Hranice a nebezpečí distančního vzdělávání - kvalitativní výzva Mgr. Dušan Kučera, MBA
Principiální korekce 1.DV (asynchronní, virtuální) x přímé, osobní a interaktivní 2.Technologický nástroj x přirozená interpersonalita 3.Individuální, izolované x kolektivní 4.Specializované, definované x holistické +„softskills“ 5.Univerzální x lokální v kontextu 6.Orientace na výsledek, info x pedagogický proces 7.Pojmy, definice, čísla, logika x celá šíře a druhy inteligence 8.Odborná kompetence x komp. sociální a emoční druhy inteligencí 9. Hranice jazyka (angl.) x kontext jazyka (mateřština) sociální percepce interakce komunikace
Filozofická korekce a) Paideia = co hodno úcty a úctu vytváří b)Educare = vést, vyvádět ze sebe 1.Sófia, sófos x informace, odbornost „funkcionář“ 2.Filosófos x „úplnost“, dostatečnost plnič hotových záměrů 3. Péče o duši x udílení kvalifikace „k dispozici“ 4. Podobenství o jeskyni = překročení (x přijímání)
Psychologicko-pedagogická korekce 1.Pasivní příjem informace x aktivní sociální percepce, interakce a komunikace 2. Student „tabula rasa“ x předporozumění, zkušenost nejsou ve finální podobě! = až aplikace - opět nové poznatky improvizace, inovace v kontextu 3.Automat. zapamatování x znalost jako komplexní výsledek kognit., emočních, sociál. vztahů = colaborative learning = reciprocal learning = related learning
Kvalitativní korekce 1.Nuvědomění si hranic, spoleh na „definitivum“ 2. Fixace na fragmentaci x shromáždit, roztřídit, vybrat, osvojit 3.Povrchní inteligence x kreativita, konstruktivism, kontinual (intelekt. armagedon) vlastní úsudek, kritičnost, samostat. = zralá osobnost pro měnící se svět = schopnost řešit problémy = schopnost problémům předcházet Doufejme, že také cestou distančního vzdělávání…