Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo DUM 08 Předmět Ekonomika Tematický okruh Marketingový mix Název materiálu Hmotná podoba produktu Autor Ing. Charlotta Kissová Datum tvorby Ročník 2. ročník Anotace Kombinovaný materiál zaměřený na téma hmotná podoba produktu. Obsahuje charakteristiku hmotné podoby produktu včetně jednotlivých složek. Součástí je samostatná aktivita žáků. Metodický pokyn Žáci se prostřednictvím prezentace seznámí se základními pojmy z oblasti hmotné podoby produktu a formou úkolů si v závěru danou problematiku procvičí. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Charlotta Kissová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
HMOTNÁ PODOBA PRODUKTU
CHARAKTERISTIKA formální podoba produktu (tj. způsob, jakým produkt uspokojuje určitou potřebu) tvoří ji: 1. obal 2. design 3. styl 4. jakost
1. OBAL komunikuje se zákazníkem → utváří jeho představu o produktu doplňuje produkt funkce: ochranná informační propagační ekonomická ekologická
POŽADAVKY NA OBAL 1. upoutání pozornosti (př. barva) 2. vyvolání přání koupě (př. popis výhod) 3. zapamatovatelnost (př. značka)
OBAL - ZNAČKA nástroj zapamatovatelnosti význam: 1. výrobce: odlišení propagace ochrana 2. spotřebitel: kvalita právní ochrana = ochranná známka - př. C copyright
OBAL - ZNAČKA požadavky: výrazná estetická graficky jednoduchá dobře vyslovitelná snadno zapamatovatelná vyjádření: slovně (př. Škoda) číselně (př. ETA 023) graficky (př. symbol)
OBAL - ZNAČKA rozdělení: 1. výrobní (př. Coca-Cola) 2. obchodní (př. Škoda) 3. ostatní (př. CZECH MADE) pojmy: logo - označení organizace v grafickém provedení plagiát - dílo, které vydává za své osoba jiná, než-li autor
2. DESIGN výsledek technických a marketingových činností zajišťuje soulad: a) vnější (vzhledové) b) vnitřní (funkční) charakteristiky produktu př. příznivý estetický dojem + snadné a bezpečné ovládání produktu
3. STYL souhrn estetických vyjádření vlastností produktu (kombinace barev a linií) cíl: zalíbit se zákazníkovi (nákup produktu) styl přijatý většinou zákazníků = MÓDA př. květinové vzory, minisukně
4. JAKOST kvalita představuje určitý stupeň užitečných vlastností (tj. schopnost uspokojovat určitou potřebu) → př. spolehlivost, materiál, provedení v právním smyslu musí odpovídat technickým normám př. 1. jakost a 2. jakost produktu
ÚKOLY 1. Zakreslete logo (formu ochranné známky) Vámi vybrané společnosti, př. Apple (nakousnuté jablko). 2. Popište design Vámi vybraného produktu. 3. V souvislosti s jakostí produktu vyhledejte prostřednictvím internetu pojem ISO norma a objasněte ho.
ZDROJE BIŇOVEC, Karel. Přehled učiva k maturitní zkoušce z ekonomiky: podle právní úpravy platné od roku , upr. vyd. Praha: Fortuna, 2007, 310 s. ISBN KLÍNSKÝ, Petr a Otto MÜNCH. Ekonomika pro ekonomická lycea a ostatní střední školy. Praha: Fortuna, ISBN NOVOTNÝ, Zdeněk, Věra DYNTAROVÁ a Radka KAFKOVÁ. Ekonomika 2. Břeclav: Střední průmyslová škola Edvarda Beneše a Obchodní akademie Břeclav, 2012.