZNÁVÁME PŘÍRODU Ročník: 6. Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská.
Evropa rostlinstvo a živočišstvo
Ekosystém les Stromy Přírodověda 4. ročník
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_06_20 Lesy světa
VEGETAČNÍ PÁSY.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Přírodní společenstva v České republice
Krajina České republiky
Biota ČR - Prezentace s výkladem
VY_32_INOVACE_13_Z_LESY MÍRNÉHO PÁSU - TAJGA
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Cizokrajné suchozemské ekosystémy
Přírodní společenstva v České republice: LES
VY_52_INOVACE_64_Lesní a vodní hospodářství
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Biosféra = živý obal Země.
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
14. f Vegetace mírného pásu
Pedosféra = půda na Zemi
14. Přírodní krajiny světa - vegetační pásy
Biosféra = živý obal Země
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Přírodověda Podnebné pásy ( Mírný pás )
Transkript prezentace:

Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy

Příští hodinu Písemka Obrázky Obratlovci lesa

Na čem závisí rozložení lesů na Zemi? teplota množství světla množství srážek

Jaké typy lesa jsou na zemi? kde se Vyskytují?

Jehličnatý les (tajga) Tropický deštný les Opadavý les Jehličnatý les (tajga)

Jaké DRUHY lesa ROSTOU V čr? NA ČEM ZÁVISÍ JEJICH VÝSKYT?

DRUHY LESA V ČR jehličnaté listnaté smíšené lužní hlavně v závislosti na nadmořské výšce, reliéfu, množství vody v krajině a půdě

Lesy mírného pásu

Životní podmínky lesů mírného pásu a jejich rozdělení Mírný podnebný pás dostatek srážek, teploty kolísají v závislosti na ročních obdobích. Rozdělení lesů: listnaté (nižší zeměpisné šířky), smíšené (střed mírného pásu), jehličnaté (tajga - severský les).

specializované organismy závislé na určitém životním prostředí, např. žijí pouze v listnatém nebo jehličnatém lese listnatý les jehličnatý les

Vlivy ovlivňující skladbu lesa zeměpisná šířka a nadmořská výška dle nadmořské výšky: listnaté lesy – nejníže, jehličnaté lesy – nejvýše.

monokultury však snáze podléhají škůdcům a různým kalamitám Většinu lesů v ČR obhospodařuje člověk skladba lesů neodpovídá výškovému stupni – převládají smrkové a borové monokultury - smrky a borovice rychle rostou a dřevo lze využít v průmyslu

CO OHROŽUJE LES??? znečištěné prostředí požáry nešetrná těžba dřeva přírodní kalamity (vítr, sníh, přemnožení býložravců)

JAKÝ VÝZNAM MÁ LES??? zadržuje vodu chrání půdu (před erozí) zlepšuje čistotu ovzduší domov pro organismy hospodářský význam pro člověka (zdroj surovin)

Proč je odlesnění krajiny nebezpečné??? krajina se vysušuje dochází k odnosu půdy území se stává méně vhodné pro život

lesní školka Lesní školka je specializovaný provoz, jehož účelem je pěstování sazenic lesních dřevin pro umělou obnovu lesa. Lesní školky se obvykle zřizují na lesních pozemcích, výhodou je rovinatý terén s propustnými půdami. Důležitý je také zdroj vody pro zavlažování a samozřejmostí je důkladné oplocení chránící sazenice a semenáčky před zvěří a případnými nenechavci. 

semenáček mladá rostlina vypěstovaná ze semene, zejména dřeviny; užívá se k sadbě semenáčky vzniklé přirozenou cestou, tj. vyrostlé ze semen spadlých na zem, zajišťují přirozenou obnovu lesa 

paseka mýtina či větší paseka je vykácená (vymýcená) část lesa, často je později oplocena a je zde zasazen nový les mýtiny tvoří v lese oblasti, kde žijí někteří živočichové či rostou různé rostliny, které by v lese nerostly 

probírka probírka je úmyslná těžba dříví uskutečněná tak, aby podporovala tvar a přírůst vybraných stromů cílem je zvýšit odolnost porostů proti škodlivým činitelům, udržet druhovou skladbu a zlepšovat porostní prostředí 

nálet Náletová dřevina je dřevina, jejíž semena jsou roznášena vzduchem a může se přirozeně šířit a rozrůstat. Náletové dřeviny se nachází na místech, kde nemají konkurenci v boji o světlo, tedy například u vykácených mýtin, nebo u lesa po požáru. 

JAK CHRÁNÍME LES??? ochranou životního prostředí v přirozeném prostředí je biologická rovnováha začleněním konkrétního lesa do chráněného území nebo do národního parku ohleduplným chováním každého člověka

Chráněná území ČR

PROHLÉDNI SI GRAF NA STRANĚ 66 A VYSVĚTLI HO.

Rozmanitost lesů, význam lesů Rozložení lesů na Zemi závisí hlavně na teplotě a vlhkosti- dané zeměpisnou polohou tropické deštné lesy opadavé lesy mírného pásu tajgy – jehličnaté lesy severu a nadmořskou výškou: v ČR (od hor do nížin) – lesy jehličnaté; smíšené; listnaté a lužní význam lesa: zadržuje vodu, chrání půdu před odnosem = erozí, zlepšuje čistotu ovzduší, domov pro organismy + hospodářský význam pro člověka les ohrožuje: znečištěné prostředí, požáry, nešetrná těžba dřeva, přírodní kalamity, např. vítr, sníh, přemnožení býložravců většina našich lesů je obhospodařovaná člověkem  přibývá smrkových monokultur  náchylné k lesním kalamitám ochrana lesa: začleněním do chráněného území, např. národního parku + ochranou životního prostředí + ohleduplným chováním každého člověka v přirozeném prostředí – biologická rovnováha = predátoři brání přemnožení býložravců

Opakování: Na čem závisí rozložení lesů na Zemi? Jaké hlavní druhy lesa se nacházejí na Zemi? Čím je dané rozložení lesů v ČR? Jaké typy lesů jsou v ČR? Jaký je význam lesů? Jak probíhá ochrana lesů? Co lesy ohrožuje? Má člověk nějaký vliv na lesní ekosystém? Co je biologická rovnováha?