37 Každodenní život Římanů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tým Robost uvádí prezentaci o potravinách
Advertisements

Česká společnost se učí podnikat
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
JAN AMOS KOMENSKÝ.
ŠKOLA NA PŘELOMU 17. A 18. STOLETÍ JAN AMOS KOMENSKÝ
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Život za První republiky
( př. Kr.) ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Školství ve 2. pol. 17. st. a počátku 18. st.
Antický dům - Pompeje.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo v digitálním archivu školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
7. ročník Středověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Opakování 6. třídy ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Krize a zánik republiky
Charakteristika umělecké památky
Koloseum v Římě.
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Středověká města Města = místa příhodná k obchodování, podnikání, usídlení - v Čechách a na Moravě byla zakládána od 13. století - vznikala na - křižovatkách.
Etruskové Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
VY_32_INOVACE_2D.6.16 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Etruskové Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Starověké Řecko.
ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012
Mgr. Michaela Psíková. Obsah DRUHY HER HRY CIRKOVÉ HRY SCÉNICKÉ HRY AMFITEATRÁLNÍ.
Mgr. Michaela Psíková. Obsah NEJSTARŠÍ PSACÍ LÁTKY VOSKOVÉ DESKY PAPYRUS PERGAMEN PSACÍ NÁSTROJE KNIHOVNY.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Kadlčková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Starověká.
Římská vzdělanost a kultura
Olympijské hry ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
venkovská, městská, chráněná krajinná oblast
MINOJSKÁ CIVILIZACE ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Starověký Řím.
ZŠ tgm Rajhrad Autor: M. Kocmanová 34
Římský dům Michaela Psíková.
Běžný život ve starověkém ŘECKU BYDLENÍ, BYDLENÍ, OBLEČENÍ OBLEČENÍ RODINA RODINA ÚČESY ÚČESY STOLOVÁNÍ STOLOVÁNÍ.
Monaco Monacké knížectví
Velká řecká kolonizace Dagmar Zemanová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_32_ČS TEMA: Život na vesnici v.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Kultura ve starověkém Římě Vzdělanost, architektura.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_š03_s01_03.
Římská obydlí ve městech - domus Ondřej Turek, 2A.
Život v antickém Římě. inspirace řeckými vzory, Etruskové → klenba a oblouk podoba dnešních velkoměst Římská města.
Vytvořil: Jakub Řezníček
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
VY_32_INOVACE_
Počátky starověkého Říma
dějiny výtvarného umění
INDIE VE STAROVĚKU s. 137.
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
Starověký Řím – Římská kultura a umění DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Výtvarné umění starověkého Říma - architektura
Jak se žilo ve vrcholném středověku?
STAROVĚKÉ ŘECKO.
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
Umění starověkého Říma
ženy: jedno jméno např.: Cornelia st.
Transkript prezentace:

37 Každodenní život Římanů ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová

Zemědělství orali dobytkem zapřaženým v pluhu pěstovali obilí, luštěniny, vinnou révu a olivy fíkovníky, hrušně, jabloně, švestky dovážela se např. rýže často se jedly ryby

Bydlení na venkově chudí lidé – skromné zemědělské usedlosti bohatí – velkostatky později přepychové venkovské domy - villy Velkostatek Villa

Bydlení ve městě chudí bydleli v činžovních domech (až čtyři patra) v přízemí obchody a řemeslné dílny v nižších poschodích velké byty nahoře bydleli nejchudší

Domy bohatých Římanů velké atriové rodinné domy atrium – ústřední nekrytá část domu, kolem obytné místnosti, uprostřed nádržka na vodu splachovací záchod, tekoucí voda, lázeň

Bydlení ve městě dlážděné ulice vodovod kanalizace veřejné lázně

Vzdělání školní docházka nebyla povinná přesto většina dětí do školy chodila základní vzdělání pro chlapce i dívky (čtení, psaní, počty, kreslení) vyšší vzdělání jen pro chlapce (řečnictví, práva, filozofie, lékařství)

Vzdělání státní a městské školy školy soukromé bohatí měli domácí učitele (většinou otroci řeckého původu) vyučující mohla být i žena rylo se na dřevěné tabulky pokryté voskem Vosková tabulka Domácí učitel

Rodina hlavou rodiny otec do rodiny patřili i otroci manželství domlouvali většinou rodiče dospělost v 16 letech, v 17 letech právo volit a hlasovat na sněmech

Jídlo zpočátku střídmost chudí se stravovali v levných jídelnách a u stánků obilné kaše, chléb, ryby, vejce, sýr, luštěniny, zelenina v bytech se nesměl rozdělávat oheň

Hostiny bohatí Římané velcí labužníci dovoz potravin a koření z provincíí jedlo se na lehátkách vystlaných polštáři před jídlem otroci umývali ruce

Zábava návštěva lázní, hostiny veřejné hry – nejoblíbenější gladiátorské největší amfiteátr Koloseum (až pro 50 tisíc diváků) předváděly se zde i námořní bitvy a pantomima

Závody vozatajů závody dvoukolových vozů tažených koňmi závodiště – cirky největší Cirkus Maximus (až 250 000 diváků) uzavírání sázek na vítěze

Otázky a úkoly 1) Popiš římské školství. 2) V jakých domech žila většina obyvatel Říma? 3) Kde a co jedli většinou chudí Římané? 4) Jak vypadala starověká římská hostina? 5) Kde se bavili Římané? Náročnější otázky: 6) Vysvětli pojem atrium. 7) Jak se jmenuje stavba na obrázku a k čemu sloužila?

Použité materiály Dějepis, pravěk a starověk, Nová škola 2007 Dějepis, pravěk a starověk, SPN 1997 http://www.cse.iitb.ac.in/~praneeth/cs296.html http://travel4all.org/?attachment_id=2552 http://www.j-progs.com/AncRome.html http://www.squidoo.com/ancient-rome-fiction http://www.richeast.org/htwm/Greeks/Romans/slavery/slavery2.html http://www.augustaraurica.ch/e/reise/bild-57.htm http://www.mariamilani.com/ancient_rome/ancient_roman_villae.htm http://www.jaunted.com/city/Pacific%20Palisades http://www.penize.cz/18691-marcus-crassus-nejvetsi-spekulant-antiky-jak-ziskat-bohatstvi http://www.parlandosparlando.com/view.php/id_600/lingua_0/whoisit_1 http://www.ancientworlds.net/aw/Article/904097 http://thenshewrites.blogspot.cz/2011/04/i-is-for-impluvium.html http://www.historyforkids.org/learn/romans/people/school.htm http://hercinia.cz/hercinia/index.php?menu=21 http://www.crystalinks.com/romefamily.html http://kbates3.blogspot.cz/ http://judefoodlife.blogspot.cz/2010/10/when-in-romegarum.html http://wwwhistorybites-tailtiu.blogspot.cz/2012/04/imperial-rome-bloody-decadent.html http://www.info-antike.de/unterhaltung/Circus_Maximus/circus_maximus.html http://eu.art.com/products/p14392651-sa-i3030537/posters.htm http://www.vroma.org/~bmcmanus/circus_sources.html