Název příjemce: Základní škola a Mateřská škola Řečice, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.4.00/21.1621 Tematický celek: PŘÍRODOVĚDA Téma: Mokrá louka na podzim Klíčová slova: ocún jesenní, krvavec totem, pcháč zelinný, sítina rozkladitá Ročník: 3 Vytvořila: Mgr. Dagmar Šišková ČÍSLO MATERIÁLU: VY_52_INOVACE_PŘ.29.3. Mokrá louka na podzim ANOTACE: materiál slouží k osvojení a procvičení učiva METODIKA: prezentace slouží k předvedení na interaktivní tabuli srpen 2012
metodika Metodické pokyny jsou uvedeny na stránce, nebo se žáci řídí přímo pokyny učitele, který odpovídá také za správné plnění úkolů popř. hodnocení žáků.
Podzim Mokrá louka na podzim
Ocún jesenní Jedovatá léčivá rostlina ( při práci s jedovatou rostlinou nejíme, nepijeme, nosíme rukavice, důkladně si omyjeme ruce) Na podzim vyrůstají z hlízy pouze růžové květy Listy a plody vyrůstají na jaře Nepříjemně zapáchá ( dobytek ho nespase) Najdeme ho na vlhkých místech Úkol: namaluj ocún
Krvavec toten Léčivá bylina Říká se mu kominíček Roste na vlhkých loukách List má složený Karmínové oválné květenství Úkol: namaluj krvavec
Pcháč zelinný Plevel na mokrých loukách Bledě zelené listy Bledě žluté květy v květenství Úkol: namaluj pcháč
Sítina rozkladitá Mokré louky, břehy rybníků a řek Využití: zdobení velikonočních vajíček, z lodyh se splétají rohože, košíčky, věnečky
Opakování 1. Zakroužkuj, jak se chováme, když manipulujeme s jedovatou rostlinou: a)pijeme b)nejíme c)nosíme rukavice d)důkladně si umyjeme ruce e)nemusíme dbát na mytí rukou 2. O které rostlině jsme se učili, že je jedovatá, ale zároveň léčivá? a)pcháč zelinný b) ocún jesenní c) krvavec toten d) sítina rozkladitá
Opakování 3. Která rostlina je zde popisována? Najdeme ji na mokrých loukách a březích rybníků a řek. Využíváme ji ke zdobení velikonočních vajíček, z lodyh se splétají rohože, košíčky, věnečky.
Opakování 4. Pojmenuj rostlinu. 5. Pojmenuj rostlinu
Opakování 6. Pojmenuj rostlinu
Řešení 1. Zakroužkuj, jak se chováme, když manipulujeme s jedovatou rostlinou: a)pijeme b)nejíme c)nosíme rukavice d)důkladně si umyjeme ruce e)nemusíme dbát na mytí rukou 2. O které rostlině jsme se učili, že je jedovatá, ale zároveň léčivá? a)pcháč zelinný b) ocún jesenní c) krvavec toten d) sítina rozkladitá
Řešení 3. Sítina rozkladitá 4. Krvavec toten 5. Ocún jesenní 6. Pcháč zelinný
Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illustration_Colchicum_autumnale0.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sanguisorba_officinalis.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Moesdistel_R0012270.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/55/354_Juncus_effusus_L.jpg Štiková V., Prvouka 3, učebnice pro 3. ročník základní školy, Brno: Nová škola. 2002.ISBN 80-7289-044-1